Editorial

L’EDITORIAL

Marc Márquez, entre l’ètica i la salut

La qua­li­fi­cació de Marc Márquez com a mèdica­ment apte per dis­pu­tar el GP d’Anda­lu­sia 48 hores després d’haver-se ope­rat d’una frac­tura d’húmer torna a posar sobre la taula un debat que té tant de mèdic com d’ètic. Mèdica­ment, qual­se­vol ciu­tadà sotmès a una inter­venció igual seria a casa seva, amb la baixa labo­ral i ins­truc­ci­ons clares d’ini­ciar la reha­bi­li­tació limi­tant, però, tot gest extrem. Cer­ta­ment, el ciu­tadà no té la mus­cu­la­tura de Marc Márquez, però que el campió de Cer­vera hagi superat aquest matí el test d’apti­tud porta a pen­sar que el pri­mer que s’ha de fer és revi­sar aquest test.

Vagi per davant el reco­nei­xe­ment a la deter­mi­nació i valen­tia d’un ani­mal com­pe­ti­tiu de pri­mera cate­go­ria –molts en diríem inconsciència– que ha deci­dit lliu­re­ment pro­var-ho. Però no n’hi ha prou de poder pujar i bai­xar de la moto sense ajuda o de fer deter­mi­nats movi­ments amb les arti­cu­la­ci­ons per superar el test. És que fa dos dies que li van apedaçar un os frac­tu­rat d’un braç amb el qual haurà de donar gas i sub­jec­tar una bèstia mecànica de 250 cavalls i 160 qui­los, gaso­lina i pilot a banda. A par­tir de l’acci­dent de Jorge Lorenzo a Assen (2013) –frac­tura de clavícula diven­dres, viatge a Bar­ce­lona, cirur­gia llam­pec i retorn a Assen per dis­pu­tar la cursa diu­menge... amb cinquè lloc final– es va apun­tar que els cri­te­ris per decla­rar apte un pilot després d’una cirur­gia òssia s’endu­ri­rien. El cas de Marc Márquez –repe­tim, decla­rat apte 48 hores després de la cirur­gia– ho posa clara­ment en qüestió.

Fins aquí, la dis­cussió mèdica, que que­darà pun­tu­al­ment tan­cada si diu­menge Márquez com­pe­teix i acaba la cursa sense fer-se mal (i és ben capaç de fer-ho). Pel que fa al debat ètic, la qüestió és si un títol, amb tot el que repre­senta per a un pilot, una marca, uns patro­ci­na­dors i fins i tot per al cam­pi­o­nat –si Márquez hi és, l’interès es mul­ti­plica– són sufi­ci­ents per por­tar al límit la salut d’uns pilots als quals es pro­te­geix cada cop més amb millo­res tec­nològiques en les motos, la ves­ti­menta i els cir­cuits.

Identificar-me. Si ja sou usuari verificat, us heu d'identificar. Vull ser usuari verificat. Per escriure un comentari cal ser usuari verificat.
Nota: Per aportar comentaris al web és indispensable ser usuari verificat i acceptar les Normes de Participació.
[X]

Aquest és el primer article gratuït d'aquest mes

Ja ets subscriptor?

Fes-te subscriptor per només 48€ per un any (4 €/mes)