Opinió

Qüestió de model (i 2)

Què els va passar pel cap, als que van planificar el seu fitxatge?

Fa quinze dies publi­cava un arti­cle que posava en dubte el model espor­tiu del Real Madrid. No per res, sinó perquè el seu pre­si­den­ci­a­lisme ha por­tat el club blanc a patir en deter­mi­nats aspec­tes que una gestió molt més trans­ver­sal i estratègica podria solu­ci­o­nar. Aquest gener ha fet un any d'una de les ope­ra­ci­ons de màrque­ting més des­as­tro­ses que ha fet el club, supe­di­tant la seva política espor­tiva als interes­sos comer­ci­als: el fit­xatge del noruec Mar­tin Ode­ga­ard, de 16 anys.

El 22 de gener del 2015 arri­bava al San­ti­ago Ber­nabéu el qui havia de ser el Messi blanc, un jove que, en teo­ria, havia demos­trat ser una estre­lla emer­gent del fut­bol euro­peu havent debu­tat, fins i tot, amb la selecció abso­luta del seu país. Ode­ga­ard cos­tava 6,8 mili­ons, se li assig­nava un salari d'1,2 mili­ons d'euros anu­als i era pre­sen­tat com si es tractés d'una estre­lla con­so­li­dada de l'star sys­tem fut­bolístic. Un any després, les seves estadísti­ques amb el Cas­te­lla són més que millo­ra­bles, i les peti­tes esto­nes que ha jugat al cos­tat dels grans noms del Ber­nabéu no han ser­vit perquè la gent tingués espe­rança en ell. Façana abso­luta.

Què els va pas­sar pel cap, als res­pon­sa­bles del club a l'hora de pla­ni­fi­car el fit­xatge? I, sobre­tot, què els va por­tar a pre­sen­tar-lo a la premsa embo­li­cat com un crac? Puc enten­dre les apos­tes que es fan per pro­me­ses sobre els quals els clubs tenen l'espe­rança, si hi ha sort, que aca­ba­ran debu­tant i tri­om­fant al pri­mer equip. El Barça ha tin­gut èxits i també fra­cas­sos majúsculs, fins i tot se n'ha venut alguns que després s'han recu­pe­rat a preu d'or.

Però, el que més molesta la gent és la medi­a­tit­zació que es pot fer d'un d'aquests fit­xat­ges. Ven­dre Ode­ga­ard a la premsa i als afi­ci­o­nats com el nou Messi diu molt poc dels valors espor­tius de l'enti­tat: el noruec és la víctima de la vora­ci­tat comer­cial amb què es ges­ti­o­nen els clubs pro­fes­si­o­nals. Si no hi ha pro­jecte espor­tiu i edu­ca­tiu sòlid a sota, gene­ral­ment aques­tes deci­si­ons aca­ben amb frus­tració: per al juga­dor, que arriba ja sent dife­rent dels seus com­panys; per als afi­ci­o­nats, que volen resul­tats imme­di­ats d'un espor­tista encara en for­mació, i per al club, que mal­gasta diners quan el que deter­mina l'èxit d'un plan­ter és el pro­jecte de con­junt.

Identificar-me. Si ja sou usuari verificat, us heu d'identificar. Vull ser usuari verificat. Per escriure un comentari cal ser usuari verificat.
Nota: Per aportar comentaris al web és indispensable ser usuari verificat i acceptar les Normes de Participació.