Més esport

DÍDAC COSTA

REGATISTA OCEÀNIC QUE DISPUTA PER SEGONA VEGADA LA VOLTA AL MÓN EN SOLITARI

“És dur i alhora apassionant”

Amb el seu vaixell ‘One Planet One Ocean’ vol millorar els 108 dies de navegació de fa quatre anys

Ahir, es va acomiadar de Barcelona i la sortida serà el 8 de novembre al port francès de Les Sables-d’Olonne

‘One Planet One Ocean’
És el nom del vaixell, un Imoca 60, que ja ha completat cinc voltes al món, de què dues amb Dídac Costa. L’any 2014, va fer la Barcelona World Race, volta al món amb dos tripulants i va ser quart. L’any 2016, el barceloní va debutar en la Vendée Globe i va acabar en el catorzè lloc.

La volta al món en soli­tari, sense esca­les ni assistència, la Vendée Globe, és una de les com­pe­ti­ci­ons més dures del món. Dídac Costa (Bar­ce­lona, 39 anys) l’afron­tarà per segona vegada a par­tir del 8 de novem­bre. Ahir, va ser aco­mi­a­dat de Bar­ce­lona i ara porta el seu vai­xell One Pla­net One Ocean fins al port francès de Les Sables-d’Olonne, on el 8 de novem­bre s’ini­cia la regata.

En aquesta edició ja té experiència. És impor­tant?
Sí, haver-la feta una vegada em dona més tran­quil·litat, encara que sem­pre hi ha ner­vis. Hi ha coses que puc pre­veure més, tot i que té la seva com­pli­cació: estar sol tants dies fa que sigui com­plexa. El conei­xe­ment que tinc de la pas­sada edició em dona segu­re­tat.
L’objec­tiu és aca­bar, una posició o un temps deter­mi­nat?
La posició és com­pli­cat de dir perquè és una regata molt oberta i hi pot haver impre­vis­tos que no pots con­tro­lar. Una refe­ren­cia molt bona són els dies que vaig tri­gar la pas­sada edició, que van ser 108 dies. Esta­ria bé millo­rar aquest temps i, a par­tir d’aquí, si pots aca­bar tan enda­vant com sigui pos­si­ble, doncs enda­vant.
El vai­xell ja té uns anys (ha fet cinc vol­tes al món), però és una garan­tia de fia­bi­li­tat?
És un vai­xell que ha pro­vat que és sòlid, però un vai­xell que fa vol­tes al mon el reno­ves contínua­ment. Hi ha ele­ments que no són ni molt menys ori­gi­nals. S’han d’anar can­vi­ant perquè siguin fia­bles. Els dis­senys d’ara no són els que hi havia ales­ho­res. Per si mateix, el vai­xell és més lent, però, pel que fa a fia­bi­li­tat, saps que és prou sòlid.
Ja deu conèixer molt bé el seu vai­xell.
No només el conec bé per la nave­gació, sinó també amb tot el que ha estat pre­pa­rar-lo. Amb tot el que fas en el mun­tatge del vai­xell també s’aprèn molt, perquè conec pràcti­ca­ment qual­se­vol racó de la nau i també conec qual­se­vol peça que hi ha. I això és un punt posi­tiu per poder resol­dre incidències que poden ocórrer durant la regata.
En una regata que no té assistència cal ser un mane­tes en mol­tes coses?
Per això és impor­tant conèixer tot el vai­xell. No només hi ha les veles: hi ha una part mecànica, una d’hidràulica, una d’elèctrica, i ho has de conèixer tot. Quan hi ha una tri­pu­lació, cadascú s’encar­rega d’un aspecte del vai­xell, però quan nave­gues sol, ho has de conèixer tot, has de saber una mica de tot.
A banda de la com­pe­tició, també hi ha un pro­jecte medi­am­bi­en­tal?
Sí, un dels aspec­tes interes­sants és que por­tem a terme una sèrie de pro­jec­tes científics que estu­dien la pro­blemàtica que hi ha, avui dia, amb els oce­ans, la con­ta­mi­nació i el que passa amb el canvi climàtic. Podem nodrir de dades interes­sants els científics, perquè pas­sem per zones que no són gaire con­cor­re­gu­des. Por­tem un sen­sor que mesura la sali­ni­tat del mar, un col·lec­tor de plàncton, que és un indi­ca­dor de la salut dels oce­ans, i unes bali­ses que llançarem a l’oceà per fer un segui­ment dels cor­rents. És el mis­satge que volem donar; a banda de fer la com­pe­tició, col·labo­rem amb el conei­xe­ment que ser­veix per cui­dar dels nos­tres mars i oce­ans.
Serà la seva ter­cera volta al món, la segona en soli­tari. Què el fa repe­tir?
És l’esport que m’agrada, que prac­tico des de fa molts anys, que trobo apas­si­o­nant. Per mi, no hi ha res més impres­si­o­nant que par­ti­ci­par en una Vendée Globe. És una com­pe­tició que ho té tot: és una aven­tura, els vai­xells són màqui­nes increïbles i els llocs per on pas­ses no tenen com­pa­ració.
Per aguan­tar tres mesos nave­gant sol, cal molta pre­pa­ració física i també men­tal?
La pre­pa­ració és impor­tant, i també l’experiència. La pre­pa­ració física la pots fer entre­nant amb el vai­xell si fas sor­ti­des de nave­gació que poden ser de diver­sos dies, a banda de les ses­si­ons de gimnàs. En la pre­pa­ració psi­cològica, alguns fan alguna cosa molt específica, però, en el meu cas, és un conei­xe­ment del que ja has fet abans i de conèixer-te tu mateix. En una regata que dura cent dies, hi ha moments fàcils i difícils i has de saber ges­ti­o­nar-los, saber estar amb els peus a terra, en aquest cas amb els peus al vai­xell, i ser cons­ci­ent que has d’aca­bar i que has d’estar moti­vat perquè tot surti bé.
Què és el més dur que es pot tro­bar en la com­pe­tició?
És la regata en si mateixa. És una regata en soli­tari que dura cent dies, en què estàs tu sol. I no només és una com­pe­tició durant el dia; és de dia i nit, i això vol dir que, durant dia i nit, ets el res­pon­sa­ble que el vai­xell fun­ci­oni i no passi res, t’has d’encar­re­gar de quina és la ruta, has de mirar que el vai­xell vagi ràpid perquè estàs com­pe­tint... Això, al cap de dies i set­ma­nes, és molt esgo­ta­dor. No tenir ni un moment per des­con­nec­tar. Això real­ment és dur, alhora que molt apas­si­o­nant.
És una regata en soli­tari en què fa molta feina. Hi ha algun moment en què es trobi sol?
El sen­ti­ment de soli­tud és difícil de tenir perquè és una com­pe­tició que la gent segueix des de casa i estàs comu­ni­cat, has d’anar expli­cant el que et passa, envies vídeos, també par­les amb el teu equip si ho neces­si­tes... Sí que és veri­tat que estàs sol al vai­xell i, segons qui­nes mani­o­bres fas, tro­bes a fal­tar la gent. Sí que hi ha moments que ets dins el mar, desprès de tants dies, i et pots tro­bar molt sol en un entorn molt sal­vatge. No és una regata de soli­tud, sinó d’estar sol en la com­pe­tició.
Són 33 par­ti­ci­pants. Són molts o pocs per a una volta al món?
Real­ment són molts. En una regata de volta al món, 33 vai­xells són moltíssims i això és un indi­ca­dor de l’èxit i de la força que té aquesta moda­li­tat a l’Estat francès. En la regata, que és com la ban­dera de la volta al món amb tri­pu­lació i que és molt impor­tant, tenen 6 o 7 vai­xells. Ima­gina 33 vai­xells i en soli­tari. És perquè a l’Estat francès real­ment hi ha una afició increïble i un segui­ment molt fort, tant de públic, com de patro­ci­na­dors i d’indústria nàutica.

Identificar-me. Si ja sou usuari verificat, us heu d'identificar. Vull ser usuari verificat. Per escriure un comentari cal ser usuari verificat.
Nota: Per aportar comentaris al web és indispensable ser usuari verificat i acceptar les Normes de Participació.
[X]

Aquest és el primer article gratuït d'aquest mes

Ja ets subscriptor?

Fes-te subscriptor per només 48€ per un any (4 €/mes)