Ral·lis

‘Merci beaucoup', ‘Seb'

Ral·li RACC Catalunya-Costa Daurada. L'alsacià s'acomiada dels ral·lis a temps complet amb la seva vuitena victòria consecutiva a Salou, novena enguany

Ja ho era, però, des d'ahir, Sébastien Loeb (Haguenau, Alsàcia, 1974) és encara més gran. El pilot de Citroën va rubricar a Salou la seva vuitena victòria consecutiva en el Ral·li Catalunya-Costa Daurada, la novena de la temporada. Loeb havia abandonat en el ral·li anterior, a Sardenya, però el novè títol ja l'havia deixat sentenciat abans, amb la victòria al seu ral·li de casa, a Alsàcia.

Comiat amb victòria

Per tal d'assolir el triomf en el seu comiat a temps complet del mundial de ral·lis, però, Loeb va haver de suar la cansalada, si més no, fins que en el segon tram de dissabte passat es va col·locar primer, amb una velocitat mitjana de 105 quilòmetres per hora en el selectiu El Priorat, de 46 quilòmetres.

Abans, però, l'alsacià va aconseguir superar l'etapa sobre terra de divendres, que la pluja va convertir en dantesca. Els cotxes sortien de la pista a tort i a dret... però no pas el Citroën número u, tot i tenir la pitjor posició de sortida entre els pilots capdavanters. “Sí, va ser molt difícil; me'n vaig alegrar, d'acabar segon”, va reconèixer el pilot.

Amb aquell escratx en la primera passada per El Priorat, Loeb va passar a encapçalar el ral·li RACC, amb 16.3 segons d'avantatge sobre Jari-Matti Latvala. El de Citroën va arribar a superar el de Ford de 27.5 segons, després del primer tram d'ahir, i es va acabar imposant per tot just set segons. Pocs segons, però suficients.

“Estic satisfet per la victòria; era l'últim ral·li de la temporada”, va dir. “És un ral·li que he vençut moltes vegades, i no volia pas perdre l'últim!”, hi va afegir. En efecte, l'any que ve no veurem Loeb a Salou. Això sí, encara no ha planejat exactament què farà, segons va reconèixer, abans de concloure, en to de broma: “Començarem per Montecarlo, Suècia...” De ben segur que veurem Loeb als Alps francesos al gener, però que ningú no esperi trobar-se'l a Karlstad al febrer!

No es retira

En l'hora del balanç, Loeb va afirmar que no creu que la seva carrera “hagi acabat”, tot i que va admetre que era “una sensació estranya saber que havia decidit deixar els ral·lis”. De fet, presumiblement l'espera una llarga estada en el món dels circuits. Ara bé, difícilment serà tan profitosa com el seu pas pel WRC.

Va arribar a imaginar que hi podria assolir tants èxits? “No, no pots imaginar una cosa així: quan comences, somies a aconseguir un títol mundial; després, hi vas afegint campionats, però no penses quants n'arribaran.”

Què farà Elena?

Citroën decidirà el substitut de Loeb els propers dies, entre Mads Ostberg i Dani Sordo (estrelles del Ral·li RACC divendres i ahir, respectivament). Què se'n farà, però, del copilot de l'alsacià? Daniel Elena, de 40 anys, va dir ahir que el final del ral·li havia estat “força emotiu” i que l'any que ve gaudirà de les carreres que facin. A més, correrà ral·lis (ara com a pilot), ajudarà la nova promesa francesa, Sébastien Chardonnet, i col·laborarà amb la FIA.

De moment, tot i això, tornarem a veure Loeb i Elena al Montecarlo del 2013, amb el Citroën DS3 número u. Semblarà que no ha canviat res. Però haurà canviat tot.

El xassís és més estable que l'any passat, i amb 20 CV més seria ideal
Dani Sordo
prodrive mINI
Esperava ser més competitiu en l'asfalt, però ha estat un bon ral·li
Mikko Hirvonen
citroën total wrt
9
Títols mundials.
Loeb va guanyar el primer l'any 2004, i d'aleshores ençà ha dominat el campionat amb mà (i peus) de ferro.
8
Victòries al Catalunya.
El Ral·li RACC va aterrar a la Costa Daurada el 2005, i un sol home ha pujat dalt de tot del podi a Salou, Loeb.
En l'etapa de diumenge vam anar molt bé amb el cotxe; la llàstima han estat les dues etapes anteriors
Ha estat un ral·li decebedor, amb uns objectius que no hem complert
Mads Ostberg
adapta ford wrt
Volia guanyar un ral·li d'asfalt aquest any, però no ho he aconseguit
Jari-Matti Latvala
ford wrt
El tercer lloc en el campionat significa molt per mi, sobretot després d'haver-me perdut un ral·li per lesió
El Catalunya no entra en els meus plans per l'any vinent
Sébastien Loeb
citroën total wrt
Estic molt content d'haver guanyat una altra vegada el Ral·li RACC, i també un mundial més: ha estat increïble
FINAL RAL·LI RACC CATALUNYA
1r Loeb-Elena (Citroën DS3 WRC)
4h14:29.1 2n Latvala-Anttila (Ford Fiesta WRC)
a 7..0 3r Hirvonen-Lehtinen (F. Fiesta WRC)
a 1:46.8 4t Ostberg-Andersson (F. Fiesta WRC)
a 1:56.4 5è Nikara-Kalliolepo (Mini WRC)
a 16:07.9 6è Breen-Nagle (Ford Fiesta S2000)
a 18:10.4 7è Atkinson-Macneall (Mini WRC)
a19:14.7 8è Andersson-Axelsson (Prot. S2000)
a 20:16.1 10è Sordo-Del Barrio (Mini JCW WRC)
a 25:40.6 11è Novikov-Minor(Ford Fiesta WRC)
a 25:46.6 12è Solberg-Patterson (F. Fiesta WRC)
a 26:06.5 13è Neuville-Gilsoul(Citroën DS3 WRC)
a 26:23.7 34è Llinàs-Torra (Mitsubishi Evo X)
a 54:12.7 45è Font-Velasco (Ford Fiesta R2)
a 1h19:38.3 48è Parés-Moreno (Ford Fiesta R2)
a 1h51:19.9 50è Domènech-Marchal (Suz. Swift)
a 1h54:01.4
FINAL MUNDIAL PILOTS
1r Sébastien Loeb (Citroën DS3 WRC)
270 2n Mikko Hirvonen (Ford Fiesta WRC)
213 4t Jari-Matti Latvala (Ford Fiesta WRC)
154 3r Mads Ostberg (Ford Fiesta WRC)
149 5è Petter Solberg (Ford Fiesta WRC
124 6è Ievgueni Novikov (Ford Fiesta WRC)
88 7è Thierry Neuville (Citroën DS3 WRC)
53 8è Ott Tänak (Ford Fiesta WRC)
52 9è Martin Prokop (Ford Fiesta WRC)
46 10è Sébastien Ogier (Skoda Fabia S2000)
41 11è Dani Sordo (Mini JCW WRC)
35
FINAL MUNDIAL CONSTRUCTORS
1r Citroën WRT
454 2n Ford WRT
303
He fet una temporada prou bona, però aquí no sé què ha passat
Petter Solberg
ford wrt
76
Victòries al WRC.
El 2002 va guanyar el primer ral·li a Alemanya. Ahir va assolir la seva última victòria –de moment!–, a Catalunya.
2
Ral·lis no disputats amb Citroën.
El 2000, Loeb va fer dos ral·lis del WRC amb un Toyota de la federació francesa, per fer mans.
1
Copilot al WRC.
Els grans pilots no canvien gaire sovint de copilot, però a Loeb només Daniel Elena li ha cantat les notes al WRC.

Una victòria treballada

L'última etapa d'un ral·li sovint és un mer tràmit en què no hi ha marge per a grans remuntades ni canvis en la classificació. Però, al Catalunya, la jornada d'ahir tenia el mateix nombre de trams que les anteriors, sis. Tal vegada els poc menys de cent quilòmetres cronometrats no eren tants com els dies previs, però de tràmit, res de res. Per acabar-ho d'adobar, va tornar a ploure, i això va complicar d'allò més l'elecció dels pneumàtics. De fet, Loeb es va equivocar sortint amb tous al davant en la segona passada per Santa Marina, perquè hi esperava força pluja i no en va caure tanta, i Latvala (amb durs) s'hi va acostar fins a nou segons. Però ja era tard: només quedava el curt La Serra d'Almos. Fidel al seu estil, Loeb hi va treure ferro: “Tampoc m'hi jugava la temporada.”

Identificar-me. Si ja sou usuari verificat, us heu d'identificar. Vull ser usuari verificat. Per escriure un comentari cal ser usuari verificat.
Nota: Per aportar comentaris al web és indispensable ser usuari verificat i acceptar les Normes de Participació.
[X]

Aquest és el primer article gratuït d'aquest mes

Ja ets subscriptor?

Fes-te subscriptor per només 48€ per un any (4 €/mes)