Fórmula 1

Imparable Max

Verstappen avança Hamilton dues vegades en un GP del Brasil espectacular i guanya al davant del Toro Rosso de Gasly

Els Ferrari s’autoeliminen en una topada fratricida i Sainz s’enlaira fins al podi per la sanció de Hamilton

Sor­tia de la posició pre­fe­rent, però Max Vers­tap­pen va haver d’avançar Lewis Hamil­ton dos cops per endur-se la victòria en un GP del Bra­sil espec­ta­cu­lar, una cursa ben moguda que mereix figu­rar en el top 100 de les millors d’una història que aquest any, a la Xina, va arri­bar al miler de pro­ves pun­tu­a­bles. El pilot holandès va donar la ter­cera victòria del curs a Red Bull –iguala les tres de Fer­rari– i, oli en un llum, Pierre Gasly va entrar segon amb el Toro Rosso, de manera que Honda va col·locar dos cot­xes dalt del podi per segon cop enguany.

El pilot francès va batre Hamil­ton per tot just 62 mil·lèsimes sobre la línia de meta, després que l’anglès de Mer­ce­des envestís Alex Albon en la penúltima volta. El segon pilot de Red Bull era segon, però va fer una viro­lla i va caure al catorzè lloc. Hamil­ton no va dub­tar a reconèixer la seva res­pon­sa­bi­li­tat i, dit i fet, els comis­sa­ris el van san­ci­o­nar amb cinc segons afe­gits al seu temps, que el van rele­gar al setè lloc.

Sainz hereta el podi

El prin­ci­pal bene­fi­ci­ari va ser Car­los Sainz, quart sota la ban­dera de qua­dres, que havia sor­tit l’últim –havia que­dat a l’esta­cada en la Q1, dis­sabte–, però va ser l’únic capaç de com­ple­tar les 71 vol­tes amb una sola atu­rada a boxs (el ven­ce­dor en va fer tres). El madri­leny va acon­se­guir el seu pri­mer podi en la F-1, mal­grat que física­ment no hi va pujar. Val a dir que el seu resul­tat també va estar en sus­pens, ja que se’l va inves­ti­gar per l’ús de l’aleró mòbil sota una ban­dera groga, però no va ser san­ci­o­nat i va sal­var el podi.

L’esprint final de dues vol­tes l’havia pro­vo­cat la topada entre els dos Fer­rari, que va obli­gar a neu­tra­lit­zar la cursa amb el cotxe de segu­re­tat. Char­les Leclerc havia avançat Sebas­tian Vet­tel en el pri­mer revolt de la volta 66, però l’ale­many va mirar de con­tra­a­ta­car tot seguit i els dos bòlids ver­mells es van tocar. Roda­ven quart i cinquè, rere Vers­tap­pen, Hamil­ton i Albon, però tots dos van haver de ple­gar. “Un petit toc amb grans con­seqüències”, va resu­mir el cap Mat­tia Binotto.

Hamil­ton va apro­fi­tar l’avi­nen­tesa per fer la ter­cera atu­rada a boxs i mun­tar rodes toves, les matei­xes que calçaven els pilots amb motors Honda, i va per­dre la posició amb Albon i Gasly. Al francès el va superar en la represa, però amb el tai­landès es va pre­ci­pi­tar: “M’hau­ria avançat tres revolts més enllà, tenia més adherència”, va lamen­tar Albon.

Val a dir, però, que el clímax final el va fer pos­si­ble la tren­ca­dissa de motor d’un dis­cret Valt­teri Bot­tas, que va pro­vo­car la pri­mera neu­tra­lit­zació de la cursa, dotze vol­tes abans de l’harakiri ver­mell. Vers­tap­pen va fer, lla­vors, la ter­cera atu­rada a boxs per mun­tar rodes toves, i va cedir el pri­mer lloc a Hamil­ton, però se’l va crus­pir de manera impa­ra­ble en la represa (volta 60), al mateix temps que Albon avançava Vet­tel. Era el segon cop que Max superava Lewis, ja que el 33 ja havia per­dut el lloc amb el 44 abans, després de la pri­mera tanda d’atu­ra­des. Però, en la volta 23, el Red Bull va treure suc d’una cai­guda de ren­di­ment momentània del Mer­ce­des i va recu­pe­rar el lide­ratge, en una acció que ja anti­ci­pava que aquesta, la número 1.017, havia de ser una cursa de traca.

LA DADA

1r
podi
de McLaren d’ençà de la primera cursa del 2014, a Austràlia, quan Kevin Magnussen va ser segon.
GRAN PREMI DEL BRASIL
1rMax Verstappen (Red Bull-Honda)1h33:14.678
2nPierre Gasly (Toro Rosso-Honda)a 6.077
3rCarlos Sainz (McLaren-Renault)a 8.896
4tKimi Räikkönen (Alfa Romeo-Ferrari)a 9.452
Antonio Giovinazzi (Alfa R.-Ferrari)a 10.201
Daniel Ricciardo (Renault)a 10.541
Lewis Hamilton (Mercedes)a 11.139
Lando Norris (McLaren-Renault)a 11.204
Sergio Pérez (Racing Point-Mercedes)a 11.529
10èDaniil Kviat (Toro Rosso-Honda)a 11.931
11èKevin Magnussen (Haas-Ferrari)a 12.732
12èGeorge Russell (Williams-Mercedes)a 13.599
13èRomain Grosjean (Haas-Ferrari)a 14.247
14èAlex Albon (Red Bull-Honda)a 14.927
15èNico Hülkenberg (Renault)a 18.059
16èRobert Kubica (Williams-Mercedes)a 1 volta
ret.Charles Leclerc (Ferrari)65 voltes
ret.Sebastian Vettel (Ferrari)65 voltes
ret.Valtteri Bottas (Mercedes)51 voltes
VOLTA RÀPIDA
Valtteri Bottas (1:10.698, a 219,417 km/h)v. 43
CAMPIONAT DE PILOTS
1rLewis Hamilton (Mercedes)387
2nValtteri Bottas (Mercedes)314
3rMax Verstappen (Red Bull-Honda)260
4tCharles Leclerc (Ferrari)249
Sebastian Vettel (Ferrari)230
Pierre Gasly (Red Bull/Toro Rosso-Honda)95
Carlos Sainz (McLaren-Renault)95
Alex Albon (Toro Rosso/Red Bull-Honda)84
Daniel Ricciardo (Renault)54
10èSergio Pérez (Racing Point-Mercedes)46
CAMPIONAT DE CONSTRUCTORS
1rMercedes701
2nFerrari479
3rRed Bull-Honda391
4tMcLaren-Renault140
Renault91
Toro Rosso-Honda83
Racing Point-Mercedes67
PRÒXIMA CURSA
GP d’Abu Dhabi, 1 de desembre
És increïble haver fet podi de tornada a Toro Rosso. Sempre he pensat que si feia les coses bé vindrien coses bones
Pierre Gasly
Demano disculpes a Albon. Ha estat un incident de cursa, però accepto la sanció. M’hauria d’haver esperat
Lewis Hamilton
Lewis era molt ràpid i he hagut de continuar tibant tota la cursa. Ha estat una bona lluita; m’ho he passat molt bé
Max Verstappen
Identificar-me. Si ja sou usuari verificat, us heu d'identificar. Vull ser usuari verificat. Per escriure un comentari cal ser usuari verificat.
Nota: Per aportar comentaris al web és indispensable ser usuari verificat i acceptar les Normes de Participació.