Ral·lis

Un gran bé d'un gran mal

Ogier mana en el Ral·li RACC tot i haver d'escombrar les pistes de terra

Els rivals pateixen més amb la pols en suspensió que no pas ell sortint primer

Latvala és segon, però va admetre que havia estat un dia “frustrant”

“Quina sorpresa trobar-me al capdavant!” Sébastien Ogier no combrega amb el fet que el líder del mundial hagi d'escombrar la pista en la primera etapa dels ral·lis de terra. Preferia el sistema de l'any passat, amb un tram de qualificació que permetia escollir la posició de sortida al pilot més ràpid. Ahir, però, sortint al davant es va deslliurar d'un problema encara més gros, que va afectar els seus perseguidors en la primera passada pels trams: la pols en suspensió. “De vegades, gairebé ens havíem d'aturar”, va dir Thierry Neuville (Hyundai). “És molt perillós”, es va queixar Robert Kubica (Ford). “Haurien de donar un minut més entre cotxe i cotxe”, va raonar el polonès.

De fet, ja l'hi donen, tal com va confirmar el director de carrera de la prova, Aman Barfull: “El normal són dos minuts per als pilots prioritaris i un per a la resta, i en donem tres i dos”, va explicar. “Han d'entendre que és un ral·li de terra, i això vol dir pols”, va reblar.

Estralls rere Ogier

El problema de la visibilitat va desaparèixer en la segona passada, a la tarda, però llavors Ogier ja havia clavat mossegada. En el primer pas pel llarg Terra Alta (tram mixt, amb uns vuit quilòmetres d'asfalt), va fer el primer escratx i va assolir un lideratge que va anar ampliant, sense pressa però sense pausa.

No obstant això, el domini del cap de files de Volkswagen no s'explica només per la pols. El seu company i rival en la lluita pel títol, Jari-Matti Latvala –ha d'acabar al davant d'Ogier tant sí com no si vol conservar una minsa aspiració matemàtica per a la cita final, a Gal·les–, va reconèixer que, visibilitat a banda, havia “pilotat molt malament”. “No estic del tot relaxat. És la confiança amb el cotxe. Porto els mateixos reglatges que a Austràlia [l'últim ral·li disputat sobre terra], però aquí no han funcionat”, va explicar. Els va canviar al migdia –a l'assistència de Port Aventura– i va quedar “una mica més content”, però tot i això va admetre que havia estat un dia “frustrant”.

Si més no, en la segona passada va remuntar fins al segon lloc de la general, des del setè que ocupava després del primer pas per Terra Alta. El segon en aquell moment era Neuville, que amb l'escratx en el penúltim tram del dia es va acostar a 4.6 d'Ogier. En l'últim, però, es va distreure en entrar-li pols al cotxe, va colpejar un marge i va punxar una roda.

Els altres dos pilots que van marcar escratx –tret d'Ogier– també van pagar car l'atreviment de plantar cara al líder del mundial. A Pesells 1, Kris Meeke (Citroën) va punxar després d'una errada, i una mica més enllà va tenir una segona punxada. Amb només una roda de recanvi, va haver de plegar i es reenganxarà avui.

En aquell tram, l'escratx va ser per a Hayden Paddon (Hyundai), que va muntar dues rodes toves i va volar. A Terra Alta, però, va sortir de la pista i va perdre sis minuts. Així doncs, el primer Hyundai és el de Dani Sordo, setè. Pel matí, el pilot del RACC no estava content amb la posada a punt i en la sortida de Pesells 2 va perdre vint segons extra, segons Sordo “perquè l'accelerador no anava”.

Pons, tercer

Entre els pilots catalans, Xevi Pons (Fiesta R5) és tercer entre el cotxes de la categoria WRC2. El de Manlleu va patir de valent amb el desgast de les rodes en les dues passades per Terra Alta –en no puntuar per a la categoria disposava només de vuit rodes i no dotze–, però té el segon lloc a l'abast.

En el Trofeu Fiesta, Nil Solans va fer el seu primer escratx del campionat a Terra Alta 2 i és segon –a un minut de Tom Cave–, malgrat que on pensava atacar de debò és a l'asfalt, a partir d'avui. També esperaven l'asfalt Joan Carchat –l'andorrà pilotava sobre terra per primera vegada– i Josep M. Membrado, segon i tercer entre els Mitsubishi de Producció, rere el mexicà Benito Guerra.

He fet tot el que he pogut i en puc estar satisfet. Això tot just acaba de començar
Andreas Mikkelsen
volkswagen
No sé si podré mantenir el tercer lloc a l'asfalt. No tinc prou marge amb els perseguidors
Mads Ostberg
citroën
Vaig arribar aquí amb moltes ganes, però ha anat molt millor del que m'esperava
Sébastien Ogier
volkswagen
No som gaire lluny del segon lloc. Els Volkswagen són molt forts a l'asfalt, però podrem tenir una bona lluita
Mikko Hirvonen
ford
Volia esgarrapar temps a Ogier, però no me n'he sortit. Mig minut no el podré recuperar per pilotatge
Jari-Matti Latvala
volkswagen
Al matí duia uns reglatges diferents [als dels altres Hyundai]. A la tarda els he canviat i ha anat millor
Dani Sordo
hyundai

No vols sortir el primer a la terra? Doncs ara dues tasses

El resultat de la primera etapa del Ral·li Catalunya sembla donar la raó a la FIA, que a partir del 2015 té la intenció d'establir l'ordre de sortida de les dues primeres etapes segons la classificació del mundial, i invertir-lo només de cara a la tercera i última. La proposta no agrada gens a Sébastien Ogier, que en els ral·lis de terra haurà d'obrir les pistes durant dos dies en comptes d'un, com enguany. “Com a esportista, no puc donar suport a una mesura que no ho és gens, d'esportiva, perquè suposa un desavantatge per als millors”, va assegurar el pilot francès. Michèle Mouton, la directora del WRC, però, ho defensa: “Hem provat moltes solucions d'ordre de sortida, i el que volem és un campionat més obert”, va declarar en aquest diari per justificar la mesura. “Si jo estigués encapçalant el campionat, tant se me'n donaria, tot plegat”, va etzibar per tal de replicar al vigent campió.

El Consell Mundial de la FIA aprovarà la mesura en una reunió a Doha, Qatar, el 3 de desembre.

Identificar-me. Si ja sou usuari verificat, us heu d'identificar. Vull ser usuari verificat. Per escriure un comentari cal ser usuari verificat.
Nota: Per aportar comentaris al web és indispensable ser usuari verificat i acceptar les Normes de Participació.
[X]

Aquest és el primer article gratuït d'aquest mes

Ja ets subscriptor?

Fes-te subscriptor per només 48€ per un any (4 €/mes)