Ral·lis

El ral·li Costa Brava, temple de l’espectacle dels clàssics

Ral·lis. La 67a edició, novament amb rècord de participants (184) i més equips que mai en l’apartat de velocitat, situa Girona com a referència europea de la disciplina

Algun dia tocarà sos­tre, però aquest dia encara no ha arri­bat. El ral·li Costa Brava, en la seva 67a edició, empa­rat en la pun­tu­a­bi­li­tat per a tots els cam­pi­o­nats exis­tents –és la pri­mera prova de l’euro­peu– i des­ple­gat en com­pe­tició de velo­ci­tat i regu­la­ri­tat, por­tarà al podi de la Copa de Girona 184 equips ins­crits, amb els millors pilots de Cata­lu­nya, de l’estat espa­nyol i d’Europa.

84 (2015), 102 (2016), 160 (2017), 172 (2018) i ara 184. Una pro­gressió que ha topat fins i tot amb un pro­blema afe­git en la curta etapa de demà diven­dres, que en tenir només dues pas­sa­des pel mateix tram (Els Àngels) obli­garà a fer sor­tir abans de la cate­go­ria Legend (3/4 de 4 de la tarda) que el ral·li com­pe­ti­tiu (a les 6). Una atu­rada de gai­rebé dues hores per­metrà veure tot el mate­rial dis­po­ni­ble a la Copa. L’iti­ne­rari de dis­sabte és el mateix que el del 2018.

I l’opor­tu­ni­tat val la pena per la quan­ti­tat, vari­e­tat, qua­li­tat i vis­to­si­tat de les màqui­nes pre­sents. Per quan­ti­tat des­ta­quen les 31 uni­tats de Porsche 911 i 16 de Ford Escort i BMW E30 (M3 i 325i) ins­cri­tes. Per vari­e­tat, apa­reix per pri­mer cop un Sub­aru Legacy –en mans d’Anto­nio Sainz, que aquest any sí que com­pe­tirà– i altres vehi­cles poc vis­tos com l’Opel Ascona 400 (Fran­cesc Gutiérrez), Mer­ce­des 190 2.3/16, Tal­bot Lotus, Triumph TR8... Per qua­li­tat, els grans favo­rits a l’euro­peu, començant per Lucky (Lan­cia Delta HF), gua­nya­dor el 2017 i reti­rat l’any pas­sat a Coll­sa­plana quan era líder, i Beren­guer (BMW M3), segon el 2018. Mats Myr­sell (Ford Sierra 4x4) i Ville Sil­vasti (Lan­cia 037) com­ple­ten els pri­mers dor­sals, però en la pugna pel podi cal comp­tar amb algun dels potents Porsche 911 o l’asturià Daniel Alonso (Ford Sierra Coswo­erh 4x4). Amb l’entrada de vehi­cles del grup A més evo­lu­ci­o­nats (Lan­cia Delta HF, Ford Sierra Cosworth, més ràpids que els seus ante­ces­sors (Porsche 911, Lan­cia 037...) el car­tell de favo­rit ha can­viat.

Més retorns cata­lans: Manuel Muni­ente (Peu­geot 309 GTI), Enric Xar­gay (BMW 2002) –absent el 2018– i Jordi Ven­tura. El cinc cops campió de Cata­lu­nya (entre el 1991 al 2000) torna a com­pe­tir després de gai­rebé dues dècades amb un VW Golf GTI. No hi fal­tarà l’equip Seat (Sal­va­dor Cañellas, Mia Bar­do­let i Joan Dal­mau) ni l’excampió esta­tal Anto­nio Zanini, que com­pe­tirà amb un Fiat 131 Racing per cele­brar el 40è ani­ver­sari del seu tri­omf amb un 131 Abarth.

66
inscrits
en l’apartat de velocitat, cada cop més a prop que els equips de regularitat (76).
AVUI
Sortida (Girona, la Copa) 17.30
1. Els Àngels 1 (15,68 km) 18.00
Assistència (Domeny, 1h30) 19.00
2. Els Àngels 2 (15,68 km) 21.00
Assistència (Domeny, 30’) 21.45
Arribada (Girona, la Copa) 22.30
DEMÀ
Sortida (Girona, la Copa) 08.00
Assistència (Domeny, 20’) 08.10
3. Osor 1 (12,23 km) 09.18
4. Collsaplana 1 (16,13 km) 10.00
5. Grions 1 (10,19 km) 11.00
6. Cladells 1 (15,74 km) 11.45
Assistència (Domeny, 60’) 13.00
7. Osor 2 (12,23 km) 14.48
8. Collsaplana 2 (16,13 km) 15.30
9. Grions 2 (10,19 km) 16.30
10. Cladells 2 (15,74 km) 17.15
Assistència (Domeny, 10’) 18.15
Final ral·li (Girona, la Copa) 18.35

Wolf-D. Ihle, el col·leccionista

Entre els 42 equips de la categoria Legend destaquen màquines extraordinàries (Lancia 037, Audi Quattro, R-5 Maxi Turbo, Opel Manta 400, Porsche 911, Ford Escort, Fiat 131 Abarth, Lancia Stratos, Talbot Lotus, Lancia Delta, Ford Sierra, Mitsubishi Lancer i Galant... i també hi ha cognoms coneguts (Lino Zanussi, fill de l’expilot oficial de Fiat Andrea)... L’alemany Wolf-Dieter Ihle podria passar desapercebut quan és una referència en el món dels clàssics a Alemanya. Posseeix, manté i lloga una gran flota de clàssics de competició –amb predilecció per Audi i Porsche, tots amb pedigrí, els quals manté en form. Seu també és l’Opel Manta 400 que pilotarà a Girona, una unitat que havia competit en el mundial en mans d’Ari Vatanen i Henri Toivonen.

El president a l’exili que va salvar el ral·li

En la presentació d’avui , Àlex Romaní, l’organitzador del Costa Brava, ha fet una retrospectiva des del moment que es va fer càrrec del ral·li més antic de Catalunya i de l’estat i no se n’ha estat de fer “un reconeixement al president Puigdemont, avui a l’exili, per haver salvat el ral·li quan era quasi mort”. Aquesta és la vuitena edició que es fa a Girona, després que Lloret retallés el seu suport. Romaní es mostra orgullós de la dimensió que ha agafat la cursa. “La gent que ve al ral·li marxa encantada de Girona, no només pels trams, sinó per la ciutat. Catalunya és un paradís”. Pel que fa als representants de les institucions que donen viabilitat a la cursa, el representant territorial d’esports de la Generalitat, Pep Pujols, celebra que el Costa Brava sigui “un ral·li tan diferent dels actuals, amb derrapades i cotxes sense electrònica”, Miquel Noguer assegura que “mentre això funcioni la Diputació hi serà” i l’alcaldessa Marta Madrenas remarca “els 400 voluntaris, que constaten que aquest ral·li és una referència pel món del motor”.

Identificar-me. Si ja sou usuari verificat, us heu d'identificar. Vull ser usuari verificat. Per escriure un comentari cal ser usuari verificat.
Nota: Per aportar comentaris al web és indispensable ser usuari verificat i acceptar les Normes de Participació.