Fórmula 1

Catalunya triomfant

Motor. La fórmula 1 arriba aquest cap de setmana al Circuit de Barcelona-Catalunya amb perspectives immillorables: s’hi espera un ple de públic i el campionat promet emoció

Tot està a punt al Cir­cuit de Bar­ce­lona-Cata­lu­nya per viure el que pre­su­mi­ble­ment serà el millor gran premi de fórmula 1 a Mont­meló d’ençà del 2014, quan els mono­pla­ces van adop­tar les mecàniques híbri­des actu­als. El millor, per assistència de públic, com­pe­ti­ti­vi­tat espor­tiva... i esce­nari. “És el pri­mer gran premi d’una nova etapa del Cir­cuit”, asse­gura Roger Tor­rent, que n’és el pre­si­dent en qua­li­tat de con­se­ller d’Empresa i Tre­ball. Quan els cot­xes sur­tin a la pista en les pri­me­res ses­si­ons d’entre­na­ment, demà, roda­ran sobre un “nou” Cir­cuit, que ja ha com­plert trenta anys però està enca­rat deci­di­da­ment cap al futur.

El símbol més visi­ble d’aquesta trans­for­mació és el nou podi, una espec­ta­cu­lar ter­rassa flo­tant amb la forma del traçat. Està cri­dat a esde­ve­nir el nou ele­ment emblemàtic del Cir­cuit, al cos­tat del mar­ca­dor gegant i la tri­buna prin­ci­pal, inau­gu­rats ja fa vint anys. Però és només una part de l’ambiciós pla de moder­nit­zació del recinte, que pre­veu d’inver­tir-hi 24 mili­ons d’euros en tres anys. Aquest cap de set­mana, els equips de F-1 i de les cur­ses de suport també tre­ba­lla­ran sobre un nou pàdoc, total­ment diàfan i que amaga sota terra un sis­tema de dre­natge reno­vat. Per­metrà de sepa­rar els hidro­car­burs de les aigües que es ves­sin, en bene­fici de la sos­te­ni­bi­li­tat.

Aquest pla ha estat deci­siu per fer pos­si­ble la reno­vació del con­tracte del Cir­cuit amb la F-1 (també amb MotoGP), fins al final del 2026. La pista del Vallès Ori­en­tal enceta així un període d’esta­bi­li­tat després de dos anys con­di­ci­o­nats per la pandèmia. El 2020, el GP del Cir­cuit de Bar­ce­lona-Cata­lu­nya es va haver de cele­brar a porta tan­cada, i l’any pas­sat només van poder assis­tir-hi un miler de socis de la ins­tal·lació. Enguany, però, la situ­ació ha fet un gir com­plet. Fa dos mesos, el Cir­cuit ja va haver de pen­jar el car­tell de “no hi ha entra­des”, i tot seguit va enge­gar dife­rents ini­ci­a­ti­ves per ampliar-ne l’afo­ra­ment. Tot ple­gat fa pre­veure que diu­menge es tren­carà la bar­rera dels 100.000 espec­ta­dors. Una xifra inèdita en la F-1 híbrida, tot i que encara lluny del rècord de 140.700 del 2007. El per­cen­tatge de públic local (català i espa­nyol) es mourà al vol­tant del 70%.

Ganes de F-1

Una de les raons d’aquesta demanda és que el cam­pi­o­nat 2022 es troba en un moment dolç quant a espec­ta­cle i emoció. Enguany la F-1 ha estre­nat una nova tipo­lo­gia de vehi­cles, amb els matei­xos motors híbrids però un xassís refet de cap a peus. Se n’ha sim­pli­fi­cat l’aero­dinàmica i s’hi ha rein­troduït l’efecte sòl (els cot­xes incor­po­ren uns túnels en forma d’ala inver­tida al fons, per gene­rar càrrega). Tot ple­gat fa que puguin córrer més engan­xats i, de retruc, es creïn més opor­tu­ni­tats d’avançament.

Per si no fos prou, el nou regla­ment ha cap­gi­rat la jerar­quia del cam­pi­o­nat. Ja se n’han dis­pu­tat cinc cur­ses i Mer­ce­des no n’ha gua­nyat cap. Red Bull i el vigent campió Max Vers­tap­pen man­te­nen el to, per bé que els líders de la gene­ral són Fer­rari i el seu cap de files Char­les Leclerc. Vers­tap­pen acu­mula dos tri­omfs seguits, però l’equip italià estrena a Mont­meló la pri­mera gran evo­lució del curs. Una raó més, si calia, per tenir ganes de F-1 a Cata­lu­nya.

LA XIFRA

32
edicions
del GP de F-1 (cita fixa d’ençà del 1991) assoleix enguany el Circuit de Barcelona-Catalunya.

RENOVACIÓ

El Circuit enceta un període d’estabilitat, amb la F-1 garantida fins al 2026

Barcelona batega amb la fórmula 1

Fins dissabte roman obert el Village Barcelona&Circuit, una proposta de l’Ajuntament i la Generalitat per fer viure la F-1 a la ciutat. Està situat al Port Vell, és d’accés lliure i els visitants hi trobaran tot d’al·licients relacionats amb la F-1, com ara l’exposició de l’Arrows amb què el barceloní Pedro de la Rosa va debutar-hi el 1999. Al Circuit, l’activitat comença aquesta tarda, amb la visita al carrer de boxs per als aficionats amb entrada. En les curses de suport hi participen dos catalans: Belén García en les W Series i Pepe Martí en la F-3.

Identificar-me. Si ja sou usuari verificat, us heu d'identificar. Vull ser usuari verificat. Per escriure un comentari cal ser usuari verificat.
Nota: Per aportar comentaris al web és indispensable ser usuari verificat i acceptar les Normes de Participació.
[X]

Els nostres subscriptors llegeixen sense anuncis.

Ja ets subscriptor?

Fes-te subscriptor per només 48€ per un any (4 €/mes)