Girona

Garrotada per a la col·lecció

El gol de Pere Milla en el 96, en la tornada del ‘play-off’ d’ascens, va posar fi a les possibilitats del Girona de tornar a primera

El no ascens i els efectes de la Covid-19 han significat un revés a tots els nivells

Com per a gai­rebé tot el món, apli­cat a l’esport, com per a gai­rebé tots els clubs, el 2020 ha estat un any per obli­dar. Pel que fa al Girona, l’any en què va escla­tar la pandèmia que ha sac­se­jat a tots els nivells la ins­ti­tució, també serà recor­dat com la fi d’un curs 2019/2020 que va aca­bar, de nou, amb un regust molt agre. Amb tris­tor, ner­vis, incer­te­ses, des­es­pe­ració i una gran decepció que es va apo­de­rar dels juga­dors, el cos tècnic, la direc­tiva, la pro­pi­e­tat i els afi­ci­o­nats blanc-i-ver­mells. El 23 d’agost, en la tor­nada de la final del play-off d’ascens a pri­mera divisió, l’Elx es va con­ver­tir en un nou botxí per a un Girona que, tret de l’única ocasió en què va acon­se­guir l’èxit de l’ascens, nor­mal­ment es con­ver­teix en el bàndol per­de­dor d’una bata­lla a cara o creu. El con­junt il·licità va endur-se la glòria de l’ascens damunt la gespa de Mon­ti­livi després que Pere Milla, en el minut 96 de l’enfron­ta­ment, fes escla­tar d’eufòria l’expe­dició visi­tant i de plors i tris­tor la plan­ti­lla i els pocs tre­ba­lla­dors del club pre­sents en un esce­nari buit per culpa de la Covid-19 –el matx anava enca­mi­nat a una pròrroga, ja que es repe­tia el mateix resul­tat de 0-0 que en l’anada al Martínez Valero.

En el par­tit, una expulsió del juga­dor dife­ren­cial i clara­ment el refe­rent de la plan­ti­lla, Crist­hian Stu­ani, tot just en el minut 61, va començar a des­per­tar uns fan­tas­mes camu­flats de fracàs que s’havien acon­se­guit esvair en un tram final de cam­pi­o­nat bo, coin­ci­dint amb l’arri­bada de Fran­cisco a la ban­queta. En la pri­mera eli­mi­natòria, els giro­nins van des­fer-se amb certa solvència de l’Alme­ria amb una doble victòria, pri­mer a Mon­ti­livi (1-0) i pocs dies després als Jocs del Medi­ter­rani (1-2), la dar­rera empenta per afron­tar amb moral i con­fiança un últim obs­ta­cle que es va con­ver­tir en mal­son. Pri­mer amb un par­tit d’anada en què no es va poder jugar a fut­bol per les pèssi­mes con­di­ci­ons del ter­reny de joc, inac­cep­ta­ble, i després per l’expulsió de Stu­ani i el poste­rior drama que va aparèixer després amb el gol de Milla.

Sotrac per al pro­jecte

Amb el no ascens, al Girona se li van esmu­nyir de les mans un bon gra­pat de mili­ons d’euros pro­ce­dents dels drets tele­vi­sius que cobren els clubs a la màxima cate­go­ria; és a dir, un cop baix a les aspi­ra­ci­ons del pro­jecte i a l’aposta ferotge de bus­car el retorn a pri­mera, només un curs després de per­dre l’elit. I és que pujar podia haver esmorteït els efec­tes d’un coro­na­vi­rus que ha dei­xat els esta­dis buits, amb menys ingres­sos per als clubs i, en defi­ni­tiva, amb les finan­ces pen­jant d’un fil. Per sort, poc després de la der­rota dolo­rosa, el Girona va anun­ciar un canvi d’acci­o­na­riat amb l’entrada de Mar­celo Claure, un pro­pi­e­tari estratègic amb molt poten­cial econòmic que hau­ria d’aju­dar a aixo­plu­gar l’enti­tat per a un futur imme­diat incert que amenaça una eco­no­mia giro­nina que dar­re­ra­ment s’havia esta­bi­li­tat.

En l’aspecte espor­tiu, a més de no pujar i poder com­pe­tir amb els millors clubs del món, la dila­tació en la dis­puta del play-off i la pressa pel que pogués pas­sar en LaLiga per ini­ciar el nou curs van aga­far l’àrea espor­tiva i tota la pla­ni­fi­cació amb la con­següent recons­trucció de la plan­ti­lla, amb els pixats al ven­tre. La falta de temps i l’obli­gació de refer el bloc a causa de la reducció impe­ra­tiva del cost d’aquest va pro­vo­car una sèrie d’inclemències estruc­tu­rals que en la cam­pa­nya actual s’han arros­se­gat fins al dia d’avui. A mesura que des dels des­pat­xos es feia i es des­feia, l’equip havia de com­pe­tir i Fran­cisco havia de fer mans i mànigues, jun­ta­ment amb les bai­xes per lesió i sanció, per tro­bar una esta­bi­li­tat en el grup que impedís tirar direc­ta­ment a les escom­bra­ries el curs, un repte que, de moment, s’ha pogut acon­se­guir.

MARCATS

El 2020 del Girona serà recordat per les conseqüències malèfiques que va tenir no pujar a 1a

INCLEMÈNCIES

La falta de temps per planificar el curs i la reducció pressupostària, els grans obstacles

El Girona en bufa noranta i l’estadi de Montilivi, cinquanta

En aquest 2020, el Girona ha pogut bufar espelmes per celebrar dues efemèrides importants. Primer, el 25 de juliol, l’entitat blanc-i-vermella es va fer una mica més gran acumulant 90 anys i, posteriorment, el 14 d’agost, l’estadi de Montilivi va fer també un aniversari rodó amb els seus 50 anys a l’esquena. Per aquest motiu, el club va decidir vestir per aquesta temporada 2020/21 una samarreta vintage commemorativa per a l’ocasió. Les diverses franges blanc-i-vermelles més habituals van deixar pas a dues úniques franges de cada color, amb un toc clarament retro. En els seus 90 anys d’història, el Girona ha militat vuit anys en categories territorials, quaranta-quatre a tercera, dotze a segona B, vint-i-tres a segona A i dos a primera. El club ha mostrat orgullós l’efemèride com també la que va viure l’agost la que és casa seva des de fa cinquanta anys.

Montilivi n’ha vist de tots colors des que el 1970 va viure la seva inauguració contra el Barça amb uns 20.000 espectadors que van omplir les graderies de gom a gom. El duel amistós va deixar un 1-3 a favor dels blaugrana, en un primer acte per celebrar la construcció de la nova casa de l’equip. I és que, just després es va disputar el torneig Costa Brava amb el Borussia de Neunkirchen alemany, el San Lorenzo, argentí, el València i l’Espanyol, en una primera edició del torneig sense els amfitrions. Benjamí Colomer, Joan Vidal, Pere Saguer, Narcís Codina, Josep Garrido, Joaquim Ribas, Jaime Grabuleda i Josep Ribera, coneguts com els Set Magnífics, van ser els impulsors de la construcció de l’encara estadi del club.

L’adeu d’un referent del ‘gironisme’

El frenètic tancament del mercat que es va viure durant el 5 d’octubre i la reestructuració obligatòria que va haver de fer el Girona en la seva plantilla va deixar un efecte col·lateral en la marxa d’Àlex Granell, que exemplificava la sacsejada en el bloc. Arribat a l’entitat el 2014 després de viure el seu principal via crucis per diversos equips de diferents categories, Granell tornava al club que el va formar per fer-hi història. El migcampista va jugar el seu últim partit com a blanc-i-vermell el 23 d’agost contra l’Elx, en una tarda amarga però a la seva esquena en carrega un total de 233 entre lliga regular a segona A (149), a primera (66), de play-off a primera (10) i de copa (8). El jugador amb més partits al club en la LFP va pactar una sortida cap al Bolívar.

Identificar-me. Si ja sou usuari verificat, us heu d'identificar. Vull ser usuari verificat. Per escriure un comentari cal ser usuari verificat.
Nota: Per aportar comentaris al web és indispensable ser usuari verificat i acceptar les Normes de Participació.