Ral·lis

Una cursa amb fet diferencial

L'única prova mixta del WRC planteja enguany un repte encara més feixuc, amb més trams i dues jornades sense assistència

El ral·li acabarà diumenge amb el ‘donut' a les conegudes rotondes del coll de la Teixeta, on es farà el podi provisional

És un ral·li únic. Perquè és el de casa. Perquè l'orga­nit­zació del RACC ha estat pio­nera en l'apli­cació de mesu­res de segu­re­tat i sos­te­ni­bi­li­tat poste­ri­or­ment adop­ta­des arreu (no deba­des, el direc­tor de la prova, Aman Bar­full, és el pre­si­dent de la comissió de ral·lis de la FIA). I és únic perquè és mixt. Té trams de terra i d'asfalt. “Impos­si­ble!”, va ser la reacció de les mar­ques quan Bar­full i el seu equip els van pre­sen­tar el nou for­mat que havien ideat per a la cita cata­lana del mun­dial, al prin­cipi del 2010. Un gra­pat de mesos més tard, con­tra vent i marea, el recor­re­gut mixt era una rea­li­tat. Avui, aque­lles matei­xes mar­ques par­len en ter­mes èpics del “repte” que els plan­teja el fet dife­ren­cial del ral·li català.

Més resistència

Un repte que enguany serà més fei­xuc, si fos pos­si­ble. Sem­pre a l'encalç de la inno­vació, el RACC ha trans­for­mat la feso­mia de la prova. Si el curs pas­sat, per cele­brar les 50 edi­ci­ons del Ral·li Cata­lu­nya, es va dis­se­nyar un monu­men­tal tram de 50 quilòmetres (Esca­la­dei), l'any en què el Cata­lu­nya suma 25 edi­ci­ons segui­des dins del mun­dial s'ha aug­men­tat el número de trams i s'han supri­mit les assistències en l'equa­dor de les jor­na­des de diven­dres i diu­menge. No cal dir que això últim no fa el pes a tot­hom, perquè posa èmfasi en la resistència quan qui més qui menys té coll avall que els ral·lis moderns han de ser només a l'esprint.

Els trams, doncs, han pas­sat de dis­set a vint-i-tres –aquest any, només el Ral·li de Sar­de­nya n'ha fet tants–, i un 40% del recor­re­gut és nou. Amb tot, es man­te­nen els trams més emblemàtics, començant pel de Montjuïc, amb el qual els pilots entra­ran en acció aquesta tarda. Demà, l'etapa de terra pas­sarà pel clàssic Terra Alta, l'únic tram mixt del mun­dial, amb cinc can­vis de pavi­ment. Dis­sabte, la pri­mera mei­tat dels antics Esca­la­dei i el Pri­o­rat for­marà la Figuera, inclo­ent-hi la famosa cruïlla del Molar, tal vegada l'indret més espec­ta­cu­lar dels trams tar­ra­go­nins. I, diu­menge, el Power Stage –l'últim tram, amb punts extres per als tres pri­mers– tor­narà a ser Riu­de­ca­nyes, però en sen­tit con­trari (ara ano­me­nat Due­saigües) i, per tant, amb la meta en les cone­gu­des roton­des del coll de la Tei­xeta, en la segona de les quals caldrà fer el pre­cep­tiu donut. Allà, al davant d'una for­mi­da­ble tri­buna natu­ral, es farà un podi pro­vi­si­o­nal, abans de l'arri­bada ofi­cial a Salou.

El 2014 vaig sen­ten­ciar el meu segon títol mun­dial aquí. Són records que no s'obli­den fàcil­ment

Sébas­tien Ogier

volkswa­gen

Encara que aquest any ja hagi gua­nyat el títol, tibaré de valent

Sébas­tien Ogier

volkswa­gen

L'any pas­sat vaig llui­tar fins al final amb Ogier, però em van fal­tar onze segons

Jari-Matti Lat­vala

volkswa­gen

Sem­pre hi tinc bones sen­sa­ci­ons, perquè és el ral·li de casa i m'agrada con­duir aquí

Dani Sordo

hyun­dai

Conec prou bé els trams, però aquest any n'hi ha alguns de nous

Dani Sordo

hyun­dai

M'agrada el repte del for­mat mixt, i vull ser a prop del cap­da­vant

Hay­den Pad­don

hyun­dai

Si tenim un cap de set­mana sense pro­ble­mes, el podi és prou rea­lista

Kris Meeke

citroën

És vital començar amb bon peu en la terra, però els tres dies són deci­sius

Mads Ost­berg

citroën

Vull llui­tar entre els cinc pri­mers i, si tot va bé, fins i tot fer un altre podi

Elfyn Evans

ford

LES XIFRES

23
trams
cronometrats té el ral·li, tretze de diferents i set de nous (dos són trams antics en sentit contrari).
24
inscrits
té la categoria WRC2, la millor participació del curs en la divisió de plata del WRC.
25
edicions
seguides dins del WRC compleix enguany el Ral·li Catalunya, les onze últimes amb seu a Salou.

Només la victòria està en joc

Amb els mundials absoluts de pilots i marques decidits a favor de Sébastien Ogier i Volkswagen, el Ral·li Catalunya-Costa Daurada –penúltima cita del mundial– serà una lluita franca per la victòria. Els favorits són els tres VW Polo d'Ogier, Latvala i Mikkelsen, que podran anar a totes, sense cap mena de càlcul tàctic, perquè ja ho tenen tot guanyat. Rere seu, els Citroën (Ostberg, Meeke) i els Hyundai (Neuville, Sordo) miraran d'inclinar al seu favor la lluita pel subcampionat de marques. Després del segon lloc d'Evans a Còrsega, fins i tot M-Sport Ford s'ha colat en aquesta baralla. En el mundialet de WRC2, els Skoda són favorits, però fins a deu pilots poden guanyar i sis aspiren al títol.

Identificar-me. Si ja sou usuari verificat, us heu d'identificar. Vull ser usuari verificat. Per escriure un comentari cal ser usuari verificat.
Nota: Per aportar comentaris al web és indispensable ser usuari verificat i acceptar les Normes de Participació.
[X]

Aquest és el primer article gratuït d'aquest mes

Ja ets subscriptor?

Fes-te subscriptor per només 48€ per un any (4 €/mes)