Ral·lis

Una cursa amb fet diferencial

L'única prova mixta del WRC planteja enguany un repte encara més feixuc, amb més trams i dues jornades sense assistència

El ral·li acabarà diumenge amb el ‘donut' a les conegudes rotondes del coll de la Teixeta, on es farà el podi provisional

És un ral·li únic. Perquè és el de casa. Perquè l'organització del RACC ha estat pionera en l'aplicació de mesures de seguretat i sostenibilitat posteriorment adoptades arreu (no debades, el director de la prova, Aman Barfull, és el president de la comissió de ral·lis de la FIA). I és únic perquè és mixt. Té trams de terra i d'asfalt. “Impossible!”, va ser la reacció de les marques quan Barfull i el seu equip els van presentar el nou format que havien ideat per a la cita catalana del mundial, al principi del 2010. Un grapat de mesos més tard, contra vent i marea, el recorregut mixt era una realitat. Avui, aquelles mateixes marques parlen en termes èpics del “repte” que els planteja el fet diferencial del ral·li català.

Més resistència

Un repte que enguany serà més feixuc, si fos possible. Sempre a l'encalç de la innovació, el RACC ha transformat la fesomia de la prova. Si el curs passat, per celebrar les 50 edicions del Ral·li Catalunya, es va dissenyar un monumental tram de 50 quilòmetres (Escaladei), l'any en què el Catalunya suma 25 edicions seguides dins del mundial s'ha augmentat el número de trams i s'han suprimit les assistències en l'equador de les jornades de divendres i diumenge. No cal dir que això últim no fa el pes a tothom, perquè posa èmfasi en la resistència quan qui més qui menys té coll avall que els ral·lis moderns han de ser només a l'esprint.

Els trams, doncs, han passat de disset a vint-i-tres –aquest any, només el Ral·li de Sardenya n'ha fet tants–, i un 40% del recorregut és nou. Amb tot, es mantenen els trams més emblemàtics, començant pel de Montjuïc, amb el qual els pilots entraran en acció aquesta tarda. Demà, l'etapa de terra passarà pel clàssic Terra Alta, l'únic tram mixt del mundial, amb cinc canvis de paviment. Dissabte, la primera meitat dels antics Escaladei i el Priorat formarà la Figuera, incloent-hi la famosa cruïlla del Molar, tal vegada l'indret més espectacular dels trams tarragonins. I, diumenge, el Power Stage –l'últim tram, amb punts extres per als tres primers– tornarà a ser Riudecanyes, però en sentit contrari (ara anomenat Duesaigües) i, per tant, amb la meta en les conegudes rotondes del coll de la Teixeta, en la segona de les quals caldrà fer el preceptiu donut. Allà, al davant d'una formidable tribuna natural, es farà un podi provisional, abans de l'arribada oficial a Salou.

El 2014 vaig sentenciar el meu segon títol mundial aquí. Són records que no s'obliden fàcilment

Sébastien Ogier

volkswagen

Encara que aquest any ja hagi guanyat el títol, tibaré de valent

Sébastien Ogier

volkswagen

L'any passat vaig lluitar fins al final amb Ogier, però em van faltar onze segons

Jari-Matti Latvala

volkswagen

Sempre hi tinc bones sensacions, perquè és el ral·li de casa i m'agrada conduir aquí

Dani Sordo

hyundai

Conec prou bé els trams, però aquest any n'hi ha alguns de nous

Dani Sordo

hyundai

M'agrada el repte del format mixt, i vull ser a prop del capdavant

Hayden Paddon

hyundai

Si tenim un cap de setmana sense problemes, el podi és prou realista

Kris Meeke

citroën

És vital començar amb bon peu en la terra, però els tres dies són decisius

Mads Ostberg

citroën

Vull lluitar entre els cinc primers i, si tot va bé, fins i tot fer un altre podi

Elfyn Evans

ford

LES XIFRES

23
trams
cronometrats té el ral·li, tretze de diferents i set de nous (dos són trams antics en sentit contrari).
24
inscrits
té la categoria WRC2, la millor participació del curs en la divisió de plata del WRC.
25
edicions
seguides dins del WRC compleix enguany el Ral·li Catalunya, les onze últimes amb seu a Salou.

Només la victòria està en joc

Amb els mundials absoluts de pilots i marques decidits a favor de Sébastien Ogier i Volkswagen, el Ral·li Catalunya-Costa Daurada –penúltima cita del mundial– serà una lluita franca per la victòria. Els favorits són els tres VW Polo d'Ogier, Latvala i Mikkelsen, que podran anar a totes, sense cap mena de càlcul tàctic, perquè ja ho tenen tot guanyat. Rere seu, els Citroën (Ostberg, Meeke) i els Hyundai (Neuville, Sordo) miraran d'inclinar al seu favor la lluita pel subcampionat de marques. Després del segon lloc d'Evans a Còrsega, fins i tot M-Sport Ford s'ha colat en aquesta baralla. En el mundialet de WRC2, els Skoda són favorits, però fins a deu pilots poden guanyar i sis aspiren al títol.

Identificar-me. Si ja sou usuari verificat, us heu d'identificar. Vull ser usuari verificat. Per escriure un comentari cal ser usuari verificat.
Nota: Per aportar comentaris al web és indispensable ser usuari verificat i acceptar les Normes de Participació.
[X]

Aquest és el primer article gratuït d'aquest mes

Ja ets subscriptor?

Fes-te subscriptor per només 48€ per un any (4 €/mes)