Motociclisme

POL ESPARGARÓ

PILOT DE KTM A MOTO GP

“Vull fer coses grans amb KTM”

“Aquest projecte es va crear per guanyar, no per estar entre els deu primers”

“Un equip de fàbrica et dona una tranquil·litat i unes eines superiors”

És només el segon any de KTM a Moto GP, i el fet d’estar lluitant per aquestes posicions [onzè] és prou important
L’arribada de Zarco [el 2019] és molt positiva. El millor és tenir al costat un pilot ràpid que t’empenyi a millorar
El nou traçat del Circuit m’agrada perquè segueix tenint l’essència de Moto GP. Agraïm tot l’esforç que han fet

Pol Espargaró (Granollers, 10-6-1991) arrencarà dinovè aquesta tarda en el GP de Catalunya. Content de córrer a casa, al Circuit de Barcelona-Catalunya, però conscient que no havia tingut un bon dia, va parlar amb L’Esportiu de les expectatives presents i futures de KTM.

Quin balanç fa del curs fins ara?
Crec que està anant força bé, millor de com vam acabar l’anterior. Estem fent millors temps pel que fa a la distància respecte del primer que no pas l’any passat. Però tothom millora i les posicions no canvien. Estem del novè al dotzè en totes les carreres, a uns trenta segons. En algunes ens acostem una mica més, com a Jerez, on vam estar a menys de vint. Però tot plegat és positiu i el futur que ens espera és millor.
Sembla que el sostre de l’RC16 és l’onzè lloc aquest any.
De moment, sí. Crec que el potencial d’aquesta moto l’estem esprement bastant. Sempre tenim una mica de marge i sempre podem millorar una mica més, però l’equip ja està treballant en la moto de l’any que ve, que potser fins i tot la fem servir abans que acabi aquest. És qüestió de temps. L’equip està fent passos i no ens hem de precipitar. És només el segon any i el fet d’estar lluitant per aquestes posicions és prou important.
L’any que ve tindrà de company Johann Zarco, el pilot de moda. Com valora la seva arribada?
És molt positiva. És un pilot ràpid, que no porta gens de malestar a l’equip; és tranquil, seriós, molt treballador. Si més no, això és el que m’han explicat els mecànics de l’equip on jo estava abans, el Tech3, el mateix on està ell ara. És un pilot jove, està molt ben valorat dins del pàdoc, està fent uns bons resultats. La seva essència i la seva sang ens portaran una mica més de frescor a l’equip. El millor és tenir al costat un pilot ràpid que t’empenyi a millorar.
De fet, el seu fitxatge demostra que KTM està decidida a fer guanyador aquest projecte.
Sí, està clar. Des del primer moment aquest projecte es va crear per guanyar, no per estar entre els deu primers. Això em van dir, i per això estan evolucionant la moto sense descans. Portar Zarco és un moviment estratègic molt bo, perquè grans marques del pàdoc el volien i ens hi vam anticipar.
Curiosament, com esmentava abans, vostè va fer pas de Yamaha Tech3 a KTM, el mateix que farà ell. És millor estar en un equip de fàbrica encara que ara no sigui capdavanter que amb una moto teòricament guanyadora però satèl·lit?
Sí. Un equip de fàbrica et dona una tranquil·litat i unes eines superiors, tot i que ara mateix la nostra moto no estigui al nivell que voldríem tots. Em refereixo a la gent que treballa en l’equip, les evolucions tècniques, la resposta a tot el que demanes... mil coses que et fan sentir molt més còmode. A més, KTM és una marca europea i nosaltres som molt més propers a ells que no als japonesos, que tenen una forma de pensar molt diferent de la nostra. Jo m’hi trobo molt a gust i segur que Zarco deu pensar el mateix.
Va apostar per KTM en el seu aterratge a la categoria. Es veu guanyador amb KTM algun dia?
Espero que sí. Vaig començar aquest projecte pensant que volia guanyar. Vull arribar al podi i fer coses grans amb KTM. Però necessitem temps, no podem arribar aquí amb marques amb més de 25 anys de trajectòria i guanyar-los el segon any. Tot necessita temps. Jo vaig arribar a KTM per guanyar, igual que Zarco. Espero que junts puguem fer una gran moto.
L’electrònica única us ajuda, per empaitar els grans?
Sí; si més no, simplifica una mica el campionat. És veritat que, dins de la mateixa centraleta, cada equip té la seva manera de fer-la servir. Però tot el que sigui per ajuntar-nos a tots i fer que les coses siguin una mica més rudimentàries ens ajuda, perquè fa que hi hagi menys diferències entre les motos, i que els pilots puguem treure més rendiment de les motos i del nostre pilotatge. Ajuda, però ajuda més ser un equip oficial amb més gent treballant en l’electrònica.
Parlant d’electrònica, què en pensa, del control de tracció? És necessari o només anivella el pilotatge per baix?
Bé, amb les motos que tenim ara, amb aquesta potència i pes, una Moto GP sense electrònica seria impossible de conduir. Seria un cavall boig i rodaríem al voltant de cinc o sis segons per volta més lents. Seria més espectacular, també hi hauria més caigudes, però el que volem tots és ser més ràpids, i per això l’electrònica ens ajuda moltíssim. El control de tracció, de vegades t’empipa perquè t’aguanta i no et deixa fer el que t’agradaria damunt la moto. Però és una assegurança de vida. Anem molt més ràpid que les antigues 500 cc. I com més ràpid anem, més ajudes necessitem.
Aquelles 500 cc dels anys vuitanta realment eren dignes de veure...
Eren molt salvatges, però a Jerez les Moto 2 actuals ja són un parell de segons més ràpides. Imagina’t nosaltres; ja estem rodant set o vuit segons més ràpid que aquelles 500 cc. Això és gràcies a la tecnologia, als pneumàtics que portem ara... Per ser més ràpids necessitem l’ajuda d’aquesta tecnologia, igual que passa en la fórmula 1.
Què li sembla el nou traçat? De fet és inèdit, amb la variant de F-1 al revolt de La Caixa i el traçat original al revolt 13.
M’agrada perquè segueix tenint l’essència de Moto GP. Al Circuit li ha costat molta feina i molt esforç adaptar aquest revolt per a nosaltres, traient les grades. Ho agraïm profundament, perquè la xicana de F-1 no era una traçada natural per a moto. Tota la resta està també molt ben fet. La pista té molta adherència i no hi ha sots.
I a La Caixa no hauria preferit també el traçat original?
Bé, vam decidir nosaltres que fos així, perquè l’escapatòria era justa i això ho fa més segur. Amb el nou asfalt ara el revolt és més natural de moto, a mi m’agrada molt.

“Estaré eternament agraït al RACC”

Pol Espargaró va ser el 2013 un dels membres del primer triplet de campions catalans amb el seu títol de Moto 2, al costat de Maverick Viñales (Moto 3) i Marc Márquez (Moto GP). El motociclisme català va sumant èxits des d’aleshores, però quan Albert Arenas va guanyar recentment a Le Mans en Moto 3 feia gairebé quatre anys de l’última victòria catalana en la cilindrada petita. Espargaró creu que això “va per cicles”. “Ara, en el cas d’Itàlia Valentino [Rossi] està apostant moltíssim per la gent jove. Ha creat una escola i un mètode d’entrenament diari molt bo per a ells. Els resultats es noten i cada vegada hi ha més pilots italians i més ben preparats. Nosaltres vam tenir el nostre moment, gràcies, entre molts d’altres, al RACC, que va ajudar molts dels que ara som aquí dalt. Això són fornades, n’arribaran més, però la crisi ens ha afectat una mica a Catalunya i a Espanya, i ens està costant.”

De fet, Pol va ser un dels grans exponents d’aquella tasca promocional del RACC, personalitzada en la figura de l’enyorat Joan Moreta, a qui no dubta a considerar el seu “pare esportiu”. Uns temps que recorda amb “molta nostàlgia”. “Jo estic on estic gràcies al RACC, ho he dit sempre. Quan era petit, sense haver fet res de res, em van portar al campionat de Catalunya de 125 cc, al campionat d’Espanya, em van ajudar a pujar al mundial... Els ho dec pràcticament tot. Han fet una gran tasca, no només amb mi, sinó també amb el Marc, Toni Elias, el meu germà... amb tots els catalans que ara som a Moto GP. Estaré eternament agraït al RACC, a Joan i a Sebastià Salvadó [l’aleshores president del club].”

Un ajut no només en forma de diners, sinó també “de valors”. “S’interessaven per la teva vida personal i els estudis, no tot era anar amb moto. Són valors molt importants perquè et fan créixer com a persona. Vaig pujar al mundial amb 15 anys, i ets un nen. Un nen que no sap absolutament res i està guanyant molts diners, envoltat de gent molt més gran. És fàcil perdre els papers, i el RACC t’aportava aquella tranquil·litat, aquell benestar, era com tenir un pare –esportiu– al costat.”

“No m’agradaria lluitar en una última volta amb l’Aleix”

De petit, Pol Espargaró combinava les motos amb el futbol. “Era el porter de l’Ametlla del Vallès, que era on vivíem. Però sempre fas allò que fa el teu germà gran. I nosaltres anàvem amb moto els caps de setmana, com a hobby, i va arribar un moment que els partits eren el diumenge i les carreres també. El meu pare em va dir que m’havia de decidir, o el futbol o les motos. I potser per seguir el germà gran vaig escollir les motos, i aquí estic i les motos m’han portat molts èxits. La vida et va donant moltes voltes, també et va donant cops per tot arreu i acabes on acabes gràcies a les teves decisions.”

El “germà gran” és Aleix Espargaró, que també és pilot de Moto GP, amb l’equip oficial d’Aprilia. “És una passada compartir graella amb ell. S’hauria de veure quants germans han estat junts tants anys en equips oficials de la categoria gran. Hem acabat moltes vegades els dos entre els deu primers, en les dues primeres línies de sortida; hem fet grans resultats. Estic molt orgullós, i també ho estic pels meus pares. Quan arribes aquí només es veu la punta de l’iceberg; tot és molt maco, però al darrere hi ha moltes hores de feina del meu pare i molta inversió perquè nosaltres arribem aquí sense ells guanyar-hi res, només l’orgull de veure els seus fills a Moto GP.” De segur que Pol Espargaró deu aclucar sovint els ulls somiant una última volta de Pol contra Aleix... “No! Algun dia, m’agradaria, pel fet d’estar primer i segon en una cursa de Moto GP, però no hi somio pas. Seria molt dur per mi lluitar en un final de carrera amb l’Aleix. Per fer un setè lloc, encara, però per guanyar seria molt dur. Les lluites al final de les curses de Moto GP són molt dures. M’agradaria pujar al podi amb ell, però no sentir el que és lluitar amb el meu germà en una última volta. Potser ell sí, però aquesta agressivitat i la batussa que tindríem no seria gens sana.”

A banda dels únics germans de la graella de Moto GP, Pol i Aleix Espargaró són també els únics que aquest cap de setmana podrien dormir a casa, a Granollers, tot i que ja fa quatre anys que tots dos viuen a Andorra, a la Massana. Però en realitat dormen al pàdoc del Circuit de Barcelona-Catalunya. “És per un tema de concentració i per fer que la rutina del cap de setmana sigui cent per cent normal. Però només el fet de venir aquí i sentir-te com a casa ja és una passada. És veritat que ara vivim a fora, a Andorra. Ens va molt bé per entrenar-nos a la muntanya en altura. Hi ha molts ciclistes, hi estem molt a gust. És un país molt tranquil, molt més que Granollers. Aquí vivim amb un estrès molt gran i allà és com si es parés el temps. Però tornar a casa i veure la ciutat, Granollers, vestida de Moto GP i animant-te és molt maco.”

Ara, però, Pol és molt més que el germà d’Aleix. També és l’oncle dels seus fills acabats de néixer. “És un projecte molt gran de la vida del teu germà que em fa molta il·lusió. I en són dos, o sigui, necessitarà l’ajuda del tiet i la tieta, la meva futura dona. Tinc ganes de veure’ls créixer i de ser el seu professor de motos, perquè l’Aleix vol que el Max sigui motero i un pare mai és objectiu amb el seu fill, per això l’Aleix vol que sigui jo el seu professor. Em fa respecte però ja tinc ganes de veure’ls córrer.”

Identificar-me. Si ja sou usuari verificat, us heu d'identificar. Vull ser usuari verificat. Per escriure un comentari cal ser usuari verificat.
Nota: Per aportar comentaris al web és indispensable ser usuari verificat i acceptar les Normes de Participació.
[X]

Aquest és el primer article gratuït d'aquest mes

Ja ets subscriptor?

Fes-te subscriptor per només 48€ per un any (4 €/mes)