Catalunya triomfant
Motor. La fórmula 1 arriba aquest cap de setmana al Circuit de Barcelona-Catalunya amb perspectives immillorables: s’hi espera un ple de públic i el campionat promet emoció
Tot està a punt al Circuit de Barcelona-Catalunya per viure el que presumiblement serà el millor gran premi de fórmula 1 a Montmeló d’ençà del 2014, quan els monoplaces van adoptar les mecàniques híbrides actuals. El millor, per assistència de públic, competitivitat esportiva... i escenari. “És el primer gran premi d’una nova etapa del Circuit”, assegura Roger Torrent, que n’és el president en qualitat de conseller d’Empresa i Treball. Quan els cotxes surtin a la pista en les primeres sessions d’entrenament, demà, rodaran sobre un “nou” Circuit, que ja ha complert trenta anys però està encarat decididament cap al futur.
El símbol més visible d’aquesta transformació és el nou podi, una espectacular terrassa flotant amb la forma del traçat. Està cridat a esdevenir el nou element emblemàtic del Circuit, al costat del marcador gegant i la tribuna principal, inaugurats ja fa vint anys. Però és només una part de l’ambiciós pla de modernització del recinte, que preveu d’invertir-hi 24 milions d’euros en tres anys. Aquest cap de setmana, els equips de F-1 i de les curses de suport també treballaran sobre un nou pàdoc, totalment diàfan i que amaga sota terra un sistema de drenatge renovat. Permetrà de separar els hidrocarburs de les aigües que es vessin, en benefici de la sostenibilitat.
Aquest pla ha estat decisiu per fer possible la renovació del contracte del Circuit amb la F-1 (també amb MotoGP), fins al final del 2026. La pista del Vallès Oriental enceta així un període d’estabilitat després de dos anys condicionats per la pandèmia. El 2020, el GP del Circuit de Barcelona-Catalunya es va haver de celebrar a porta tancada, i l’any passat només van poder assistir-hi un miler de socis de la instal·lació. Enguany, però, la situació ha fet un gir complet. Fa dos mesos, el Circuit ja va haver de penjar el cartell de “no hi ha entrades”, i tot seguit va engegar diferents iniciatives per ampliar-ne l’aforament. Tot plegat fa preveure que diumenge es trencarà la barrera dels 100.000 espectadors. Una xifra inèdita en la F-1 híbrida, tot i que encara lluny del rècord de 140.700 del 2007. El percentatge de públic local (català i espanyol) es mourà al voltant del 70%.
Ganes de F-1
Una de les raons d’aquesta demanda és que el campionat 2022 es troba en un moment dolç quant a espectacle i emoció. Enguany la F-1 ha estrenat una nova tipologia de vehicles, amb els mateixos motors híbrids però un xassís refet de cap a peus. Se n’ha simplificat l’aerodinàmica i s’hi ha reintroduït l’efecte sòl (els cotxes incorporen uns túnels en forma d’ala invertida al fons, per generar càrrega). Tot plegat fa que puguin córrer més enganxats i, de retruc, es creïn més oportunitats d’avançament.
Per si no fos prou, el nou reglament ha capgirat la jerarquia del campionat. Ja se n’han disputat cinc curses i Mercedes no n’ha guanyat cap. Red Bull i el vigent campió Max Verstappen mantenen el to, per bé que els líders de la general són Ferrari i el seu cap de files Charles Leclerc. Verstappen acumula dos triomfs seguits, però l’equip italià estrena a Montmeló la primera gran evolució del curs. Una raó més, si calia, per tenir ganes de F-1 a Catalunya.
LA XIFRA
RENOVACIÓ
El Circuit enceta un període d’estabilitat, amb la F-1 garantida fins al 2026Barcelona batega amb la fórmula 1
Fins dissabte roman obert el Village Barcelona&Circuit, una proposta de l’Ajuntament i la Generalitat per fer viure la F-1 a la ciutat. Està situat al Port Vell, és d’accés lliure i els visitants hi trobaran tot d’al·licients relacionats amb la F-1, com ara l’exposició de l’Arrows amb què el barceloní Pedro de la Rosa va debutar-hi el 1999. Al Circuit, l’activitat comença aquesta tarda, amb la visita al carrer de boxs per als aficionats amb entrada. En les curses de suport hi participen dos catalans: Belén García en les W Series i Pepe Martí en la F-3.