Ral·lis

ROBERT KUBICA

PILOT DE RAL·LIS. LÍDER DE LA CATEGORIA WRC2

“Sóc aquí per aprendre”

“No podia tornar a la F-1 i vaig escollir els ral·lis. Buscava un nou repte”

El polonès acabarà la temporada a Gal·les amb un Citroën DS3 WRC oficial, com a premi per la seva campanya en el WRC2

Dels circuits als ral·lis.
Ferrari estava pensant en Robert Kubica (Cracòvia, 07-12-1984) com a futur company de Fernando Alonso quan el febrer del 2011 el polonès va tenir l'accident que va posar punt final a la seva carrera en la F-1, en un ral·li local a Itàlia. Kubica va ser campió de la FR 3.5 el 2005, va guanyar el GP del Quebec de F-1 del 2008 amb BMW-Sauber i aquest any encapçala el mundial WRC2 en la seva nova carrera als ral·lis. És en la llista de Citroën per ser un dels pilots oficials de la marca el 2014.
Si algun dia decideixo tornar als circuits, m'agradaria fer-ho en un campionat de monoplaces
El copilot de ral·lis és com l'enginyer de pista en la F-1, però arrisca molt més, perquè, al cap i a la fi, va dins del cotxe

Si res no es torça, Robert Kubica gua­nyarà avui el títol de la cate­go­ria WRC2. Citroën li ha pre­pa­rat un premi com no n'hi ha: córrer l'última prova del mun­dial, a Gal·les, amb el ter­cer DS3 WRC.

Com d'impor­tant és el títol del WRC2 per a vostè?
El meu objec­tiu era tor­nar a com­pe­tir en l'esport d'alt nivell, després de l'atu­rada forçosa pel meu acci­dent. Amb Citroën i el meu patro­ci­na­dor polonès, Lotos [empresa petro­li­era], vaig poder mun­tar un bon pro­grama en el WRC amb el DS3 RRC. És del tot dife­rent del que feia abans. Per mi, era impor­tant tenir l'opor­tu­ni­tat d'adqui­rir experiència i apren­dre.
Aca­barà la tem­po­rada amb un DS3 WRC. S'ho espe­rava?
No, Gal·les no era en el meu pro­grama perquè ja no tenia pres­su­post. Fa menys de vuit mesos no havia conduït ni un quilòmetre sobre terra en tota la meva vida, i poder fer un ral·li amb un equip com Citroën i un cotxe de fàbrica és una gran opor­tu­ni­tat. El cotxe té el mateix xassís, però el motor és molt més potent. Miraré d'apren­dre tot el que pugui, com sem­pre, per si hi torno més enda­vant. No puc arri­bar allà i espe­rar llui­tar amb els pilots cap­da­van­ters.
L'ha pro­vat, el cotxe?
No, encara no.
I ho farà?
El pla ini­cial era no fer cap test, però és clar que he de pro­var el cotxe, perquè no té sen­tit pujar a un cotxe així sense haver-lo pro­vat per fer un ral·li tan carac­terístic com el de Gal·les. Faré almenys un dia de test.
Suposo que l'any que ve li agra­da­ria fer el mun­dial sen­cer amb un WRC...
Encara fa molt poc que corro ral·lis, que faig el mun­dial. Els ral·lis són molt exi­gents, i només en conec la mei­tat, o sigui que l'any que ve la mei­tat dels ral·lis seran nous per a mi. Si deci­deixo seguir en els ral·lis, m'agra­da­ria poder-los fer tots, perquè només així podria seguir apre­nent i evo­lu­ci­o­nant. El camí encara és llarg, tot i que en alguns ral·lis he estat prou ràpid. L'any que ve l'objec­tiu serà el mateix: apren­dre.
Què li agrada més, dels ral·lis, en com­pa­ració de la F-1?
Els cir­cuits no són només la F-1, però no es poden com­pa­rar, són dos esports dife­rents, com el fut­bol i el volei­bol. Com a pilot, has de tenir carac­terísti­ques dife­rents. Has de créixer d'una manera deter­mi­nada. És molt difícil can­viar dels cir­cuits als ral·lis, i dels ral·lis als cir­cuits. Si aga­fes els cinc millors pilots de ral·lis i els poses en un cir­cuit, sí, ho faran bé, però sense l'experiència i sense conèixer-ne els trucs, és molt difícil ren­dir en dis­ci­pli­nes dife­rents. A Loeb i Ogier, per exem­ple, els agrada córrer en cir­cuits, i és nor­mal. Quan fas el mateix molt de temps, fer una cosa nova –com ara els cir­cuits en el seu cas, o els ral·lis en el meu– t'atrau. És un nou repte. És una de les raons per les quals aquest any vaig deci­dir fer el WRC. No podia tor­nar a la F-1, i vaig esco­llir els ral·lis. Bus­cava un nou repte.
Per la seva experiència en els ral·lis i la F-1, qui­nes carac­terísti­ques dema­nen dels pilots?
Tens un volant, pedals i qua­tre rodes, però és del tot dife­rent. Per ser un pilot cap­da­van­ter de cir­cuits has de ser capaç de treure el màxim de tots els com­po­nents: del cotxe, dels pneumàtics, de tu mateix, del nivell d'adherència de la pista... En un ral·li hi ha molta impro­vi­sació, no pots pre­veure el que pas­sarà. En un cir­cuit, saps com són els revolts, on has de fre­nar, i has d'anar al límit. En un ral·li, tens les notes, però res més. No saps si algú ha tallat un revolt i l'ha dei­xat ple de gra­veta, no pots recor­dar tots els revolts. I la con­cen­tració necessària també és dife­rent. És més fàcil dir el que és igual. Dife­rent ho és tot; igual, ben poca cosa.
La relació amb el copi­lot es pot com­pa­rar amb la relació amb l'engi­nyer de pista en la F-1?
Sí, una mica sí. És clar que el copi­lot influ­eix més en el que pot pas­sar. Si l'engi­nyer s'equi­voca en els reglat­ges, pot­ser perds un parell de dècimes, però si ho fa el copi­lot –com ens va pas­sar l'any pas­sat en el ral·li del Var [a França]– pots tenir un acci­dent fort. A més, el copi­lot arrisca molt més perquè, al cap i a la fi, va dins del cotxe; l'engi­nyer sem­pre pot dir que la culpa és del pilot, si el cotxe no corre. Sense un bon copi­lot és gai­rebé impos­si­ble fer-ho bé, i sense un bon engi­nyer, també.
El seu antic engi­nyer de pista a la F-1, Toni Cuque­re­lla, tre­ba­lla al DTM. És un cam­pi­o­nat en què li agra­da­ria córrer?
La veri­tat és que si algun dia deci­deixo tor­nar als cir­cuits, m'agra­da­ria fer-ho en un cam­pi­o­nat de mono­pla­ces. He pro­vat un cotxe del DTM [el Mer­ce­des, al gener], i he de dir que és un cotxe molt agra­da­ble de pilo­tar, té molt poc a veure amb un turisme, és com un fórmula; de fet, em recorda quan cor­ria en la F-3. Té molta càrrega aero­dinàmica per ser un turisme. Conec molt bé el Toni i és un engi­nyer molt bo; ho vam pas­sar molt bé junts a BMW.
Man­te­nen el con­tacte?
Sí, ens vam veure en aquell test del DTM, a València.
I amb Joan Villa­del­prat, el seu cap d'equip a la FR 3.5?
No, ja no hi tinc con­tacte. El Joan ha estat una per­sona molt impor­tant en el meu camí cap a la F-1. Té molta experiència. És un tècnic de la vella escola, un home de car­re­res pur, i això és bo i m'agrada. Vam tenir dies durs, el 2005, però al final tot va anar bé i vaig apren­dre molt. Em va donar una bona visió del que cal per ser un pilot cap­da­van­ter.
Per aca­bar, quin pilot de ral·lis, d'ara o d'abans, admira més?
La veri­tat és que no seguia els ral·lis quan era petit. El meu interès va començar cap al 2004, abans només pen­sava en els cir­cuits. És estrany, perquè vinc d'un país on els ral·lis són molt popu­lars. Però quan jugava als vide­o­jocs, sem­pre aga­fava el [Mit­su­bishi] Evo VI i Tommi Mäkinen. No sé per què, però esco­lli­ria Mäkinen.

Identificar-me. Si ja sou usuari verificat, us heu d'identificar. Vull ser usuari verificat. Per escriure un comentari cal ser usuari verificat.
Nota: Per aportar comentaris al web és indispensable ser usuari verificat i acceptar les Normes de Participació.
[X]

Aquest és el darrer article gratuït dels 5 d'aquest mes

Ja ets subscriptor?

Fes-te subscriptor per només 48€ per un any (4 €/mes)