Amb safata de plata
Hamilton va heretar la victòria en el GP del Brasil després que el líder, Verstappen, rebés l’escomesa d’un cotxe doblat
El culpable, Ocon, és un vell conegut de Max i, alhora, pilot júnior de Mercedes
Els tombs que dona la vida. El 2001, un doblat, Jos Verstappen (Arrows), va envestir el líder del GP del Brasil, Juan Pablo Montoya (McLaren), en el primer revolt d’Interlagos. Ahir, al mateix indret, el seu fill Max va assumir el paper de líder i víctima, i Esteban Ocon, el de doblat i botxí. El pare li hauria pogut recordar l’anècdota abans que Max es trobés amb el pilot francès en acabar la cursa, i li recriminés la maniobra amb algunes empentes. Es coneixen de fa temps, ja que el 2014 van lluitar pel títol de l’europeu de F-3, que es va endur Esteban.
“Ocon ha tingut sort que no era jo!”, va dir al micròfon de Movistar F-1 un murri Bernie Ecclestone, apartat de la gestió de la F-1, però encara esplèndid en el seu rol de padrí de l’esport. Era una manera de justificar la reacció del 33, que va perdre una victòria segura, mentre que el culpable rebia un stop-go de 10 segons que no va variar el seu catorzè lloc final.
Ferrari, lluny
Per si no fos prou, Ocon és pilot júnior de Mercedes –per bé que el 2019 haurà de seure a la banqueta esperant que el 2020 s’alliberi algun volant per al seu talent–, i el principal beneficiari de la seva malifeta va ser precisament el cap de files de l’estrella de tres puntes, Lewis Hamilton. Quatre voltes abans, en la 40, Verstappen havia avançat el campió del món i s’havia col·locat primer. Un lideratge producte de l’agressivitat a la pista i l’encert tàctic. Cinquè a la graella, Max es va cruspir en les primeres voltes els Ferrari de Sebastian Vettel i Kimi Räikkönen, així com l’altre Mercedes de Valtteri Bottas, i es va col·locar segon rere Hamilton. El 44 va fer l’aturada a boxs en la volta 19 i va muntar el pneumàtic mitjà –el més dur– per anar fins al final, 52 voltes més. Verstappen va heretar el primer lloc, va allargar la primera tirada fins a la volta 35 –amb una gestió excelsa del delicat pneumàtic supertou que havia utilitzat dissabte en la Q2– i llavors va muntar el tou, més ràpid que el mitjà de Hamilton.
En tot just quatre voltes, el Red Bull va superar el Mercedes en plena recta principal com si fos un cotxe doblat. Just en aquell moment, Ocon va fer la seva aturada i va muntar el supertou per fer les últimes 30 voltes. Amb un gran ritme amb el pneumàtic més ràpid, l’equip Force India el va esperonar perquè avancés el líder i recuperés la volta perduda. Hamilton, que ja cedia 2.7 segons al 33, se’n feia creus quan va començar la 44a volta i va veure el Red Bull entregirat a una banda de la pista i el Force India, a l’altra.
La desena victòria de Lewis en vint curses va deixar el títol de constructors dat i beneït a favor de Mercedes quan encara en falta una per acabar el curs. Ferrari necessitava obtenir un doblet al Brasil per mantenir les seves possibilitats, però el millor SF71-H, de Kimi Räikkönen, només va ser tercer –empaitat per l’altre Red Bull, de Daniel Ricciardo, en la tirada final–, mentre que Sebastian Vettel va entrar sisè rere Bottas. Els quatre primers van creuar la meta en un marge de poc més de cinc segons, però el 77 i el 5 van entrar més despenjats, després de fer una segona aturada a boxs. Vettel va explicar que l’equilibri del cotxe no va ser bo, i de fet en la volta 35 va deixar passar Kimi perquè empaités Bottas. El finlandès va superar el seu compatriota en la 44, alhora que Ocon i Verstappen protagonitzaven el déjà-vu que va donar la victòria mastegada a un campió ben incrèdul.
LA DADA
PROTAGONISTES
1r | Lewis Hamilton (Mercedes) | 1h27:09.066 |
2n | Max Verstappen (Red-Bull-TAG) | a 1.469 |
3r | Kimi Räikkönen (Ferrari) | a 4.764 |
4t | Daniel Ricciardo (Red-Bull-TAG) | a 5.193 |
5è | Valtteri Bottas (Mercedes) | a 22.943 |
6è | Sebastian Vettel (Ferrari) | a 26.997 |
7è | Charles Leclerc (Sauber-Ferrari) | a 44.199 |
8è | Romain Grosjean (Haas-Ferrari) | a 51.230 |
9è | Kevin Magnussen (Haas-Ferrari) | a 52.857 |
10è | Sergio Pérez (Force India-Merc.) | a 1 volta |
11è | Brendon Hartley (Toro Rosso-Honda) | a 1 volta |
12è | Carlos Sainz (Renault) | a 1 volta |
13è | Pierre Gasly (Toro Rosso-Honda) | a 1 volta |
14è | Esteban Ocon (Force India-Merc.) | a 1 volta |
15è | Stoffel Vandoorne (McLaren-Ren.) | a 1 volta |
16è | Serguei Sirotkin (Williams-Merc.) | a 1 volta |
17è | Fernando Alonso (McLaren-Renault) | a 1 volta |
18è | Lance Stroll (Williams-Mercedes) | a 1 volta |
ret. | Nico Hülkenberg (Renault) | 32 voltes |
ret. | Marcus Ericsson (Sauber-Ferrari) | 20 voltes |
LÍDERS SUCCESSIUS |
Hamilton, v. 1 a 18 Verstappen, 19 a 35 Ricciardo, 36 a 39 Verstappen, 40 a 43 Hamilton, 44 a 71 |
VOLTA RÀPIDA |
V. Bottas (1:10.540, a 219.909 km/h) | v. 65 | ||
CAMPIONAT DE PILOTS |
1r | Lewis Hamilton (Mercedes) | 383 |
2n | Sebastian Vettel (Ferrari) | 302 |
3r | Kimi Räikkönen (Ferrari) | 251 |
4t | Valtteri Bottas (Mercedes) | 237 |
5è | Max Verstappen (Red-Bull-TAG Heuer) | 234 |
6è | Daniel Ricciardo (Red-Bull-TAG Heuer) | 158 |
7è | Nico Hülkenberg (Renault) | 69 |
8è | Sergio Pérez (Force India-Mercedes) | 58 |
9è | Kevin Magnussen (Haas-Ferrari) | 55 |
10è | Fernando Alonso (McLaren-Renault) | 50 |
11è | Esteban Ocon (Force India-Mercedes) | 49 |
12è | Carlos Sainz (Renault) | 45 |
CAMPIONAT DE CONSTRUCTORS |
1r | Mercedes | 620 |
2n | Ferrari | 553 |
3r | Red Bull-TAG Heuer | 392 |
4t | Renault | 114 |
5è | Haas-Ferrari | 90 |
6è | McLaren-Renault | 62 |
7è | Force India-Mercedes | 48 |
8è | Sauber-Ferrari | 42 |
9è | Toro Rosso-Honda | 33 |
PRÒXIMA CURSA |
GP d’Abu Dhabi, 25 de novembre | |
Per emmarcar
L’únic consol de Ferrari va ser el setè lloc de Leclerc, pilot de vermell el 2019. El podi de Kimi, un magre botí.
Per oblidar
Ericsson, sisè a la graella en el seu penúltim GP, va rebre per tots costats en la sortida i va acabar plegant amb el cotxe malmès.
Notícies
Dissabte,28 setembre 2024