MotoGP

marc márquez

La revolució del 1993

La irrupció de Marc Márquez ha canviat els paradigmes en la categoria reina del motociclisme

Ha imposat una nova manera de pilotar, ha apujat el llistó del contacte i ha donat utilitat a les caigudes

Márquez ha aconseguit que els rivals assumissin el seu nivell de risc per poder-s’hi confrontar

Quan algú trenca l’statu quo impe­rant, té alguna cosa de revo­lu­ci­o­nari. Marc Márquez (Cer­vera, 13-2-1993) és l’últim pilot que ha can­viat les regles del moto­ci­clisme de velo­ci­tat. El 2019 tenia 26 anys quan va sumar el vuitè títol, sis en MotoGP, i des d’aquell moment pugna per retro­bar la seva estre­lla, la que li va girar l’esquena a Jerez 2020 quan inten­tava fer una altra remun­tada de la seva vida.

Valen­tino Rossi s’ha reti­rat amb nou títols mun­di­als, set de la cate­go­ria reina. És la referència per a Marc Márquez, Il dot­tore és el penúltim revo­lu­ci­o­nari, el penúltim que va fer que les nor­mes s’adap­tes­sin a ell. Mai va tenir pie­tat dels seus rivals i no va dub­tar a pas­sar per sobre d’un català, Sete Giber­nau, fins que un altre català, Marc Márquez, va gosar pas­sar per sobre del mite, fins i tot al preu de per­dre per uns mesos el seu som­riure perenne.

A Márquez li falta un títol per igua­lar Rossi, el mite con­tem­po­rani. Carlo Ubbi­ali (9), Mike Hailwood (9), Ángel Nieto (13) i Gia­como Agos­tini (15) cor­res­po­nen a una altra època, quan els cam­pi­o­nats tenien la mei­tat de grans pre­mis i un pilot es podia per­me­tre com­pe­tir i gua­nyar dues cate­go­ries en un mateix any.

Però ni els títols, ni les victòries, ni els rècords de pre­co­ci­tat són sufi­ci­ents per fer tri­om­far la revo­lució. Márquez ha forçat un canvi de para­digma pel que fa al con­tacte admis­si­ble en pista. L’agres­si­vi­tat dels avançaments i el con­cepte de posició gua­nyada han vis­cut un abans i un després amb el campió català, que ha tras­lla­dat a la cate­go­ria reina, la de les motos hiper­tro­fi­a­des de cavalls i qui­los, les bata­lles en grup de Moto3 i Moto2. Resu­mint, Márquez ha fet adap­tar les regles al seu estil per la via dels fets con­su­mats, i la resta de pilots s’hi han hagut d’emmot­llar, en molts casos després de sono­res pro­tes­tes sense gaire recor­re­gut.

El seu impacte imme­diat en el cam­pi­o­nat –gua­nya­dor en la seva segona cursa i campió en l’any del debut en la cate­go­ria reina–, der­ro­tant un rere l’altre Rossi, Pedrosa, Dovi­zi­oso, Lorenzo..., les deu victòries segui­des d’inici en la tem­po­rada 2014, aguan­tar l’empenta de la nova gene­ració (Viñales, Rins, Quar­ta­raro...) fins que la frac­tura en l’húmer l’ha tin­gut fora de com­bat... tot ple­gat dona forma a un full de ser­veis espec­ta­cu­lar. Quan ha estat en bones con­di­ci­ons físiques, només el millor Jorge Lorenzo l’ha pogut batre (2015).

Márquez també ha can­viat la manera de pilo­tar. Des­pen­jar-se de la moto ja estava inven­tat, però no fins a l’extrem de fre­gar l’asfalt amb el colze o l’espat­lla per man­te­nir la moto més dreta i poder donar gas amb tracció. Ha cap­gi­rat la relació del pilot amb les cai­gu­des: han dei­xat de ser temu­des més enllà de la cursa per pas­sar a ser una eina útil per explo­rar on és la fina línia que separa el límit de l’equi­li­bri físic de la catàstrofe. “El pro­blema no és caure, és no saber per què has cai­gut”, ha expli­cat sem­pre. Márquez és pro­ba­ble­ment el pilot amb una relació més favo­ra­ble entre cai­gu­des en ses­si­ons d’entre­na­ments (incomp­ta­bles) i cai­gu­des en cursa (pro­por­ci­o­nal­ment, poques) i ha per­fec­ci­o­nat la vir­tut de saber caure sense fer-se mal. Amb tot, la rei­te­ració també té con­seqüències, com bé està com­pro­vant en aquests moments.

La revo­lució haurà tri­om­fat del tot el dia que la marca Marc Márquez fac­turi més que la marca Valen­tino Rossi. Falta saber si haurà d’arri­bar als 42 anys a dalt de la moto. Ales­ho­res, el revo­lu­ci­o­nari pas­sarà a ser el mite.

L’estab
Si b

fa 20 anys

marcaNT L’ASFALT. Després d’haver donat gas per primer cop als quatre anys i d’haver estat campió català d’enduro per a nens el 2001, Marc Márquez es va passar a la velocitat l’any 2002. Amb aquesta moto va quedar tercer del campionat català

Identificar-me. Si ja sou usuari verificat, us heu d'identificar. Vull ser usuari verificat. Per escriure un comentari cal ser usuari verificat.
Nota: Per aportar comentaris al web és indispensable ser usuari verificat i acceptar les Normes de Participació.
[X]

Els nostres subscriptors llegeixen sense anuncis.

Ja ets subscriptor?

Fes-te subscriptor per només 48€ per un any (4 €/mes)