Valentí Fradera - barcelona / são paulo
Sortia de la posició preferent, però Max Verstappen va haver d’avançar Lewis Hamilton dos cops per endur-se la victòria en un GP del Brasil espectacular, una cursa ben moguda que mereix figurar en el top 100 de les millors d’una història que aquest any, a la Xina, va arribar al miler de proves puntuables. El pilot holandès va donar la tercera victòria del curs a Red Bull –iguala les tres de Ferrari– i, oli en un llum, Pierre Gasly va entrar segon amb el Toro Rosso, de manera que Honda va col·locar dos cotxes dalt del podi per segon cop enguany.
El pilot francès va batre Hamilton per tot just 62 mil·lèsimes sobre la línia de meta, després que l’anglès de Mercedes envestís Alex Albon en la penúltima volta. El segon pilot de Red Bull era segon, però va fer una virolla i va caure al catorzè lloc. Hamilton no va dubtar a reconèixer la seva responsabilitat i, dit i fet, els comissaris el van sancionar amb cinc segons afegits al seu temps, que el van relegar al setè lloc.
El principal beneficiari va ser Carlos Sainz, quart sota la bandera de quadres, que havia sortit l’últim –havia quedat a l’estacada en la Q1, dissabte–, però va ser l’únic capaç de completar les 71 voltes amb una sola aturada a boxs (el vencedor en va fer tres). El madrileny va aconseguir el seu primer podi en la F-1, malgrat que físicament no hi va pujar. Val a dir que el seu resultat també va estar en suspens, ja que se’l va investigar per l’ús de l’aleró mòbil sota una bandera groga, però no va ser sancionat i va salvar el podi.
L’esprint final de dues voltes l’havia provocat la topada entre els dos Ferrari, que va obligar a neutralitzar la cursa amb el cotxe de seguretat. Charles Leclerc havia avançat Sebastian Vettel en el primer revolt de la volta 66, però l’alemany va mirar de contraatacar tot seguit i els dos bòlids vermells es van tocar. Rodaven quart i cinquè, rere Verstappen, Hamilton i Albon, però tots dos van haver de plegar. “Un petit toc amb grans conseqüències”, va resumir el cap Mattia Binotto.
Hamilton va aprofitar l’avinentesa per fer la tercera aturada a boxs i muntar rodes toves, les mateixes que calçaven els pilots amb motors Honda, i va perdre la posició amb Albon i Gasly. Al francès el va superar en la represa, però amb el tailandès es va precipitar: “M’hauria avançat tres revolts més enllà, tenia més adherència”, va lamentar Albon.
Val a dir, però, que el clímax final el va fer possible la trencadissa de motor d’un discret Valtteri Bottas, que va provocar la primera neutralització de la cursa, dotze voltes abans de l’harakiri vermell. Verstappen va fer, llavors, la tercera aturada a boxs per muntar rodes toves, i va cedir el primer lloc a Hamilton, però se’l va cruspir de manera imparable en la represa (volta 60), al mateix temps que Albon avançava Vettel. Era el segon cop que Max superava Lewis, ja que el 33 ja havia perdut el lloc amb el 44 abans, després de la primera tanda d’aturades. Però, en la volta 23, el Red Bull va treure suc d’una caiguda de rendiment momentània del Mercedes i va recuperar el lideratge, en una acció que ja anticipava que aquesta, la número 1.017, havia de ser una cursa de traca.