Dakar

I tot el que falta

S’ha arribat a la meitat de la prova amb Al-Attiyah destacat en cotxes i Sunderland liderant una cursa de motos molt més ajustada

La inesperada pluja, la manca de mitjans aeris un dia i una possible suspensió per terrorisme han marcat els primers set dies del ral·li

La pri­mera set­mana del Dakar va ser molt intensa, tant per la lluita sobre la sorra, el terra i les roques com pel que va pas­sar fora de la ruta, amb les ines­pe­ra­des plu­ges que van inun­dar un bivac i van obli­gar que no hi hagués etapa marató, la falta de mit­jans d’assistència mèdica aèria un dia i les ame­na­ces de sus­pensió per part del govern francès per una bomba abans d’ini­ciar-se la prova que podria ser con­si­de­rada ter­ro­risme.

En la cate­go­ria de cot­xes, es va arri­bar a la jor­nada de des­cans sense res deci­dit, però sí molt ben encar­ri­lat perquè Nas­ser Al-Attiyah acon­se­gueixi la quarta victòria. El qatarià va ser dels pocs que van tro­bar el camí a la pri­mera en la pri­mera etapa, en què força pilots es van per­dre en el sisè punt de con­trol, que va ser molt cri­ti­cat perquè deien que estava mal indi­cat. Al-Attiyah va acon­se­guir un bon avan­tatge i, després, l’ha nat ampli­ant. Uns dels favo­rits més per­ju­di­cats van ser el tres cops gua­nya­dor Car­los Sainz i el copi­lot català Luca Cruz, que van per­dre més de dues hores. Després, però, el seu Audi tam­poc no ha estat a l’altura, amb molts pro­ble­mes, i han per­dut més temps, igual que el seu com­pany d’equip Sébas­tien Peter­han­sel, que, en la mateixa etapa, va enter­rar les pos­si­bi­li­tats de reva­li­dar el títol, en tren­car la sus­pensió i per­dre set hores. Els cata­lans millor clas­si­fi­cats són els copi­lots Armand Monleón, cinquè amb l’argentí Lucio Álva­rez, i Dani Oli­ve­ras, vuitè amb l’argentí Orlando Ter­ra­nova i que van gua­nyar l’etapa abans de la jor­nada de des­cans.

Qua­tre en vuit minuts

La lluita més intensa va ser en motos, en què també hi va haver més pro­ble­mes per com­ple­tar les eta­pes. En la cin­quena, la direcció de cursa va atu­rar la prova per segu­re­tat –els cot­xes ana­ven per una altra ruta–, ja que no tenien prou mit­jans d’assistència mèdica aèria perquè esta­ven molt sol·lici­tats. En la sisena, les motos van ser neu­tra­lit­za­des després d’un quart d’etapa pel mal estat del ter­reny.

L’anglès Sam Suder­land lidera la clas­si­fi­cació, però hi ha qua­tre pilots en menys de vuit minuts i, les dar­re­res eta­pes, tot pot can­viar. Joan Pedrero és el millor català, en la 23a plaça i lluny dels pri­mers llocs.

Les últi­mes eta­pes

En les sis eta­pes que res­ten per fina­lit­zar el Dakar, el diven­dres 14 s’aca­ba­ran de deci­dir els gua­nya­dors. La com­pe­tició es rei­ni­cia avui, amb la setena etapa i els pilots entrant en un ter­reny des­co­ne­gut i on hi haurà mol­tes dunes en el pri­mer tram de l’espe­cial. Demà dilluns, con­ti­nu­a­ran la sorra i les dunes, i es pre­veu una etapa en què molts per­dran temps. El pai­satge can­viarà en la novena etapa, dimarts, amb les mun­ta­nyes i les valls, men­tre que, l’endemà, pre­valdrà serà la velo­ci­tat. El penúltim dia, els pilots es tro­ba­ran tot tipus de dunes on que­dar atra­pats. Els qui sobre­vis­quin afron­ta­ran l’última etapa, de 164 km d’espe­cial, i la meta final de Jid­dah els espe­rarà amb tots els honors.

El primer equip totalment femení

Per primera vegada en les 44 edicions del Dakar, competeix un equip completament femení, el FNSpeed. Ho fa en la categoria de bugui lleuger amb Mercè Martí com a pilot i Margot Llovera com a copilot. Completen l’equip les mecàniques Jessica Nebra i Iona Hernández, la coordinadora Nuria Gaja i la cap d’equip Anna Farré. Totes elles debuten en el Dakar i, després de les primeres set etapes, ocupen la 23a posició. El seu gran objectiu esportiu és acabar el ral·li i arribar a Jiddah. La catalana Mercè Martí, que va ser una destacada pilot d’avió de competició, explica que el projecte va més enllà de l’esportiu amb el missatge de “sí que és pot”. L’andorrana Margot Llovera comenta que també s’ha de destacar, i molt, la feina de les que no van dins del cotxe.

Identificar-me. Si ja sou usuari verificat, us heu d'identificar. Vull ser usuari verificat. Per escriure un comentari cal ser usuari verificat.
Nota: Per aportar comentaris al web és indispensable ser usuari verificat i acceptar les Normes de Participació.