Motociclisme

Un veritable regne de taifes

Motor. Amb Marc Márquez gaudint per televisió de l’eclosió del seu germà, vuit pilots diferents han guanyat les deu primeres curses de MotoGP i la travessa pel títol és un esport d’aventura

Les tai­fes eren petits nuclis polítics i mili­tars en què es va esber­lar el cali­fat de Còrdova després que fos des­tro­nat Hixam III, de la dinas­tia dels ome­ies, l’any 1031. Es van aca­bar con­ver­tint en estats inde­pen­dents cone­guts amb el nom de reg­nes de tai­fes. Gai­rebé mil anys més tard, el rei Hixam III seria, si es per­met la llicència, el lesi­o­nat Marc Márquez, que veu per tele­visió el mun­dial de MotoGP i que, a banda de gau­dir i patir amb l’eclosió bru­tal del seu germà Àlex en les dues últi­mes cur­ses amb dues sego­nes posi­ci­ons que con­fir­ma­ven l’adap­tació a la nova cate­go­ria, també deu tenir curi­o­si­tat per saber qui serà el seu suc­ces­sor. La tra­vessa és més enre­ves­sada que mai, amb can­vis de líder cons­tants –l’irre­gu­lar francès Fabio Quar­ta­raro, l’italià des­a­pa­re­gut a Motor­land Andrea Dovi­zi­oso i ara el mallorquí Joan Mir, ter­cer diu­menge– i molts espe­rançats can­di­dats quan encara que­den qua­tre cur­ses i 100 punts en joc. No en va, en les deu ante­ri­ors hi ha hagut vuit ven­ce­dors dife­rents de qua­tre mar­ques. La impre­vi­si­bi­li­tat és el gran reclam d’un cam­pi­o­nat sin­gu­lar per la pandèmia i que sense el gran dels Márquez ha esde­vin­gut incert. Els qua­tre pri­mers estan sepa­rats per només 15 punts i els cinc millors per 29 punts. I Pol Espar­garó (KTM) és novè, a 44 punts de Mir, i, sobre el paper, el podria atra­par. Àlex Rins, el campió a Alcanyís amb una cursa impe­ca­ble amb la qual va acon­se­guir el ter­cer tri­omf de la seva car­rera a MotoGP, també entra en la lluita a 36 punts del líder. El més calent, doncs, és a l’aigüera, i fa de mal dir on cal­dria fer el tall dels encara can­di­dats plau­si­bles, tot i que és evi­dent que els qua­tre cap­da­van­ters –Mir, Quar­ta­raro, Viñales i Dovi­zi­oso– són els grans aspi­rants. És curiós que en la vari­e­tat de ven­ce­dors, el líder no ha gua­nyat cap cursa, tot i que ha fet cinc podis –tres sego­nes posi­ci­ons–, i aspira a fer el que es podria deno­mi­nar col·loquial­ment com un Alza­mora, o sigui ser campió sense vèncer cap cursa com va fer el pilot llei­datà el 1999 en 125 cc. La Suzuki del mallorquí i la de Rins van volar a Alcanyís en unes con­di­ci­ons de calor en què les Yamaha van degra­dar més els pneumàtics –Quar­ta­raro diu que a par­tir de la ter­cera volta i Viñales asse­gura que no podia girar bé en tot el tram final–. Diu­menge es cor­rerà en el mateix esce­nari tot i que les pre­vi­si­ons no són de tanta calor.

LA DADA

100
punts
queden en joc en les quatre curses que falten: Motorland, València (2) i Portimão
Els guanyadors
Fabio Quartararo (Yamaha) Jerez
Fabio Quartararo (Yamaha) Jerez
Brad Binder (KTM) Brno
Andrea Dovizioso (Ducati) Spielberg
Miguel Oliveira (KTM) Spielberg
Franco Morbidelli (Yamaha) Misano
Maverick Viñales (Yamaha) E. Romanya
Fabio Quartararo (Yamaha) Catalunya
Danilo Petrucci (Ducati) Le Mans
Àlex Rins (Suzuki) Motorland
Classificació Punts
1r Joan Mir 121
2n Fabio Quartararo 115
3r Maverick Viñales 109
4t Andrea Dovizioso 106
5è Takaaki Nakagami 92
6è Franco Morbidelli 87
Àlex Rins 85
8è Jack Miller 82
Pol Espargaró 77
10è Miguel Oliveira 69
11è Brad Binder 67
12è Àlex Márquez 67
13è Danilo Petrucci 65

Festa per a Àlex Rins

El triomf del català Àlex Rins, el tercer de la seva carrera a Moto GP, el van celebrar ben a prop, els veïns de Valdealgorfa, localitat del Baix Aragó i de la província de Terol situada a només 17 quilòmetres d’Alcanyís. Rins hi passa els estius per les seves arrels familiars. Banderins i pancartes pengen dels balcons de la vila, on el número 42, el seu dorsal, és ben present. Fins al punt que té una penya de seguidors, l’Associació d’Amics d’Àlex Rins.

Mir, del patinet a la moto

Nascut a Palma fa 23 anys, poc avesat a les festes i amb una envergadura poc comuna (1,80 m), Joan Mir es va iniciar tard, als 10 anys. El seu pare tenia una botiga d’‘skate’ a Palma i ell va practicar amb el monopatí i el patinet fins que les proeses familiars d’un cosí llunyà, Joan Perelló, que va córrer curses del mundial de 125 cc entre el 2009 i el 2011, el van seduir i va anar a petar un any a l’escola de pilotatge del pare de Jorge Lorenzo.

Identificar-me. Si ja sou usuari verificat, us heu d'identificar. Vull ser usuari verificat. Per escriure un comentari cal ser usuari verificat.
Nota: Per aportar comentaris al web és indispensable ser usuari verificat i acceptar les Normes de Participació.