Motociclisme

Set paradisos

Márquez sentencia el mundial de Moto GP amb la victòria en una cursa vibrant a Motegi que acaba amb caiguda de Dovizioso i s’embutxaca el seu cinquè títol de la categoria i el setè en totes les classes

Marc Márquez va sege­llar el seu cinquè títol mun­dial de Moto GP –i el setè en totes les cate­go­ries– sense neces­si­tat d’espe­rar-se al Gran Premi d’Austràlia. El pilot de Cer­vera es va impo­sar en la cursa del Japó i va acon­se­guir la vui­tena victòria de la tem­po­rada. Mal­grat que no tenia neces­si­tat d’ata­car –tot­hom tenia assu­mit que el títol difícil­ment se li podia esca­par–, Márquez no va voler demo­rar més el desen­llaç del mun­dial i va pas­sar a l’acció amb l’objec­tiu de superar Andrea Dovi­zi­oso, líder sòlid la gran part de la cursa i pràcti­ca­ment l’únic rival que podia pos­po­sar la con­se­cució del títol per part de Márquez. Una cai­guda de l’italià en la penúltima volta, dues després d’haver estat superat pel català, feia Márquez automàtica­ment campió del món i també li apla­nava el camí cap a la victòria a Motegi, la quarta que hi acon­se­gueix.

Amb només 25 anys i 246 dies, Márquez ja és el pilot més jove amb cinc títols en la cate­go­ria reina (supera Valen­tino Rossi, que tenia 26 anys i 221 dies) i també el més jove que en gua­nya set en totes les clas­ses (supera el rècord de Mike Hailwood, que tenia 26 anys i 140 dies). A més, el català iguala els cinc títols de l’aus­tralià Mick Doo­han en la cate­go­ria reina –i es con­ver­teix en el segon pilot que ho acon­se­gueix amb la marca Honda– i ja només els ita­li­ans Gia­como Agos­tini (8) i Valen­tino Rossi (7) en tenen més que ell.

Ata­car? I tant

Márquez no tenia la cursa de cara. Dovi­zi­oso sor­tia pri­mer i s’havia mos­trat molt sòlid tot el cap de set­mana. A més, el català, havia de remun­tar des de la sisena posició de la gra­e­lla, des de la qual la victòria va molt més cara –només havia gua­nyat tres cur­ses sense sor­tir de la pri­mera fila–. Però en el pri­mer revolt, Márquez ja havia remun­tat tres llocs per l’inte­rior i es posava segon abans del pri­mer pas per meta. Què es podia espe­rar, de Márquez? Dona­ria per bona la segona posició o pas­sa­ria a l’atac per des­ban­car Dovi­zi­oso i sege­llar el títol. Fins a la mei­tat de la cursa no es van ende­vi­nar les inten­ci­ons del de Cer­vera. Després de pas­sar momentània­ment a la ter­cera plaça –el va superar Cal Crutch­low–, Márquez va recu­pe­rar el segon lloc i no dei­xava la roda de Dovi­zi­oso.

Va ser en la quin­zena volta en què Márquez va llançar el pri­mer avís. Ho va pro­var en una acció arris­cada en la qual va poder superar Dovi­zi­oso, però el català va tre­pit­jar l’herba –l’ensurt va ser dels gros­sos– i l’italià recu­pe­rava tot seguit el lide­ratge. Márquez no va per­dre la roda del seu rival tot i l’inci­dent, però feia de mal dir si tor­na­ria a pren­dre ris­cos. Conei­xent el seu caràcter incon­for­mista, tot feia pre­veure que sí. Això, sí, Dovi­zi­oso es mos­trava molt ferm i un digne rival que no dona la bata­lla per per­duda fins al final. Una acti­tud digna d’elogi.

La cursa aga­fava ritme i gua­nyava tensió amb el pas de les vol­tes. En el dinovè gir, Dovi­zi­oso feia la volta ràpida (1:45.696), però Márquez, engan­xat com una paparra, l’hi pre­nia per unes poques mil·lèsimes (1:45.646). Márquez no es dei­xava res al calaix, ho estava donant tot i que­dava clar que tor­na­ria a inten­tar un avançament. I aquest va arri­bar en la volta 21, amb un inte­rior en la corba nou que, aquest cop sí, va donar fruits. Márquez pas­sava líder per pri­mer cop per la meta, a només tres vol­tes del final. Ara era Dovi qui no per­dia la petja, però l’italià, forçat per un ritme alt, va come­tre una errada en la penúltima volta. Va per­dre l’adherència de la roda del davant en la desena corba i va anar a terra. Final. La cai­guda donava el títol a Márquez. Llo­a­ble va ser l’acti­tud de l’italià, que va tor­nar a pujar a la moto i es va rein­cor­po­rar a la cursa per aca­bar en la divui­tena posició. Molta cate­go­ria.

Ja res no sepa­rava Márquez del títol mun­dial, però tam­poc de la victòria. El català va cele­brar els dos èxits amb tanta efusió que fins i tot li va sor­tir l’espat­lla de lloc –el desem­bre ha de pas­sar pel quiròfan per cor­re­gir aquest pro­blema–. Cal Crutch­low va acon­se­guir la segona posició i Àlex Rins, excel·lent, va pujar al podi per ter­cer cop aquesta tem­po­rada. Els dos pilots ofi­ci­als de Yamaha van aca­bar per setena vegada aquesta tem­po­rada tots dos fora del podi. Valen­tino Rossi va ser quart i Mave­rick Viñales només va poder que­dar setè, just davant de Dani Pedrosa. Pol Espar­garó va aca­bar en zona de punts (13è) i el seu germà Aleix va reti­rar-se.

21
curses
consecutives sense cap retirada porta Marc, la seva millor ratxa en el mundial. L’últim cop que no va acabar va ser a Silverstone 2017.
121
voltes
líder porta el català aquesta temporada en les quinze curses disputades, dinou més que Jorge Lorenzo i vint més que Andrea Dovizioso.
8
victòries
en quinze curses és el balanç de Márquez aquest 2018. Només el 2014 (13) en va guanyar més.
4t
pilot
que arriba als cinc títols en la categoria reina. Els altres són Agostini (8), Rossi (7) i Doohan (5).

Bagnaia, vencedor per desqualificació de Quartararo

Fabio Quartararo va ser desqualificat de la cursa de Moto 2 i finalment la victòria va anar a parar a les mans de Pecco Bagnaia, que havia creuat la meta segon i s’acosta cada cop més al títol mundial. Els comissaris van sancionar Quartararo perquè no portava la pressió dels pneumàtics reglamentària. Amb aquesta desqualificació, Lorenzo Baldassarri va pujar al segon lloc i Miguel Oliveira va entrar al podi. Bagnaia, que és líder de la general amb 35 punts més que Oliveira, tindrà la primera oportunitat de ser campió a Phillip Island. Àlex Márquez, amb una fissura a l’espatlla que es va fer en els entrenaments, va acabar en una excel·lent quarta posició.

A Moto 3, la victòria de Marco Bezzecchi, combinada amb la caiguda del líder Jorge Martín, va deixar els dos pilots separats per només un punt. El gironí Albert Arenas vatenir una caiguda.

Identificar-me. Si ja sou usuari verificat, us heu d'identificar. Vull ser usuari verificat. Per escriure un comentari cal ser usuari verificat.
Nota: Per aportar comentaris al web és indispensable ser usuari verificat i acceptar les Normes de Participació.
[X]

Aquest és el primer article gratuït d'aquest mes

Ja ets subscriptor?

Fes-te subscriptor per només 48€ per un any (4 €/mes)