Fórmula 1

Verstappen es consagra

El neerlandès obté als 24 anys el títol del mundial més igualat de la història en un desenllaç inversemblant i èpic decidit a només una volta per un cotxe de seguretat i trenca el monopoli de Mercedes quan Hamilton acaronava el triomf

Max Vers­tap­pen (Red Bull) va con­su­mar, ahir al cir­cuit de Yas Marina del gran premi d’Abu Dhabi un cop de tea­tre històric, un mira­cle espor­tiu, en la dar­rera volta del mun­dial de fórmula 1 més igua­lat de tots els temps –tots dos van arri­bar empa­tats a la dar­rera cita, reme­mo­rant el pre­ce­dent del 1974 entre Fit­ti­paldi i Regaz­zoni–, i es va apo­de­rar del seu pri­mer títol amb només 24 anys en una cursa èpica que es va rellançar a només una volta del final després d’un cotxe de segu­re­tat pro­vi­den­cial per als seus interes­sos, pro­vo­cat per l’acci­dent de Nic­ho­las Latifi, a qui haurà de rega­lar una cis­te­lla de Nadal. El neer­landès hi va arri­bar amb gomes toves noves perquè les va can­viar de seguida –3a entrada a boxs–quan es va atu­rar la cursa, men­tre que l’anglès, set cops campió, tenia pneumàtics durs i des­gas­tats, i se’l va crus­pir apu­rant la fre­nada del cinquè revolt.

Una mala sor­tida de Max Vers­tap­pen (Red Bull), que es va que­dar cla­vat, i una escan­da­losa decisió dels jut­ges de cursa a favor de Lewis Hamil­ton (Mer­ce­des) en la pri­mera volta, havien apla­nat el camí al pilot anglès. L’apor­tació de Checo Pérez (Red Bull), rete­nint Hamil­ton, i el segon canvi de pneumàtics de Vers­tap­pen apro­fi­tant un cotxe de segu­re­tat vir­tual havien afe­git una certa emoció al tram final, tot i que Hamil­ton ges­ti­o­nava amb eficiència les gomes dures, mal­grat que eren més velles que les del seu con­trin­cant. Però els fets es van pre­ci­pi­tar les dar­re­res vol­tes, dis­se­nya­des per una ment per­versa. Tot el gran premi, de fet. El ter­cer lloc va ser per a Car­los Sainz (Fer­rari), bene­fi­ciat per l’aban­do­na­ment de Pérez. És el ter­cer podi del madri­leny a Mara­ne­llo i el quart de la seva tra­jectòria.

A Vers­tap­pen li va tocar patir de valent abans de cri­dar el títol embo­git al seient del seu mono­plaça. Només la per­se­ve­rança, el talent, la sort i un equip sòlid i murri el van impul­sar. D’entrada, però, la va espi­fiar en la sor­tida. Hamil­ton va accep­tar el regal, es va situar pri­mer i va este­ri­lit­zar la posició pre­fe­rent del seu rival. El neer­landès va estar a punt d’avançar Hamil­ton en el setè revolt, quan li va gua­nyar l’inte­rior entrant pri­mer al vèrtex neta­ment, però Hamil­ton, que havia badat, se’n va sor­tir per l’exte­rior de la pista i va pros­se­guir líder després de tocar amb el bòlid de Red Bull, equip que va recla­mar rei­te­ra­da­ment l’acció polèmica sense èxit. Els comis­sa­ris van adduir que la sor­tida de límits del britànic, de què va treure un clar bene­fici que hau­ria d’haver redi­mit retor­nant la posició, va estar obli­gada per la mani­o­bra de Vers­tap­pen. El pilot de l’equip de les tres pun­tes va con­so­li­dar un avan­tatge de dos segons. Mala peça al teler de la firma austríaca. A més, el vigent campió va fer la volta ràpida i en la 13a ja li duia 5 segons. El pilot de Red Bull va entrar en la 14a (2,1 segons): pneumàtics durs. Hamil­ton es va atu­rar en la 17a i va fer la mateixa aposta. Checo Pérez es va situar líder pro­vi­si­o­nal per davant de l’anglès, amb la missió ine­lu­di­ble de fer un tap. El neer­landès era ter­cer a nou segons.

La feina de Pérez va ser per treure’s el bar­ret. Va rete­nir Hamil­ton i va pro­pi­ciar el reen­gan­xa­ment de Vers­tap­pen –el neer­landès, en plena feina, a més 300 per hora, va tenir temps per home­nat­jar-lo a través de la ràdio: “És una lle­genda”–, que es va situar a poc més d’un segon (22a volta). Un cop d’efecte que va revi­ta­lit­zar les pos­si­bi­li­tats de l’aspi­rant amb un món per davant en que la gestió de les gomes seria clau. Hamil­ton, però, no estava per èpiques i anava aug­men­tant l’avan­tatge.

El de Red Bull va apro­fi­tar un cotxe de segu­re­tat vir­tual en la 37a volta per entrar per segon cop –durs– i rein­gres­sar ja amb la ban­dera verda a 17 segons del líder. Que­dava molta cursa abans de la ban­dera de qua­dres (58 vol­tes). El pilot de Red Bull va ini­ciar l’ope­ració reta­llada, amb volta ràpida inclosa, però no en tenia prou. El cotxe de segu­re­tat de la volta 53 per acci­dent de Nic­ho­las Latifi (Willi­ams) va donar emoció al tram final quan l’anglès tenia 12 còmodes segons de marge i aca­ro­nava el títol. Com un coet, Vers­tap­pen va posar com­pos­tos tous. Hamil­ton va apos­tar per l’estratègia con­ser­va­dora. Sant tor­nem-hi. La car­rera es va rellançar a només una històrica volta i Vers­tap­pen, apel·lant a una mena de justícia poètica, no va fallar i va ence­tar una nova era. Mer­ce­des va que­dar retra­tat fent una recla­mació, obli­dant-se amb memòria selec­tiva de la mani­o­bra de la pri­mera volta. No li va ser­vir de res.

Ha estat increïble, una bogeria. De nen, somiava que sonés l’himne en honor meu. El títol és el més gran que m’ha passat a la vida
GP d’Abu Dhabi
1r M. Verstappen (Red Bull) 1h30:17.345
2n L. Hamilton (Mercedes) a 2.256
3r C. Sainz (Ferrari) a 5.173
4t Y. Tsunoda (Alpha Tauri) a 5.692
5è P. Gasly (Alpha Tauri) a 6.531
6è V. Bottas (Mercedes) a 7.463
7è L. Norris (McLaren) a 59.200
8è F. Alonso (Alpine) a 61.708
9è E. Ocon (Alpine) a 64.026
10è C. Leclerc (Ferrari) a 66.057
11è S. Vettel (Aston Martin) a 67.527
12è D. Ricciardo (McLaren) a 1 volta
13è L. Stroll (Aston Martin) a 1 volta
14è M. Schumacher (Haas) a 1 volta
15è S. Pérez (Red Bull) v. 55
ret. N. Latifi (Williams) v. 50
ret. A. Giovinazzi (Alfa Romeo) v.33
ret. G. Russell (Williams) v. 26
ret. K. Räikkönen(Alfa Romeo) v. 25
General final del mundial
1r M. Verstappen (Red Bull) 395,5 pts
2n L. Hamilton (Mercedes) 387,5 pts
3r V. Bottas (Mercedes) 226 pts
4t S. Pérez (Red Bull) 190 pts
5è C. Sainz (Ferrari) 164,5 pts
6è L. Norris (McLaren) 160 pts
7è C. Leclerc (Ferrari) 159 pts
8è D. Ricciardo (McLaren) 115 pts
9è P. Gasly (Alpha Tauri) 110 pts
10è F. Alonso (Alpine) 81 pts
11è E. Ocon (Alpine) 74 pts
12è S. Vettel (Aston Martin) 43 pts 13è Lance Stroll (Aston Martin) 34 pts
Mundial de constructors
1r Mercedes 613,5 pts
2n Red Bull 585,5 pts
3r Ferrari 323,5 pts
4t McLaren 275 pts
5è Alpine 155 pts
He lluitat tota la cursa i en la darrera volta he tingut una oportunitat. Sempre has de creure en tu mateix a pesar de les crítiques
Max Verstappen (Red Bull) 2021
Lewis Hamilton (Mercedes) 2020
Lewis Hamilton (Mercedes) 2019
Lewis Hamilton (Mercedes) 2018
Lewis Hamilton (Mercedes) 2017
Nico Rosberg (Mercedes) 2016
Lewis Hamilton (Mercedes) 2015
Lewis Hamilton (Mercedes) 2014
Sebastian Vettel (Red Bull) 2013
Sebastian Vettel (Red Bull) 2012
Sebastian Vettel (Red Bull) 2011
Sebastian Vettel (Red Bull) 2010
Jenson Button (Brawn GP) 2009
L. Hamilton (McLaren Merc.) 2008
Kimi Räikönen (Ferari) 2007
Fernando Alonso (Renault) 2006
Fernando Alonso (Renault) 2005
Michael Schumacher (Ferrari) 2004
Michael Schumacher (Ferrari) 2003
Michael Schumacher (Ferrari) 2002
Michael Schumacher (Ferrari) 2001
Michael Schumacher (Ferrari) 2000
Identificar-me. Si ja sou usuari verificat, us heu d'identificar. Vull ser usuari verificat. Per escriure un comentari cal ser usuari verificat.
Nota: Per aportar comentaris al web és indispensable ser usuari verificat i acceptar les Normes de Participació.