Ral·lis

Tornen els ral·lis, torna Loeb

Ral·lis. Citroën recupera el nou cops campió del món per mirar de parar els peus a Ogier i VW, però només a Montecarlo. El duel dels Sébastien promet emocions fortes en l'inici del curs

El mun­dial de ral·lis fa dos anys que juga a l'alça. El 2013 hi va debu­tar Volkswa­gen; l'any pas­sat, Hyun­dai. Tot espe­rant que Toyota faci un cop de cap i s'afe­geixi a la festa –no serà abans del 2017, però–, l'inici del curs del 2015 també en té pre­pa­rada una de grossa: el retorn del nou cops campió del món Sébas­tien Loeb. De retruc, la par­ti­ci­pació de l'alsacià amb el Citroën DS3 –per bé que només al Mon­te­carlo– demos­tra que la marca fran­cesa manté l'aposta pels ral·lis, encara que el seu prin­ci­pal pro­grama espor­tiu sigui el mun­dial de turis­mes.

Allà, al WTCC, és on Loeb va com­pe­tir el 2014 i on ho con­ti­nuarà fent enguany. Però quan Citroën li va ofe­rir la pos­si­bi­li­tat de córrer el Mon­te­carlo –fa encara no dos mesos–, Loeb no ho va dub­tar “ni un segon”. Val a dir, però, que han pas­sat quinze mesos d'ençà del seu últim ral·li del mun­dial –a Alsàcia, el 2013, on es va posar el cotxe per bar­ret– i que el retorn no serà bufar i fer ampo­lles: “Vull ser al davant, però fa més d'un any que no faig un ral·li d'aquest nivell [a finals de novem­bre va córrer una prova del cam­pi­o­nat francès, amb la seva dona de copi­lot] i l'estil de con­ducció és del tot dife­rent del del WTCC.”

El nou Polo fa por

Encara que només sigui per un ral·li, doncs, la tor­nada de Loeb és la gran notícia del començament del mun­dial. Citroën som­riu, perquè un munt de gent estarà pen­dent dels seus cot­xes, deco­rats amb un gran número 60 per cele­brar el sei­xantè ani­ver­sari del Citroën DS –una deno­mi­nació con­ver­tida en marca pròpia–. Però també som­riu Ogier, que es frega les mans amb la pers­pec­tiva d'un nou duel amb Loeb. “En tinc mol­tes ganes; serà una cursa emo­ci­o­nant i fas­ci­nant”, asse­vera l'altre Sébas­tien.

Ara bé, Ogier és qui té més trum­fos per sor­tir-ne ven­ce­dor. No només ha estat fent ral·lis tots els mesos que Loeb ha estat als cir­cuits, sinó que l'evo­lució del Polo R WRC que Volkswa­gen estre­narà aquest ves­pre fa posar els pèls de punta. El cotxe és nou en un 75%, amb un motor més lleu­ger i potent (318 CV). L'excampió del món Mar­cus Grönholm l'ha pro­vat i diu que és vuit dècimes per quilòmetre més ràpid que l'antic. Si és així, bona nit i tapa't!

De fet, la marca ale­ma­nya tenia pre­vist estre­nar aquesta evo­lució el 2014. Va accep­tar guar­dar-la al calaix fins ara per no ani­qui­lar la com­petència. Això va per­me­tre a Citroën desen­vo­lu­par amb temps una evo­lució del DS3 –estre­nat el 2011– i con­ti­nuar en el mun­dial; altra­ment, tal vegada s'hau­ria reti­rat. Als nous cot­xes se'ls reco­neix pel canvi de mar­xes al volant, com els F-1.

Però un cop Loeb torni als cir­cuits, tot fa pen­sar que, de cara a la resta del curs, Ogier tor­narà a tenir l'ene­mic a casa. Jari-Matti Lat­vala es con­forma a mar­xar de Mon­te­carlo amb un quart lloc, però asse­gura que aquest any anirà a totes. “Vull coro­nar-me campió del món en aca­bar el curs”, sen­ten­cia.

Sordo segueix amb Martí

I és que els Hyun­dai difícil­ment esta­ran encara a to. La marca core­ana farà tot el mun­dial amb Neu­vi­lle i Sordo –segueix amb Marc Martí com a copi­lot–, amb el reforç d'un ter­cer cotxe per a Pad­don a par­tir de Suècia. Però el nou i20 WRC no arri­barà fins a mig curs. Això sí, serà del tot nou, no una evo­lució de l'actual. Per la seva banda, M-Sport cor­rerà amb dos joves, Evans i Tänak, men­tre que Robert Kubica ho farà amb un Fiesta pri­vat, calçat amb rodes Pire­lli en comp­tes de les Mic­he­lin de la resta.

El polonès va fer l'escratx als dos pri­mers trams del pas­sat Mon­te­carlo. I és que la bar­reja d'asfalt moll, sec, nevat i glaçat típica de la cursa dels Alps és ter­reny ado­bat per a les sor­pre­ses. I un duel Loeb-Ogier, també.

LA BOMBA

El nou Polo R WRC fa posar els pèls de punta. És més potent i més ràpid que l'antic
El retorn de Loeb a Montecarlo referma l'aposta de Citroën pel mundial de ral·lis

Pals a les rodes a Ogier

Els ral·lis volen guanyar en emoció i incertesa, i a partir d'ara els copilots no rebran informació dels temps intermedis dels rivals en els trams cronometrats. És una de les novetats més transcendents del reglament esportiu del WRC. Els pilots s'havien acostumat a rebre els parcials dins del cotxe, i això els permetia, per exemple, aixecar el peu si un rival directe havia tingut un ensurt. Ara hauran d'anar a totes sempre, sense saber què fan els altres. L'altre canvi de relleu és l'ordre de sortida de les etapes. D'ara endavant, el líder del campionat obrirà la cursa els dos primers dies –l'any passat, només el primer–, i l'ordre no s'invertirà fins al tercer. Això pot penalitzar el líder en els ral·lis de terra, perquè haurà d'escombrar la graveta de la pista. Tot plegat es fa per afavorir l'espectacle, però és clar que l'opinió d'Ogier (a la foto, ahir, al tram de proves) no s'ha tingut gaire en compte.

Identificar-me. Si ja sou usuari verificat, us heu d'identificar. Vull ser usuari verificat. Per escriure un comentari cal ser usuari verificat.
Nota: Per aportar comentaris al web és indispensable ser usuari verificat i acceptar les Normes de Participació.