Ral·lis

Africa Eco Race

L’altre Dakar

L’Africa Eco Race ressegueix la petja de Thierry Sabine, l’inventor del gran ral·li tot terreny que arribava al llac Rosa

Els catalans Josep Maria Servià i Fina Roman s’encarreguen de dissenyar el recorregut, amb una premissa bàsica: “El mínim de pedres i el màxim de sorra”

El somni d’un gran ral·li tot ter­reny que comencés a Europa i tra­vessés una part de l’Àfrica occi­den­tal el va tenir Thi­erry Sabine a les aca­ba­lles dels anys setanta del segle pas­sat. Una fan­ta­sia que va esde­ve­nir el París-Dakar i, més enda­vant, sim­ple­ment “el Dakar”, quan la màgia del cèlebre llac Rosa de la capi­tal sene­ga­lesa on es dis­pu­tava l’etapa final va haver eclip­sat el gla­mur de la ciu­tat de la llum. La prova va sobre­viure a la mort del seu cre­a­dor el 1986, en un acci­dent d’helicòpter men­tre vet­llava per la cursa, però es va haver de rein­ven­tar arran de la can­cel·lació de l’edició del 2008 per amenaça ter­ro­rista. El 2009 la marca Dakar va fugir a l’Amèrica del Sud per­se­guint la segu­re­tat plena i també nous interes­sos econòmics. Lla­vors va entrar en escena Jean-Louis Sch­les­ser, un antic gua­nya­dor de la cursa de Sabine que no volia que l’autèntic Dakar –i tota la seva càrrega solidària i d’aven­tura humana i espor­tiva– es perdés. Per això va crear l’Africa Eco Race. Fa uns dies va ser a Bar­ce­lona per pre­sen­tar-ne l’onzena edició, que es dis­pu­tarà el gener del 2019, amb sor­tida des de Mònaco i arri­bada –no cal dir-ho– a Dakar.

Lli­bre de ruta català

“Des­co­brir l’Àfrica sobre la petja de Sabine.” Així defi­neix Sch­les­ser la seva cursa, amb un recor­re­gut de 6.500 quilòmetres en dotze eta­pes pel Mar­roc, Mau­ritània i el Sene­gal. Un traçat 100% dakarià, que des de la pri­mera edició del 2009 s’encar­re­guen d’ela­bo­rar Josep Maria Servià i Fina Roman. La pare­lla cata­lana és la politja de trans­missió de l’experiència com a pilot que Sch­les­ser vol ofe­rir en la seva cursa. Servià té aquesta filo­so­fia ben inte­ri­o­rit­zada: “Bus­quem el mínim de pedres i el màxim de sorra”, afirma el pilot de Pals. Ho cons­tata Moi Tor­ra­llar­dona –pre­sent en l’acte al cos­tat de pilots com ara Gerard Farrés, Dani Oli­ve­ras, Joan Font, Jordi Juvan­teny i Santi Navarro–, ven­ce­dor de l’Africa Eco Race del 2018 en la cate­go­ria de cami­ons amb Gerard de Rooy. “El recor­re­gut és tot lineal, amb enllaços molt curts, res­pectuós amb la mecànica (molta sorra i poques pedres), molt bo i clar per als nave­gants”, asse­vera el copi­lot bagenc. A més, l’ambi­ent és més “aven­tu­rer”, segons l’antic espe­rit del Dakar. Per exem­ple, els bivacs es fan al bell mig del desert, amb tota la cara­vana de cot­xes, motos –també bicilíndri­ques de 750 cc–, quads, cami­ons, vehi­cles clàssics (ante­ri­ors al 1986) i l’apar­tat Raid (par­ti­ci­pants no com­pe­ti­tius) unida. No deba­des, va ser allà, al desert, on Sabine va ima­gi­nar la cursa cap a Dakar.

Escolanet abans que frare
Jean-Louis Schlesser, de 69 anys, va ser dos cops campió del món de resistència amb Mercedes (1989 i 1990) i va vèncer el Dakar del 1999 i el 2000 amb un bugui de la seva construcció, amb Josep Maria Servià com a company d’equip. Però el que més es recorda de la seva carrera és l’únic GP de fórmula 1 que va córrer, a Monza el 1988, substituint l’indisposat Nigel Mansell a Williams. Ayrton Senna l’anava a doblar en la penúltima volta, es van tocar i Ferrari va heretar el triomf a casa. Va ser l’única cursa que no va guanyar un McLaren aquell any.
6
cops
ha guanyat Schlesser la “seva” Africa Eco Race, del 2009 al 2014, fins als 65 anys. Ja ha penjat el casc i ara és “només” l’organitzador.
Identificar-me. Si ja sou usuari verificat, us heu d'identificar. Vull ser usuari verificat. Per escriure un comentari cal ser usuari verificat.
Nota: Per aportar comentaris al web és indispensable ser usuari verificat i acceptar les Normes de Participació.
[X]

Els nostres subscriptors llegeixen sense anuncis.

Ja ets subscriptor?

Fes-te subscriptor per només 48€ per un any (4 €/mes)