L’EDITORIAL
El pragmatisme responsable de Dorna
El mundial de motociclisme és un dels grans espectacles esportius del món. Té promotor català, pilots, equips i campions catalans i si no té més patrocinadors del país és perquè pel que fa a grans empreses estem com estem, sotmesos a la mentalitat extractiva de l’estat. Dirigeix Dorna un català, Carmelo Ezpeleta, dotat d’un instint visionari com a promotor d’especialitats de motor des que es va inventar aquell magnífic campionat de ral·lis secrets sobre terra que va arribar a ser referència a Europa als anys 80 i 90.
Avui, Ezpeleta ha admès que no farà calaix aquest 2020, que fins i tot el campionat sencer perilla i que, si es pot salvar d’alguna manera, val més que l’aficionat es mentalitzi per no ser espectador en directe fins al 2021. No es pot ser més clar, ni més sensat, en contraposició a les filigranes que fan altres dirigents per esprémer un calendari 2020 que a partir de la tardor tindrà mesos igualment amb 30 dies i no amb 60. Els arguments del CEO de Dorna són d’una lògica aclaparadora: “Sense una vacuna és molt difícil o impossible organitzar els grans premis per tot el món [el campionat es disputa en quatre continents a més d’Orient Mitjà]. Fins i tot si la vida es normalitza novament, les prohibicions de viatjar seguiran vigents en molts països. I si no, estarien bojos.” I la definitiva: “Si algú s’infectés en alguna de les nostres proves, se’ns culparia per sempre. Podem sobreviure i cancel·lar per complet la temporada 2020”. Malgrat tot, farà bé d’explorar totes les possibilitats de sostenir el campionat encara que sigui en format reduït.
És fàcil pronosticar amb fiabilitat que en les pròximes setmanes altres organitzacions es faran plantejaments similars. Avui mateix, les grans lligues de bàsquet d’Europa ja no són un bloc monolític, perquè Itàlia ja la considera perduda.