Motociclisme

Silverstone fa aigües

Els pilots i la direcció de la cursa van acordar anul·lar les tres proves a causa de les males condicions del traçat, que va quedar del tot impracticable perquè el nou asfalt no aconsegueix drenar la pluja

La pluja, afegida al mal asfaltatge del circuit de Silverstone, va obligar a cancel·lar les tres curses del Gran Premi de la Gran Bretanya de motociclisme. En una reunió celebrada a quarts de cinc de la tarda (hora catalana), els pilots i la comissió de seguretat van acordar que el traçat anglès no reunia les condicions de seguretat necessàries per poder córrer i es va decidir anul·lar el gran premi. L’acumulació d’aigua gairebé en la totalitat del circuit, a diferència de l’última jornada d’entrenaments, en què les pitjors condicions es van concentrar només en alguns punts, va deixar la pista del tot impracticable. “Ahir el problema estava en els revolts 7 i 8, però avui és a tota la pista. En tots els sectors, en tocar gas la moto fa hidroplanatge. Si continua així, serà impossible córrer”, advertia Aleix Espargaró poc abans de l’hora prevista de la cursa de MotoGP.

La previsió de mal temps ja va fer modificar els horaris de les curses, i es va prendre la decisió d’avançar la de MotoGP a les 12.30 h (hora catalana) perquè els pronòstics eren millors. Cada categoria va poder disputar el warm-up en sec, però cap a les deu del matí va aparèixer la pluja i l’asfalt va quedar negat. El recent asfaltatge de Silverstone va quedar qüestionat. Primer, perquè no elimina els bonys del traçat, però sobretot perquè el drenatge –en un país on plou cada dos per tres– és del tot deficient. Aquest fet podria motivar una investigació per part dels responsables del circuit.

Els pilots van arribar a fer la volta de formació de graella, en la qual Álvaro Bautista va tenir una sortida de pista i Maverick Viñales va tenir dos ensurts en perdre l’adherència de la roda del davant. La direcció de la cursa va decidir ajornar la prova fins a nova ordre. Abans de les cinc de la tarda hi va haver diverses inspeccions del traçat i reunions amb els equips per definir un pla. D’entrada es va descartar la possibilitat de traslladar el gran premi a la jornada d’avui. La majoria d’equips no hi estaven disposats a causa dels problemes logístics que això els generava. A més, com que avui és festiu a la Gran Bretanya, molts comissaris de pista ja estaven compromesos amb altres curses i no hi hauria hagut el personal necessari per atendre la prova.

L’única possibilitat que quedava era ajornar al màxim la disputa de les curses –la de MotoGP ja havia quedat reprogramada a 16 voltes en comptes de 20–, esperar que la pluja parés i que la pista s’assequés prou per poder rodar. L’organització va marcar les 19.30 h (una hora més tard a Catalunya) com a hora màxima d’inici de la prova. Mentrestant, uns camions equipats amb escombres feien voltes al circuit per eliminar l’excedent d’aigua, una feina que s’afegia als treballs que es van fer durant la nit en la zona més conflictiva del traçat per aconseguir que drenés bé l’aigua acumulada.

L’aigua i la temperatura

Els pilots, però, no van veure la situació gens clara, i en la reunió de les cinc de la tarda es va acordar anul·lar el gran premi sencer, un fet que no havia succeït des del 1981. El problema no van ser només els bassals acumulats al llarg del traçat, sinó també la temperatura de l’asfalt. Amb només 12 graus, els discos de carboni i els pneumàtics de les motos no es podien escalfar prou. “No només fas hidroplanatge; els pneumàtics no agafen temperatura i no et pots inclinar perquè no tens adherència”, va explicar Dani Pedrosa. En la reunió celebrada amb la comissió de seguretat, tots els pilots van estar d’acord amb aquesta decisió, excepte l’australià Jack Miller, consumat especialista en conducció sobre aigua.

LES REACCIONS

Ja heu vist el cotxe de seguretat, que té quatre rodes i gairebé surt de la pista. No podem córrer així
Cal Crutchlow
Els equips i els pilots volem córrer, però el més important és la seguretat, i així no es pot córrer
Jorge Lorenzo
Em sento bé sobre aigua, però si és perillós no es pot córrer. Comparat amb ahir, està pitjor. Avui és tota la pista
Àlex Rins
La pista no drena, hi queda aigua acumulada i és impossible controlar la moto. Córrer no és la millor opció
Álvaro Bautista
Crec que l’aigua no era un problema. Si entraves per l’interior, no n’hi havia. Hauria estat content de córrer
Jack Miller
Hi ha circuits on ha plogut més i hem corregut, però en aquest en la volta de formació gairebé no plovia i era impracticable
Ahir ja va passar el que va passar. Tenim un company a l’hospital. I si correm i torna a ploure a mitja cursa?
Marc Márquez
No només fas hidroplanatge; els pneumàtics no agafen temperatura i no tens adherència
Dani Pedrosa

Un gran premi anul·lat per la neu

La cancel·lació de tot un gran premi no es donava des del 1981. Aquella temporada havia de començar el 26 d’abril amb la disputa del Gran Premi d’Àustria, al circuit de Salzburg, però es van haver d’anul·lar totes les curses (125, 300 i 500 cc) perquè la pista va quedar coberta per la neu que havia caigut durant la nit. El 2008 es va escurçar la cursa de MotoGP del Gran Premi d’Indianapolis, que va guanyar Valentino Rossi, a causa del temporal provocat per la cua de l’huracà Ike. La prova de 250 cc es va anul·lar. Un any després, en l’estrena de la temporada a Qatar, la pluja va deixar disputar les curses de 125 i 250 cc, però la de MotoGP es va ajornar a dilluns perquè la pluja feia de mirall i reflectia la il·luminació nocturna.

Operen amb èxit Tito Rabat

Tito Rabat va ser operat amb èxit de la triple fractura de tíbia, peroné i fèmur, aquesta última oberta, que es va fer dissabte, després que la moto de Franco Morbidelli impactés contra ell. “L’operació ha anat molt bé o bastant bé. El cirurgià ha pogut fixar dues de les estructures femorals que estaven fracturades; la tercera estava desplaçada i segurament caldrà fer-ne un seguiment posterior. La tíbia sembla que també l’han pogut fixar bé”, va explicar el metge del mundial Ángel Charte. El pilot català continuava ahir a l’UCI per evitar una possible infecció. “Calculo que d’aquí a tres o quatre dies el traslladarem amb un avió medicalitzat a Barcelona, a la Dexeus, per seguir el tractament i fer el control de la infecció.”

Identificar-me. Si ja sou usuari verificat, us heu d'identificar. Vull ser usuari verificat. Per escriure un comentari cal ser usuari verificat.
Nota: Per aportar comentaris al web és indispensable ser usuari verificat i acceptar les Normes de Participació.
[X]

Aquest és el primer article gratuït d'aquest mes

Ja ets subscriptor?

Fes-te subscriptor per només 48€ per un any (4 €/mes)