Ral·lis

Un retorn i molts canvis

El WRC comença a Montecarlo amb novetats de gran volada, com ara la participació de Sébastien Loeb i el pas de Sébastien Ogier a Citroën

Toyota presenta l’alineació de pilots més ràpida

El mun­dial de ral·lis comença aquest ves­pre a Mon­te­carlo mar­cat per l’expec­tació de veure Sébas­tien Loeb nova­ment en acció en el WRC, ara amb Hyun­dai, i el ren­di­ment de Sébas­tien Ogier amb el Citroën C3. Són les dues grans nove­tats d’un curs 2019 que passa de tretze a catorze ral·lis, amb la incor­po­ració de Xile, i en què els pilots ofi­ci­als hau­ran pogut esco­llir els números fixos que llui­ran tot l’any. Ogier ha exer­cit el seu dret com a vigent campió i ha esco­llit l’1, men­tre que Loeb ha triat el 19. “Al clàssic número 1 del campió del món hi he afe­git el 9 dels títols mun­di­als que he gua­nyat”, va acla­rir a Bir­ming­ham durant la pre­sen­tació del cam­pi­o­nat, fa dues set­ma­nes.

Tan­ma­teix, quan encara no s’ha dis­pu­tat ni un quilòmetre del curs, ja es pot asse­gu­rar que Loeb no incre­men­tarà el pal­marès de títols aquest any. El seu pro­grama amb Hyun­dai és reduït, només sis pro­ves, de manera que el seu gran objec­tiu és aju­dar la marca core­ana a gua­nyar per fi el títol de mar­ques, després de tres anys seguits batuda suc­ces­si­va­ment per Volkswa­gen, M-Sport Ford i Toyota. Loeb s’alter­narà al volant del ter­cer i20 WRC amb Dani Sordo. Després de Mon­te­carlo, l’alsacià cor­rerà segur a Suècia, i l’últim dels seus sis ral·lis serà pro­ba­ble­ment el Cata­lu­nya, que el 2018 va gua­nyar, ales­ho­res encara amb Citroën.

Salou pren la gus­pira

Pre­ci­sa­ment la victòria a Salou va ser la gus­pira que va pro­vo­car el retorn de Loeb al WRC, sis anys després del seu últim curs com­plet. En tenia tan­tes ganes que fins i tot va tren­car vint anys de relació amb Citroën i Peu­geot per anar a Hyun­dai. Tan­ma­teix, a la marca fran­cesa li queda el con­sol d’haver tan­cat el fit­xatge d’Ogier, que torna així a l’equip dels seus ini­cis en el WRC, del qual va mar­xar el 2011 pre­ci­sa­ment per l’encesa riva­li­tat amb Loeb.

L’objec­tiu de Citroën és el títol de pilots. Amb només dos cot­xes –per a Ogier i Lappi, pro­ce­dent de Toyota–, no podrà aspi­rar a batre Hyun­dai i Toyota en l’apar­tat de mar­ques, però con­fia cega­ment en l’efec­ti­vi­tat del pilot francès per acon­se­guir el de pilots. No deba­des, Ogier ha estat campió els últims dos anys amb M-Sport Ford, l’equip més fluix del grup.

La marxa d’Ogier a Citroën de bra­cet amb el patro­ci­na­dor Red Bull va estar a punt de dei­xar fora de joc l’escu­de­ria de Mal­colm Wil­son, però final­ment con­ti­nua enda­vant, per bé que amb un equip de cir­cumstàncies. A Evans i Suni­nen encara els falta la regu­la­ri­tat dels cam­pi­ons, i Pon­tus Tide­mand debuta amb un WRC i, de moment, només cor­rerà a Mon­te­carlo i Suècia.

Així doncs, el gran rival de Hyun­dai i Citroën és Toyota, vigent cam­pi­ona de mar­ques. L’equip amb seu a Finlàndia manté els ràpids Tänak i Lat­vala, i ha repes­cat Kris Meeke, aco­mi­a­dat de Citroën a mit­jan 2018 per l’excés d’acci­dents. L’aposta de Toyota per la velo­ci­tat sense com­pro­mi­sos s’afe­geix a la com­pe­ti­ti­vi­tat del Yaris. Si la fia­bi­li­tat els fa cos­tat, Ogier, Neu­vi­lle –i també Loeb– hau­ran de córrer de valent per batre’ls.

3
pilots
poden competir per la classificació de marques en cada ral·li, i sumen punts els dos millors.
14
ral·lis
té el mundial del 2019, un més que el 2018 per la incorporació de Xile. El Catalunya és l’únic mixt.
19
És el número
escollit per Loeb en el retorn, resultat de combinar l’1 del campió amb els 9 títols que té.
Està molt bé que hagi tornat Loeb. Tots dos hem canviat d’aires i tothom vol veure què passarà
Sébastien Ogier
A Montecarlo el més difícil és trobar el ritme i no caure en cap parany. Cal saber adaptar-se sempre
Sébastien Loeb
Els últims anys hem estat molt ràpids, encara que els resultats no ho demostrin
Thierry Neuville
Començo el curs amb el mateix cotxe i el mateix equip. Això ens ha de fer encara millors
Ott Tänak

Jan Solans, en el mundial júnior

En el ral·li de Montecarlo no hi ha cap pilot català, però Jan Solans debutarà aquest any en el mundial júnior, que el seu germà gran Nil ja va guanyar el 2017. El campionat monomarca, amb Ford Fiesta R2 tots iguals i preparats per M-Sport, té cinc proves puntuables de les 14 del WRC: Suècia, Còrsega, Sardenya, Finlàndia i Gal·les, però no el ral·li Catalunya. El petit dels Solans, de 21 anys, ha preferit fer el salt directe al mundial sense passar per l’europeu, per bé que és conscient de la dificultat d’un calendari molt especialitzat. Per la seva banda, Nil Solans, de 26 anys, treballa per repetir un programa en WRC2 a partir de Còrsega, amb M-Sport.

Identificar-me. Si ja sou usuari verificat, us heu d'identificar. Vull ser usuari verificat. Per escriure un comentari cal ser usuari verificat.
Nota: Per aportar comentaris al web és indispensable ser usuari verificat i acceptar les Normes de Participació.