Dakar

LAIA SANZ

PARTICIPANT EN EL DAKAR PER TRETZENA VEGADA

“Era impensable un Dakar amb més de 50 dones”

La pilot de Corbera de Llobregat destaca l’augment de presència femenina en el raid més dur del món

Després del seu debut en cotxes, arriba a la cursa amb més calma i amb l’aspiració d’acabar entre els 15 primers

La idea que sigui un Dakar més d’aventura i no tant a l’esprint m’agrada i és com entenc que ha de ser

Laia Sanz (Cor­bera de Llo­bre­gat, 1985), tota una ins­ti­tució en el Dakar, ja ho té tot a punt per arren­car la seva tret­zena par­ti­ci­pació, la segona en cot­xes, en el raid més dur del món. Després d’un pal­marès espec­ta­cu­lar en motos, la cata­lana con­ti­nua evo­lu­ci­o­nant com a pilot de qua­tre rodes i arriba a la cita dis­po­sada a fer un pas més res­pecte al curs pas­sat, en què va ser 23a de la gene­ral, a més de pri­mera dona i millor debu­tant. Sanz, que manté l’italià Mau­ri­zio Gerini com a copi­lot, com­pe­tirà al volant d’un bugui 4x2 7.0 V8 del cons­truc­tor sud-africà Cen­tury i pre­pa­rat per l’equip de com­pe­tició d’Astara.

Com valora el camí fins a arri­bar a aquest tretzè Dakar, el segon en cot­xes?
Passa molt ràpid. Quan em poso a pen­sar en el meu pri­mer Dakar, sem­bla que va ser ahir i ja és el meu tretzè. Aquest any no ha estat fàcil i més ara que estic com en un moment de tran­sició, de pas­sar de les motos als cot­xes, que és una mica com començar de zero. No és fàcil perquè els cot­xes, a més, volen un gran pres­su­post i és com­pli­cat de tan­car-ho tot. En aquests anys així, el sim­ple fet d’arri­bar al Dakar ja és un èxit. Costa molt i ara ja amb mol­tes ganes de ser-hi i de fer la part amb què més gau­dim.
Em refe­ria a aquest any en con­cret, i al seu ter­cer lloc en el cam­pi­o­nat de ral·lis Extreme [4x4 elèctrics].
Estic molt con­tenta després de veure el ritme que portàvem i de tenir pos­si­bi­li­tats fins a l’últim dia del cam­pi­o­nat. Òbvi­a­ment, ens hau­ria agra­dat gua­nyar, però crec que l’evo­lució que hem tin­gut ha estat molt gran. Hem estat dels més ràpids en cada cursa. Hi ha anys en què no et que­des tant amb els resul­tats, sinó amb altres coses, i aquest any ens hem de que­dar amb això, amb l’evo­lució i tot el que he après de Car­los Sainz. A par­tir d’aquí, afronto el Dakar amb molta més calma perquè l’any pas­sat em venia tot molt més gran, molt nou.
En el seu debut en cot­xes, ja va posar el llistó molt amunt: 23a en la gene­ral, pri­mera dona, millor debu­tant en cot­xes i buguis lleu­gers.
Sí, vaig aca­bar con­tenta, però sem­pre pen­ses que pots fer més. Un dia vam tenir un pro­blema d’una hora i escaig, i tota la pri­mera set­mana ens van fer sor­tir molt enrere. Penso que va ser un pèl injust i ens va per­ju­di­car molt perquè la pista estava molt lenta, havia plo­gut, hi havia rode­res, estava molt lent i això ens va fer endar­re­rir encara més. Penso que podíem haver aca­bat entre els 20 pri­mers. Va ser un any d’apre­nen­tatge, molt bo, i a més ho podem fer ser­vir aquest any. Tant el Mau­ri­zio Gerini com jo érem nous i jo crec que ara l’afron­tem amb més calma. Hem fet un pas enda­vant amb el cotxe i amb tot ple­gat penso que ho podem fer millor.
El curs pas­sat com­pe­tia amb un Mini de l’equip X-Raid Mini JCW Team, i aquest cop, amb un bugui Astara 01 Con­cept. Expli­qui’m les carac­terísti­ques i per què pensa que pot fer un salt enda­vant amb aquest vehi­cle.
L’any pas­sat era el cotxe ideal per aca­bar perquè és un cotxe que té una fia­bi­li­tat més que pro­vada. Però ara amb els T1+ i amb els 4x4 amb roda gran havíem de fer un pas enda­vant. Hau­ria estat una errada con­ti­nuar amb el mateix cotxe. Hem acon­se­guit un cotxe amb roda gran, tot i que només és de tracció poste­rior. En els punts de sorra i a les dunes esta­rem en infe­ri­o­ri­tat, però igual­ment el pas al T1+ era massa gran aquest any, una mica inas­se­qui­ble. Amb tot, hem tro­bat un bon com­promís. Tant amb l’equip com amb el cotxe podem ser com­pe­ti­tius. És un bon cotxe, dur i ràpid, i amb fia­bi­li­tat. Res­pecte a l’any pas­sat, les dunes seran més estres­sants. Amb un 4x2, no et pots per­me­tre gai­res erra­des, però en els llocs ràpids el que hem pro­vat del cotxe és bru­tal. Podem tenir més de ritme i això és bo.
I a què pot aspi­rar?
És difícil dir-ho. Si fos l’any pas­sat, amb aquest cotxe bus­car un top 15 esta­ria molt bé però després et poses a mirar i encara hi ha més T1+, fet que com­pli­carà les coses. Al final també serà un Dakar més dakarià, pas­sa­ran més coses i això ens pot anar bé perquè tant en Mau­ri­zio com jo tenim experiència en la cursa i l’ente­nem de manera sem­blant. Hem de veure on som, però em marco aquest objec­tiu al cap i després ja veu­rem si ho acon­se­guim o no. En tot cas, em quedo amb aca­bar la cursa bé i ser com­pe­ti­tius.
Amb quina lliçó es va que­dar de la seva pri­mera par­ti­ci­pació en el Dakar en cot­xes?
Amb una mica de tot. Enten­dre la cursa en cotxe era molt dife­rent. Pot­ser vam ser massa con­ser­va­dors en el pròleg, perquè si hagués sabut el que va com­por­tar després m’hi hau­ria impli­cat més. Això ens va per­ju­di­car després. Ara ho sé i hem de sor­tir des del prin­cipi ja més des­perts.
En aquesta edició els trams són més llargs i amb més difi­cul­tat. Què li sem­bla?
Les dues eta­pes al desert de l’Empty Quar­ter són un lloc des­co­ne­gut. Pot­ser és una mica sem­blant a una cursa que he cor­re­gut a Abu Dhabi, però en cot­xes serà total­ment dife­rent. La pri­mera set­mana hi haurà més pols i si surts enrere et pot per­ju­di­car molt. D’altra banda, amb aquest cotxe ens pot aju­dar si hi ha pedres, si el traçat està tren­cat, perquè va molt bé en aquest tipus de ter­renys. Farem més quilòmetres d’etapa, hi ha més dies de com­pe­tició i no para­rem al refu­e­ling. Són fac­tors que fan endu­rir la cursa i a mi a pri­ori m’agra­den. La idea que sigui un Dakar més d’aven­tura i no tant a l’esprint és com entenc que ha de ser.
Quin és el secret per haver dis­pu­tat 12 Dakars i haver-los aca­bat tots?
Són diver­sos fac­tors, però òbvi­a­ment sem­pre hi ha una mica de sort perquè no és gens fàcil aca­bar sem­pre. És impor­tant conèixer-se a un mateix molt bé i saber les teves limi­ta­ci­ons. Ajuda molt per no sobre­pas­sar els límits. Saber aflui­xar quan els dies no et van bé o forçar quan et bene­fi­cien.
Se l’ha vist en diver­sos actes pro­mo­ci­o­nant l’esport femení. Forma part de la feina o se sent a gust exer­cint aquesta tasca?
Forma part de la feina, però jo em sento a gust en tot el que sigui aju­dar l’esport femení. Es parla molt del fut­bol i sem­bla que l’esport femení exis­teixi des d’ara, però hi ha espor­tis­tes que fa molts anys que ens hi bara­llem i llui­tem. Poder aju­dar en tot aquest camí i veure que ara s’està valo­rant més l’esport femení és un plaer i si són coses que poden aju­dar les noves gene­ra­ci­ons és agra­da­ble de fer.
En l’equip, també hi teniu dues mecàniques cata­la­nes, Jes­sica Nebra i Iona Hernández.
De fet, també són dones la fisi­o­te­ra­peuta i la res­pon­sa­ble de premsa. En aquesta edició crec que hi haurà més de 50 par­ti­ci­pants i això era impen­sa­ble fa uns anys en el Dakar. Recordo quan amb prou fei­nes érem cinc o sis. Una vegada es va arri­bar a 17 i ja es va con­si­de­rar tot un rècord. Cada any va pujant la par­ti­ci­pació feme­nina i ara ja es veu com una cosa molt més nor­mal. Per tot tipus de fei­nes. També per engi­nye­res, i això s’agra­eix. Com la soci­e­tat mateixa, el Dakar està can­vi­ant.

Identificar-me. Si ja sou usuari verificat, us heu d'identificar. Vull ser usuari verificat. Per escriure un comentari cal ser usuari verificat.
Nota: Per aportar comentaris al web és indispensable ser usuari verificat i acceptar les Normes de Participació.
[X]

Aquest és el primer article gratuït d'aquest mes

Ja ets subscriptor?

Fes-te subscriptor per només 48€ per un any (4 €/mes)