Ral·lis

MARC MARTÍ

COPILOT DE DANI SORDO (HYUNDAI)

“Aquí l'estrella és el pilot, que és qui dóna gas”

“El copilot sempre ajuda a guanyar, però et pot fer perdre un ral·li”, reconeix Marc Martí

El molinenc ha guanyat proves del mundial amb Jesús Puras i Carlos Sainz, i ara somia fer-ho amb Dani Sordo

Copilot universal.
El Ral·li Catalunya d'enguany és el 151è de Marc Martí (Molins de Rei, 1-10-1966) en el WRC. Va començar amb el colomenc Oriol Gómez, amb qui va saltar al mundial amb Seat el 1997. Amb Jesús Puras (Còrsega 2001) i Carlos Sainz (Turquia 2003 i Argentina 2004) va guanyar tres proves del WRC, i amb Dani Sordo va ser campió del món júnior el 2005. Enguany ha tornat per acompanyar el pilot cantàbric a Hyundai.
El meu ídol és Denis Giraudet, que és el copilot que ha fet més ral·lis del mundial. Té 59 anys i continua corrent

Va ser una sorpresa veure Marc Martí al costat de Dani Sordo quan aquest va fitxar per Hyundai. El molinenc ho havia deixat l'agost del 2010, després de sis anys en el mundial amb Sordo, precisament. D'aleshores ençà, només havia disputat el Catalunya del 2010, amb Albert Llovera, i l'Argentina del 2012, amb l'expilot de F-1 xilè Eliseo Salazar. Però l'any passat Sordo li va trucar per fer junts el ral·li de Monza. “Tenia dubtes amb les notes i coses que volia canviar dins del cotxe”, diu Martí. Es pensava que farien aquell ral·li i prou: “Però després li va sortir el programa amb Hyundai i a mi em va semblar bé, perquè eren poques carreres [sis de tretze, incloent-hi el Catalunya].”

Trobava a faltar la competició?
Sí, és una cosa que he fet tota la vida. Fa 33 anys que faig curses i forma part del meu sentiment i la meva manera de viure. Em venia de gust marxar de casa de tant en tant i veure els amics de tota la vida.
Suposem que Dani renova per un any o dos per fer tot el campionat sencer. Llavors...
S'hauria de parlar. De moment no ho he decidit.
Amb els 48 anys que té ara...
Bé, el meu ídol –l'home que ha fet més ral·lis del mundial i que segueix corrent– és Denis Giraudet, copilot de Didier Auriol, Juha Kankkunen i molts d'altres. Té 59 anys i segueix fent ral·lis del mundial.
Ha corregut amb els tres grans pilots mundialistes de l'Estat espanyol: Jesús Puras, Carlos Sainz i Dani Sordo. Què en destacaria, de cadascun d'ells?
Tots tenen grans virtuts i pocs defectes. Per arribar on han arribat han de ser uns grans pilots, i tots tres han demostrat que ho són. Cadascun té la seva manera de treballar i el seu talent.
El fet que tots tres hagin confiat en vostè en diverses fases de la seva carrera fa que se'n senti especialment orgullós?
Sempre he intentat fer la meva feina el millor possible. He disfrutat del moment, dels pilots que he tingut. I he tingut la gran sort de poder gaudir de la seva companyia i el seu pilotatge.
I Oriol Gómez, amb qui va arribar al mundial amb Seat? Tenia fusta per estar al davant?
Sí, l'Oriol també era un pilot rapidíssim. Però de vegades la vida, la sort, el moment, la posició, el resultat d'un ral·li... Hi ha moltes coses que et condicionen la carrera, i potser si hagués anat d'una altra manera hauria estat més anys corrent el mundial i amb un WRC.
Vostè ha guanyat ral·lis del mundial amb Chus Puras i Carlos Sainz. Guanyar-ne un amb el Dani seria la cirera de la seva carrera esportiva?
Jo espero que això arribi, tard o d'hora. Ell té talent i, de fet, ja ha guanyat un ral·li del mundial [Alemanya 2013, amb Carlos del Barrio]. Ara el que toca és seguir treballant amb el cotxe per deixar-lo ben a punt i anar-lo evolucionant, i mirar de guanyar algun ral·li l'any que ve.
Alsàcia [a principi d'octubre] va ser el seu 150è ral·li del mundial. Té molta experiència i diversos pilots han confiat en vostè. Quines característiques ha de tenir un bon copilot?
Ha de treballar molt, però bàsicament ha de saber guiar el pilot amb el roadbook i cantar bé les notes. Això és el principal. La resta són afegits: has de saber preparar bé les curses, tenir l'experiència per poder entrenar-se d'una manera, tenir un bon enteniment amb el pilot, ser fins i tot una mica psicòleg. Es passen moltes hores en un espai molt petit, però es pot córrer amb un pilot sense ser el seu amic i sense conèixer-lo de res.
I no és una feina una mica desagraïda? Des de fora potser no es valoren els encerts i, en canvi, les errades d'un copilot sembla que es magnifiquen.
Aquesta pregunta me l'han feta moltes vegades. És evident que aquí les estrelles són els pilots, que són els qui porten el tortell [volant] i els qui donen gas. Els copilots només hem de fer la nostra feina. El que és clar és que sense la nostra feina ells no farien res. Un copilot t'ajuda sempre a guanyar, però et pot fer perdre un ral·li.
Amb la seva experiència en el mundial, es planteja fer el salt a l'organigrama d'un equip, com Luis Moya, per exemple?
No, a mi el que m'agrada és anar dins del cotxe, i crec que el dia que baixi del cotxe deixaré d'estar lligat al món de les carreres.
Sordo i vostè són pilots RACC. Com valora la tasca del club en l'organització d'aquest ral·li?
Fa molts anys que fan aquesta feina, i la fan bé. El tram de Montjuïc és una prova que les coses es fan i es fan ben fetes.

Identificar-me. Si ja sou usuari verificat, us heu d'identificar. Vull ser usuari verificat. Per escriure un comentari cal ser usuari verificat.
Nota: Per aportar comentaris al web és indispensable ser usuari verificat i acceptar les Normes de Participació.
[X]

Aquest és el primer article gratuït d'aquest mes

Ja ets subscriptor?

Fes-te subscriptor per només 48€ per un any (4 €/mes)