Dakar

JOAN PEDRERO

PILOT DE RIEJU - DAKAR 2021

“Serà un Dakar com els d’abans, com m’agrada”

El veterà pilot maresmenc afronta el seu Dakar número 13 després d’haver fet dos cinquens llocs i amb dues etapes en el seu palmarès

“La meva experiència és un grau, sobretot en la navegació, que serà important”

Tota la base de la moto és de la tecnologia Rieju i hi ha moltes hores i tests de feina. Ho podem fer bé

Joan Pedrero (Canet de Mar, 1978) dis­pu­tarà el seu 13è Dakar i ho farà per pri­mer cop amb Rieju, marca de Figue­res que ha fet el seu pri­mer model per a una de les pro­ves més dures i lle­gendàries del calen­dari mun­dial. Pedrero i els seus com­panys (Oriol Mena i Marc Cal­meta) no volen com­pe­tir per potència, sinó per experiència.

Por­tar una Rieju, una marca tan emblemàtica a Cata­lu­nya, és tota una res­pon­sa­bi­li­tat?
Pot sor­pren­dre el salt al Dakar, però per la publi­ci­tat inter­na­ci­o­nal de la marca anirà molt bé. Hem tre­ba­llat moltíssim tot l’any i estem moti­vats perquè defen­sem una marca de casa. He estat en molts equips inter­na­ci­o­nals, però això és dife­rent. M’agrada tre­ba­llar en un grup com aquest.
Per l’experiència amb Yamaha, Sherco o KTM, com és aquesta moto?
Fun­ci­ona molt bé i es nota la feina i els tests que hem fet. No només fun­ci­ona bé mecànica­ment, sinó que està equi­li­brada i té bones sus­pen­si­ons. Tota la base de la moto és de tec­no­lo­gia Rieju. He que­dat sorprès per la qua­li­tat del tre­ball.
L’equip es marca un ‘top’ 10 d’objec­tiu. És pos­si­ble?
Aquest serà un Dakar molt obert, en què l’experiència serà un grau. He par­ti­ci­pat en 12 edi­ci­ons més una, com dic jo. Són molts quilòmetres amb dife­rents mar­ques i equips. Sé com fun­ci­ona aquesta prova. He fet dos cin­quens en la gene­ral i he gua­nyat dues eta­pes, molts podis d’eta­pes. Sé que arri­ben pilots joves molt ràpids, però con­fio també en la meva experiència en nave­gació. També és un Dakar més obert pels pneumàtics, perquè només en podrem fer ser­vir sis. Sabem que s’haurà de cui­dar la mecànica.
Sou un equip modest però hi ha la logística per resis­tir?
Sí, perquè hem aga­fat gent ja vete­rana amb experiència. Per exem­ple, el meu mecànic ha fet més Dakars que jo i qui no en tin­gui el guia­rem nosal­tres. Al final, jo mateix puc donar moltíssima infor­mació de la cursa fins i tot abans d’anar-hi.
KTM i Honda estan en un altre nivell. On podeu gua­nyar temps?
Com deia, és més obert que mai, també perquè s’ha eli­mi­nat l’allau d’infor­mació que dona­ven en el road book del matí. Abans, se sabia més per on anava la cursa, tots els equips ho podien estu­diar a la tarda quan arri­ba­ven o abans de sor­tir. Ara, tots anem igual, perquè les KTM i les Honda ofi­ci­als són intrac­ta­bles. Hau­rem d’inten­tar no llui­tar con­tra ells per potència, sinó per experiència. Apro­fi­tar els errors que puguin come­tre i no fer-ne nosal­tres. És un Dakar una mica com els d’abans, com els que m’agra­den.
Després de les crítiques de l’edició ante­rior, estarà aquest any el Dakar a l’altura a l’Aràbia Sau­dita?
Ja sabem que la diferència més gran amb Amèrica del Sud és el públic. No hi ha ningú que et pugui donar un cop de mà. Una altra cosa és el desert. L’any pas­sat, les eta­pes es van fer sense temps i no van cap­fi­car-se a bus­car grans al·lici­ents, però en aquell desert hi ha mol­tes coses per des­co­brir, i crec que ho farem. Hi haurà molta nave­gació i molts quilòmetres per des­co­brir, a diferència d’Amèrica del Sud, tot i que és un lloc que sem­pre m’ha encan­tat.
Com es viu una victòria d’etapa en el Dakar?
Se t’obre un món que no conei­xes, començant pel tema publi­ci­tat, que és increïble. És un impacte que abans no et pots ima­gi­nar. Aquell dia és com si esti­gues­sis en un núvol i més per als qui hem tin­gut el Dakar com un somni des de sem­pre. Espor­ti­va­ment, és una de les coses més grans que he fet.
El 2008 ja ho tenia tot a punt per anar al Dakar africà. S’ha que­dat amb les ganes?
Sí, m’agra­da­ria fer-lo en qual­se­vol vehi­cle, tot i que amb el temsp he cone­gut l’Àfrica perquè he estat molt al Mar­roc, a l’Àfrica negra per pro­jec­tes soli­da­ris i també al Sene­gal. He estat també a Dakar.
Pensa més enda­vant a fer el Dakar en cotxe?
Em con­si­dero més un cami­o­ner, perquè de nen ja conduïa el camió de l’empresa fami­liar, i fer el Dakar amb un camió sem­pre ho he tin­gut al cap. Mai no he tin­gut cap pro­blema amb un volant al davant.
La idea és seguir amb Rieju?
De moment, hem que­dat a fer el Dakar i, després, valo­rem com ha anat tot. És un pro­jecte a curt ter­mini, però molt bo i ambiciós per totes les parts.
A banda del camió de l’empresa, diuen que va començar a anar amb moto amb onze anys quan el seu germà no el veia.
Vaig començar amb el BMX de molt petit. Hi tenia molta traça. El meu germà entre­nava amb una moto i, quan se n’anava de festa, l’aga­fava jo. Ningú no em veia, fins que, una vegada, vaig tenir un acci­dent fort i em van des­co­brir. Em vaig gua­nyar una bona esbron­cada. Quan vaig tenir la meva pri­mera moto, vaig començar amb el motocròs, després, l’enduro i fins ara.
Com ha pas­sat el maleït 2020?
He pogut fer algu­nes coses, a diferència de molta altra gent. Abans del con­fi­na­ment, vaig gua­nyar l’His­pa­nia Rally a Anda­lu­sia, el cam­pi­o­nat d’Espa­nya de ral·li TT i, a l’octu­bre, vaig ser segon en el ral·li de Cuenca, però s’han anul·lat mol­tes pro­ves inter­na­ci­o­nals.
Pel que saben, els pro­to­cols per la Covid-19 seran molt estric­tes?
Ja hem fet dues PCR, i quan arri­bem, en farem dues més. Ens tin­dran aïllats dos dies a l’hotel fins que se sàpiguen els resul­tats de les pro­ves PCR. A par­tir d’aquí, començar a córrer. Segur que hi haurà, a més, mol­tes res­tric­ci­ons que ens faran saber abans de la pri­mera etapa.

Identificar-me. Si ja sou usuari verificat, us heu d'identificar. Vull ser usuari verificat. Per escriure un comentari cal ser usuari verificat.
Nota: Per aportar comentaris al web és indispensable ser usuari verificat i acceptar les Normes de Participació.
[X]

Aquest és el primer article gratuït d'aquest mes

Ja ets subscriptor?

Fes-te subscriptor per només 48€ per un any (4 €/mes)