Ral·lis

Qui bé comença, bé acaba

La diferència assolida en terra, divendres, obre la porta a la victòria i al segon títol d'Ogier

Un agressiu Latvala es llueix a l'asfalt, però és debades

Latvala va buscar els límits de la carretera fins
a l'últim revolt

Els 72 quilòmetres de l'etapa final del Ral·li RACC Cata­lu­nya-Costa Dau­rada van ser un pas­seig tri­om­fal per a Sébas­tien Ogier. Amb l'avan­tatge de gai­rebé mig minut que tenia al cap­da­vant, el pilot francès de Volkswa­gen es va per­me­tre el luxe de dis­fru­tar del traçat de les ràpides, lli­ses i flui­des car­re­te­res tar­ra­go­ni­nes men­tre anava des­comp­tant els metres que fal­ta­ven per can­tar victòria. Sense arris­car, sense haver de tallar els inte­ri­ors dels revolts per mirar d'esgar­ra­par alguna dècima, amb el con­següent perill de pun­xar una roda. “Anar a con­ser­var és dur per al teu ego, però era més impor­tant pen­sar en el títol”, va dir el bicampió.

Ata­car és el que havia de fer el seu com­pany i rival Jari-Matti Lat­vala, cons­ci­ent que els 27 segons de des­a­van­tatge eren impos­si­bles d'eixu­gar a còpia de pit­jar l'acce­le­ra­dor, però deci­dit igual­ment a no ren­dir-se. El fin­landès va fer els qua­tre escratxs del dia –amb el mateix regis­tre en les dues pas­sa­des per Riu­de­ca­nyes–, bus­cant els límits de la car­re­tera fins a l'últim revolt. Sabia que era deba­des, però. L'avan­tatge que Ogier havia asso­lit diven­dres era un mur per a les seves aspi­ra­ci­ons.

Podi cone­gut

El títol va que­dar resolt allà, a la terra, el ter­reny natu­ral dels pilots nòrdics. “He anat millor en asfalt que en terra, i això és estrany per a un fin­landès”, va adme­tre Lat­vala. “Hauré de començar a prac­ti­car sobre terra!”, hi va afe­gir, posant-hi bona cara.

Lat­vala no va ser l'únic fin­landès que s'hi va lluir, a l'asfalt, perquè Mikko Hir­vo­nen va con­fir­mar el ter­cer lloc que havia asso­lit dis­sabte i va acon­se­guir el pri­mer podi del curs amb el Ford Fiesta. (Curi­o­sa­ment, el podi de la 50a edició del Ral·li RACC va ser el mateix que el de la 49a; lla­vors, Hir­vo­nen cor­ria amb un Citroën DS3.) Les noves rodes Mic­he­lin d'asfalt es mouen més –tenen un solc afe­git en la banda de roda­ment–, i això s'avé amb el seu estil.

Amb les posi­ci­ons del podi deci­di­des, el cronòmetre havia de dic­tar la seva llei en la lluita entre Mads Ost­berg i Dani Sordo pel quart lloc, i Thi­erry Neu­vi­lle i Andreas Mikkel­sen pel sisè. El noruec de Citroën i el cantàbric de Hyun­dai feien broma en el rea­gru­pa­ment. “Amb dotze segons de marge, no se n'anirà tran­quil de l'assistència”, som­reia Sordo, que n'hi havia reta­llat deu en la pri­mera volta. Però Ost­berg va reblar el clau i va igua­lar el seu ritme. “Per demos­trar-li que no em podria avançar.”

Qui sí que va cul­mi­nar l'avançament va ser Mikkel­sen res­pecte a Neu­vi­lle, però en l'últim tram el ter­cer pilot de VW va fit­xar un minut tard i va pena­lit­zar deu segons, amb la qual cosa es va que­dar allà on era en començar el dia.

Un dia que per a Ogier va arren­car a un quart de set del matí, quan va sor­tir del con­trol horari de Port Aven­tura, cap a Reus i cap a la glòria que tenia en reserva des del diven­dres.

General
1r Ogier-Ingrassia (VW Polo WRC)
3h46.44.6 2n Latvala-Anttila (VW Polo WRC)
a 11.3 3r Hirvonen-Lehtinen (Ford Fiesta WRC)
a 1:42.2 4t Ostberg-Andersson (Citroën DS3 WRC)
a 2:13.3 5è Sordo-Martí (Hyundai i20 WRC)
a 2:22.2 6è Neuville-Gilsoul (Hyundai i20 WRC)
a 4:01.1 7è Mikkelsen-Floene (VW Polo WRC)
a 4:02.9 8è Prokop-Tomanek(Ford Fiesta WRC)
a 8:06.8 9è Paddon-Kennard (Hyundai i20 WRC)
a 9:12.4 11è Al Attiyah-Bernacchini(F. Fiesta RRC)
a 12:39.8 10è Protasov-Txerepin(Ford Fiesta WRC)
a 12:40.4 12è Block-Gelsomino(Ford Fiesta WRC)
a 13:00.9 13è Maurin-Klinger(Ford Fiesta R5)
a 13:14.8 14è Evans-Barritt(Ford Fiesta R5)
a 13:15.0 15è Al Qassimi-Patterson(Citr. DS3 WRC)
a 14:47.7 20è Carchat-Ribeiro (Mitsubishi Evo X)
a 30:28,3 25è Membrado-Vilamala (Mitsub. Evo X)
a 35:12.7 26è Solans-Ibáñez (Ford Fiesta R2)
a 40:08.2 49è Guerrero-Carulla(Peugeot 208 R2)
a 1h05:13.9 51è Parés-Sabater (Mitsubishi Evo X)
a 1h08:31.0 55è Domènech-Marchal (R. Twingo R2)
a 1h24:18.7
Mundial pilots
1r Sébastien Ogier(VW Polo WRC)
242 2n Jari-Matti Latvala (VW Polo WRC)
211 3r Andreas Mikkelsen (VW Polo WRC)
150 4t Mikko Hirvonen (Ford Fiesta WRC)
108 5è Mads Ostberg (Citroën DS3 WRC92
93 6è Thierry Neuville (Hyundai i20 WRC)
92 7è Kris Meeke (Citroën DS3 WRC)
84 8è Elfyn Evans (Ford Fiesta WRC)
71 9è Martin Prokop(Ford Fiesta WRC)
42 10è Sordo-Martí (Hyundai i20 WRC)
40
Ja era hora de pujar al podi! Fins ara havia anat de pressa, però no havia aconseguit ser prou consistent
Mikko Hirvonen
ford
Divendres vam atacar per demostrar el potencial del cotxe. A l'asfalt ens ha costat més
Thierry Neuville
hyundai
Estava molt motivat, i estic molt content d'haver guanyat el títol en gran, amb el triomf
Sébastien Ogier
volkswagen
He estat competitiu sobre terra i he mantingut el ritme a l'asfalt. Estic força satisfet del resultat
Mads Ostberg
citroën
Hem atacat tot el ral·li. Encara que se'ns hagi escapat el quart lloc, n'hem après molt
Dani Sordo
hyundai
Si vols arribar a ser campió algun dia, no et pots rendir. Ha estat la meva millor temporada
Jari-Matti Latvala
volkswagen

Ensurt de Pons, i victòria de Solans en el trofeu Fiesta

Creu i cara per als catalans de punta en el WRC. Xevi Pons i Àlex Haro van tenir un fort accident en la segona passada per la Mussara –el tram es va neutralitzar– i van ser traslladats a l'hospital Joan XXIII, amb dolor al pit –Pons té una costella trencada–. El pilot de Manlleu es queixava del subviratge i va anar recte contra un mur pel costat davanter esquerre. La cara va ser el triomf de Nil Solans (foto) en el trofeu Fiesta. El de Matadepera va mantenir la pressió sobre el líder, Tom Cave, i l'anglès va perdre tres minuts en sortir de la carretera a la Mussara 1. “No tenia necessitat de córrer, però ho vaig fer i aquí tinc la recompensa”, va dir Solans, que ja pensa en l'any que ve. La seva intenció és seguir en el WRC, però encara no té clar el què ni el com. El que és segur és que no repetirà el trofeu Fiesta, així que les opcions són un programa en WRC2, com el que farà Pons. Per la seva banda, Josep M. Membrado i Joan Carchat van afrontar l'última etapa pensant a acabar. Tots dos es van trobar amb l'accident de Pons. L'olostenc va traslladar Xevi fins al final del tram al seient de Jordi Vilamala, a qui l'andorrà va recollir tot seguit, a la falda de Claudi Ribeiro.

Identificar-me. Si ja sou usuari verificat, us heu d'identificar. Vull ser usuari verificat. Per escriure un comentari cal ser usuari verificat.
Nota: Per aportar comentaris al web és indispensable ser usuari verificat i acceptar les Normes de Participació.