JOSEP LLUÍS SANTAMARIA
DIRECTOR GENERAL DEL CIRCUIT DE BARCELONA-CATALUNYA
“El govern té molt clar que som una instal·lació de país”
“Hem plantejat dos escenaris per al 2021: un amb aforament limitat, prenent com a base el 50% del límit actual en espais oberts, i l’altre, sense restriccions”
“El circuit farà 30 anys i tecnològicament l’hem de posar al dia”
Abans de final d’any el contracte amb la F-1 ha de veure la llum, i vindrà associat amb els tests de pretemporada
El pitjor de la pandèmia ha estat la falta de públic. El seu escalf és un punt d’energia més per tirar endavant
Josep Lluís Santamaria (Barcelona, 1965) va quedar garratibat el 25 de setembre, quan encara no feia dos mesos que ell i Maria Teixidor havien estat nomenats, la presidenta tocava el dos un divendres de GP de Catalunya. Ja recuperat de la patacada i habituat a reportar directament al conseller Ramon Tremosa, el director del circuit explica els plans de present i futur.
Com va viure i com ha paït la decisió de Maria Teixidor?
Va ser una sorpresa. La cap de comunicació del circuit em va fer saber que Teixidor havia fet un tuit dient que marxava. Va ser complicat, en ple gran premi. Aquell mateix dia em reunia amb Carmelo Ezpeleta [Dorna] i ell mateix ho va dir: “Es nota que no és una persona de la competició, perquè amb un GP en marxa això no es pot fer. No hauria passat res si ho hagués fet el dilluns següent.”
Que el president sigui el conseller Tremosa és més operatiu?
Hi haurà moments que se’m girarà més feina. El president és conseller i té una feinada molt gran. Per tant, tot allò que havíem parlat que ens repartiríem, al final recau sobre el director. Però que el president sigui membre del govern també ha d’ajudar que l’accés al mateix govern sigui més senzill.
Vint-i-nou anys al circuit. Se’l coneix com casa seva. Això el deu haver ajudat.
Jo coneixia el circuit des del vessant esportiu. Vaig començar el 1991 com a oficial de pista i he anat passant diferents graons fins arribar a ser director adjunt dels grans premis de F-1 i MotoGP. Això et dona molta visió de la part esportiva. En aquests últims mesos he vist com es prepara tot perquè quan arriba la cursa estigui tot a punt. Estava acostumat a arribar dijous al GP i trobar-m’ho tot muntat. I ara no, vius com creix i com canvia un esdeveniment d’aquests des de la primera reunió interna. Però l’experiència i el coneixement ajuda. Ser una persona del motorsport ajuda.
Què ha estat el pitjor d’aquesta pandèmia que no s’acaba?
No poder comptar amb públic. Tot i ser una instal·lació oberta i a l’aire lliure, totes les proves han estat a porta tancada. L’escalf del públic et dona un punt més d’energia per tirar endavant. Hem fet quatre campionats mundials, F-1, MotoGP, dues curses de ral·licròs i una de Superbike, i semblava que estàvem en uns entrenaments. A veure si les vacunes i la conscienciació de tothom ens permeten tornar a tenir públic.
L’únic efecte positiu de la Covid-19 serà en els comptes...
Sí, estaran millor perquè els cànons no s’han hagut de pagar. Però hi ha hagut despeses addicionals molt importants per adequar la instal·lació a les mesures anti-Covid. Durant els GP tothom havia de passar tests PCR cada cinc dies, i això ens ha assegurat que tothom qui era al circuit estava sa. I totes les proves que hem fet als treballadors aquesta temporada han donat negatiu. A banda dels PCR per als treballadors implicats en les curses, hem fet tests d’antigen a la resta perquè tothom estigués en les mateixes condicions.
El govern actual està d’acord sobre el paper del circuit?
El govern té molt clar que el circuit és una instal·lació de país, que és necessària. Que per deficitària que sigui, l’impacte de milions que comporta de murs cap enfora és molt important. De murs cap endins no es veu el que facturen els hotels del Vallès o els cotxes de lloguer, ni els llocs de feina... Tot i ser a porta tancada, en el GP de F-1 es van moure aquí dins unes 3.000 persones. Els hotelers de la zona admeten que el circuit els proporciona el 30% dels ingressos, i que en són dependents.
En quin moment estan les negociacions amb la F-1?
Les va començar l’equip anterior i durant el nostre GP vam estar parlant amb Chase Carey de la renovació. Al setembre ens hi vam posar i estem afinant el contracte. D’aquí a final d’any ja sortirà l’anunci. Ja ha estat molt important figurar en el calendari 2021 sense reserves, i en la data que nosaltres vam proposar, la que ens és més còmoda, al maig, i intentant ser la primera prova europea. Ara estem polint detalls i abans de final d’any el contracte ha de veure la llum amb la signatura. Anirà associat als tests de pretemporada, que també estan molt encaminats. Seran menys dies perquè per al 2021 no hi ha hagut modificacions tècniques.
La presidenta Maria Teixidor tenia la idea de lligar la F-1 amb altres grans esdeveniments de Barcelona i posava el Mobile World Congress com a exemple. Aquesta és una via per a vostè?
Tot va lligat... sempre que es puguin celebrar els esdeveniments de fora del circuit. Nosaltres volem tenir un circuit tecnològicament innovador, i per això necessitem estar associats a aquests esdeveniments. Pel que fa al MWC, tampoc sabem si serà virtual, presencial o mixt. Hem de canviar la manera de pensar, però sí que sabem que el govern aposta per aquesta connectivitat. El circuit penja del Departament d’Empresa i Coneixement, però hi ha altres departaments que també són importants aquí. Economia és el soci majoritari, però ara mateix dotar el circuit de les tecnologies del moment és una prioritat. Aquest any 2021 farem 30 anys, i tecnològicament ens hem de posar al dia. S’estan presentant projectes al consell d’administració i hi ha tot un pla d’inversions previstes, però que s’han d’acabar de definir.
El foc encreuat que hi ha sovint entre els socis de govern l’ha afectat en aquests mesos?
No. Pel GP de F-1 vam tenir una reunió a la qual també va assistir el vicepresident del govern i ens vam posar les piles. Van dir que el circuit és prioritari. Jo percebo que sobre el circuit hi ha acord, i les converses que he tingut amb els socis del circuit i en el consell d’administració són en el sentit que això ha de continuar i s’han de fer els esforços necessaris. Cal canviar aspectes i corregir-ne d’altres, però és molt clar que aquesta és una instal·lació de país.
Partint d’aquesta base, del fet que el govern avala el contracte de la F-1, que l’anunci de pròrroga és immediat i que el circuit és pal de paller, s’ha de pensar que la resta de contractes s’aniran renovant.
Sí. Amb Dorna tenim contracte pel 2021 i pel 2022 hauríem de renovar, com gairebé tots els circuits. Amb Carmelo Ezpeleta hem quedat que quan estiguem a prop d’acabar aquest contracte començarem a parlar del següent. Amb World Superbikes tenim quatre anys més i amb ral·licròs tenim el 2021 amb data al juliol.
Els escenaris amb què treballa el circuit pel 2021 hi ha públic?
N’hem plantejat dos. Un, amb aforament limitat, prenent com a base les limitacions que tenim ara, d’un 50% d’aforament en espais exteriors. I l’altre, sense restriccions.
Pensant que la F-1 té més públic de fora de l’Estat, també hi ha el condicionant de la normativa de mobilitat dels altres estats.
Variarà la composició de públic, el percentatge d’estrangers. En les previsions ja ens protegim establint unes previsions de venda d’entrades menors a les del 2019, apliquem una mena de coeficient de seguretat. I fins i tot en l’escenari sense restriccions també comptem amb aquesta reducció. Tot i això, si la vacunació funciona, aquí podem tenir públic fins i tot abans del maig.
Els anys de més públic en la F-1 coincideixen amb els títols d’Alonso. Ara que torna als 40 anys, i que Sainz ha fitxat per Ferrari, seria una llàstima no poder aprofitar aquesta conjuntura.
Alonso té 40 anys però té tirada i si mirem els temps del test que va fer a Abu Dhabi, està a dalt. És molt competitiu i si la tècnica està al seu costat, estarà amunt. I el pas de Sainz a Ferrari és molt important, perquè quan el públic pensa en cotxe esportiu pensa en Ferrari. A més, el monoplaça els va anant millor i el 2021 ha de ser molt diferent, ha de funcionar. La suma d’Alonso i Sainz ens ha de permetre atreure molt públic del país.
Hi ha algun pla per recuperar l’aposta per la formació de pilots?
Això s’ha de fer des de la Generalitat, amb subvencions, i tutelat i guiat per experts. També ens hi hem de posar amb la secretaria general de l’Esport. Aquell programa de Joves Pilots va portar Jaume Alguersuari a la F-1, tenim Albert Costa com a pilot oficial de Lamborghini en GT, Dani Juncadella ha estat en DTM, amb Mercedes, Miquel Molina també venia del programa i, a banda de tenir un equip propi de F4 en el campionat d’Espanya, competeix amb Ferrari... S’ha aconseguit que siguin pilots professionals. Alguns hauran quedat pel camí i no hauran arribat on volien, però en l’automobilisme no tot és la F-1. I aquests pilots que tenien potencial per arribar a la F-1 estan competint professionalment en altres categories, i fent-ho bé.
I en dues rodes?
La federació hi està molt posada. Tots els campions que hem tingut han sortit de les promocions. Alguna cosa s’està fent bé. Tant en el kàrting com en dues rodes tenim l’Open RACC que comencen de ben petits. Però no podem dotar del 100% del que es necessita. El noi pot tenir fusta, pot ser bo i se li pot fer una ajuda, però també hi ha la part que ha de cobrir cadascú amb el seu esforç i la part econòmica.
Vostè que ve de les proves fora de pista, com veu fer un tram del ral·li RACC al circuit?
Tot depèn de la idea de l’organitzador del ral·li del mundial. Però avui estem fent un ral·lisprint [l’entrevista es va fer dissabte passat] en el qual hem pogut treure un tram d’11,3 km fent servir només 4 km de la pista del circuit. Això vol dir que tenim moltes possibilitats i per al ral·lisprint del 2021 ja estem pensant canvis que ens permetin fer zones espectaculars de cara al públic, una mica en la línia dels Mickey Mouse antics.
Vaja, que aquest ral·lisprint podria ser un assaig per al futur?
[Riu] No, no és un assaig. Ho hem fet també pensant en les empreses catalanes del món del motor. Aquest 2020 només ha tingut una prova del campionat de Catalunya de ral·lis. Preparadors, pilots, patrocinadors... vam pensar en una prova que, tot i no ser puntuable, mogués altre cop l’esperit de la competició a Catalunya. Tornar a revifar. Hem fet alguna cosa diferent amb la idea que, quan hi hagi públic, es consolidi com la prova que tanca la temporada, amb un gran dinar final. I aquest any ho hem ajuntat amb La Marató, sense les voltes solidàries, que hem hagut de passar al febrer.
Què ha posat a la carta als Reis per al 2021?
Moltes coses. Un revolt nou, el 10, un espai de direcció de cursa actualitzada, moderna, amb més dotació de seguretat, més càmeres i més resolució. Treballem per dotar el circuit de tecnologia 5G, que ens anirà molt bé per ajudar la indústria catalana del motor a fer proves. Ja tenim Idiada, però aquí, al circuit, s’hi han de poder fer proves dels vehicles elèctrics de competició. Estem estudiant temes de sostenibilitat, instal·lació de plaques fotovoltaiques... temes que han de formar part del circuit dels pròxims 30 anys.
Escriure un comentari
Identificar-me.
Si ja sou usuari verificat, us heu d'identificar.
Vull ser usuari verificat.
Per escriure un comentari cal ser usuari verificat.
Nota: Per aportar comentaris al web és indispensable ser usuari verificat i acceptar les Normes de Participació.