Ral·lis

Un gran bé d'un gran mal

Ogier mana en el Ral·li RACC tot i haver d'escombrar les pistes de terra

Els rivals pateixen més amb la pols en suspensió que no pas ell sortint primer

Latvala és segon, però va admetre que havia estat un dia “frustrant”

“Quina sor­presa tro­bar-me al cap­da­vant!” Sébas­tien Ogier no com­brega amb el fet que el líder del mun­dial hagi d'escom­brar la pista en la pri­mera etapa dels ral·lis de terra. Pre­fe­ria el sis­tema de l'any pas­sat, amb un tram de qua­li­fi­cació que per­me­tia esco­llir la posició de sor­tida al pilot més ràpid. Ahir, però, sor­tint al davant es va des­lliu­rar d'un pro­blema encara més gros, que va afec­tar els seus per­se­gui­dors en la pri­mera pas­sada pels trams: la pols en sus­pensió. “De vega­des, gai­rebé ens havíem d'atu­rar”, va dir Thi­erry Neu­vi­lle (Hyun­dai). “És molt perillós”, es va quei­xar Robert Kubica (Ford). “Hau­rien de donar un minut més entre cotxe i cotxe”, va rao­nar el polonès.

De fet, ja l'hi donen, tal com va con­fir­mar el direc­tor de car­rera de la prova, Aman Bar­full: “El nor­mal són dos minuts per als pilots pri­o­ri­ta­ris i un per a la resta, i en donem tres i dos”, va expli­car. “Han d'enten­dre que és un ral·li de terra, i això vol dir pols”, va reblar.

Estralls rere Ogier

El pro­blema de la visi­bi­li­tat va des­a­parèixer en la segona pas­sada, a la tarda, però lla­vors Ogier ja havia cla­vat mos­se­gada. En el pri­mer pas pel llarg Terra Alta (tram mixt, amb uns vuit quilòmetres d'asfalt), va fer el pri­mer escratx i va asso­lir un lide­ratge que va anar ampli­ant, sense pressa però sense pausa.

No obs­tant això, el domini del cap de files de Volkswa­gen no s'explica només per la pols. El seu com­pany i rival en la lluita pel títol, Jari-Matti Lat­vala –ha d'aca­bar al davant d'Ogier tant sí com no si vol con­ser­var una minsa aspi­ració matemàtica per a la cita final, a Gal·les–, va reconèixer que, visi­bi­li­tat a banda, havia “pilo­tat molt mala­ment”. “No estic del tot rela­xat. És la con­fiança amb el cotxe. Porto els matei­xos reglat­ges que a Austràlia [l'últim ral·li dis­pu­tat sobre terra], però aquí no han fun­ci­o­nat”, va expli­car. Els va can­viar al mig­dia –a l'assistència de Port Aven­tura– i va que­dar “una mica més con­tent”, però tot i això va adme­tre que havia estat un dia “frus­trant”.

Si més no, en la segona pas­sada va remun­tar fins al segon lloc de la gene­ral, des del setè que ocu­pava després del pri­mer pas per Terra Alta. El segon en aquell moment era Neu­vi­lle, que amb l'escratx en el penúltim tram del dia es va acos­tar a 4.6 d'Ogier. En l'últim, però, es va dis­treure en entrar-li pols al cotxe, va col­pe­jar un marge i va pun­xar una roda.

Els altres dos pilots que van mar­car escratx –tret d'Ogier– també van pagar car l'atre­vi­ment de plan­tar cara al líder del mun­dial. A Pesells 1, Kris Meeke (Citroën) va pun­xar després d'una errada, i una mica més enllà va tenir una segona pun­xada. Amb només una roda de recanvi, va haver de ple­gar i es reen­gan­xarà avui.

En aquell tram, l'escratx va ser per a Hay­den Pad­don (Hyun­dai), que va mun­tar dues rodes toves i va volar. A Terra Alta, però, va sor­tir de la pista i va per­dre sis minuts. Així doncs, el pri­mer Hyun­dai és el de Dani Sordo, setè. Pel matí, el pilot del RACC no estava con­tent amb la posada a punt i en la sor­tida de Pesells 2 va per­dre vint segons extra, segons Sordo “perquè l'acce­le­ra­dor no anava”.

Pons, ter­cer

Entre els pilots cata­lans, Xevi Pons (Fiesta R5) és ter­cer entre el cot­xes de la cate­go­ria WRC2. El de Man­lleu va patir de valent amb el des­gast de les rodes en les dues pas­sa­des per Terra Alta –en no pun­tuar per a la cate­go­ria dis­po­sava només de vuit rodes i no dotze–, però té el segon lloc a l'abast.

En el Tro­feu Fiesta, Nil Solans va fer el seu pri­mer escratx del cam­pi­o­nat a Terra Alta 2 i és segon –a un minut de Tom Cave–, mal­grat que on pen­sava ata­car de debò és a l'asfalt, a par­tir d'avui. També espe­ra­ven l'asfalt Joan Carc­hat –l'andorrà pilo­tava sobre terra per pri­mera vegada– i Josep M. Mem­brado, segon i ter­cer entre els Mit­su­bishi de Pro­ducció, rere el mexicà Benito Guerra.

He fet tot el que he pogut i en puc estar satisfet. Això tot just acaba de començar
Andreas Mikkelsen
volkswagen
No sé si podré mantenir el tercer lloc a l'asfalt. No tinc prou marge amb els perseguidors
Mads Ostberg
citroën
Vaig arribar aquí amb moltes ganes, però ha anat molt millor del que m'esperava
Sébastien Ogier
volkswagen
No som gaire lluny del segon lloc. Els Volkswagen són molt forts a l'asfalt, però podrem tenir una bona lluita
Mikko Hirvonen
ford
Volia esgarrapar temps a Ogier, però no me n'he sortit. Mig minut no el podré recuperar per pilotatge
Jari-Matti Latvala
volkswagen
Al matí duia uns reglatges diferents [als dels altres Hyundai]. A la tarda els he canviat i ha anat millor
Dani Sordo
hyundai

No vols sortir el primer a la terra? Doncs ara dues tasses

El resultat de la primera etapa del Ral·li Catalunya sembla donar la raó a la FIA, que a partir del 2015 té la intenció d'establir l'ordre de sortida de les dues primeres etapes segons la classificació del mundial, i invertir-lo només de cara a la tercera i última. La proposta no agrada gens a Sébastien Ogier, que en els ral·lis de terra haurà d'obrir les pistes durant dos dies en comptes d'un, com enguany. “Com a esportista, no puc donar suport a una mesura que no ho és gens, d'esportiva, perquè suposa un desavantatge per als millors”, va assegurar el pilot francès. Michèle Mouton, la directora del WRC, però, ho defensa: “Hem provat moltes solucions d'ordre de sortida, i el que volem és un campionat més obert”, va declarar en aquest diari per justificar la mesura. “Si jo estigués encapçalant el campionat, tant se me'n donaria, tot plegat”, va etzibar per tal de replicar al vigent campió.

El Consell Mundial de la FIA aprovarà la mesura en una reunió a Doha, Qatar, el 3 de desembre.

Identificar-me. Si ja sou usuari verificat, us heu d'identificar. Vull ser usuari verificat. Per escriure un comentari cal ser usuari verificat.
Nota: Per aportar comentaris al web és indispensable ser usuari verificat i acceptar les Normes de Participació.