Mundial

Els penals no són una loteria

Croàcia no ha perdut mai una tanda de penals en un mundial i ha guanyat les quatre que ha disputat

A Qatar s’ha plantat a semifinals decidint tant en els vuitens com en els quarts des dels onze metres

Croàcia té un idil·li amb les tan­des de penals en les copes del món. El con­junt balcànic no n’ha per­dut ni una, acos­tu­mat a superar eli­mi­natòries en aquesta fase. No és ben bé sort, ja que els penals, tot i el tòpic, no són una lote­ria, i encara menys si es tracta de la selecció cro­ata. El com­po­nent men­tal és impor­tant, també el tècnic, tant en el por­ter com en el xuta­dor, i el com­bi­nat arle­qui­nat ha demos­trat que és potent a tots els nivells en aques­tes acci­ons. La seva efec­ti­vi­tat és del cent per cent; qua­tre tan­des de penals dis­pu­ta­des en copes del món, després de 120 minuts de matx, qua­tre tan­des gua­nya­des.

En aquest mun­dial de Qatar, en què ja és a semi­fi­nals, està cal­cant el mateix camí que en el pas­sat, el de Rússia 2018, en què va arri­bar a una final que va per­dre (4-2) con­tra França. I és que a aquesta estació va acce­dir-hi afer­rat a les pròrro­gues i a les tan­des de penals. Ales­ho­res, també diri­git per Zlatko Dalic, va superar l’eli­mi­natòria de vui­tens de final con­tra Dina­marca (1-1, 3-2) des dels onze metres amb un Dani­jel Sub­a­sic estel·lar sota pals, que va fer fins a tres atu­ra­des. El por­ter croat va tor­nar a eri­gir-se en els quarts de final, con­tra l’amfi­tri­ona, Rússia (1-1, 3-4), amb una parada clau per acce­dir a semi­fi­nals, en què es van encre­uar amb Angla­terra, a la qual van gua­nyar (2-1) en la pròrroga.

Sub­a­sic, doncs, va ser un dels grans artífexs de la sub­cam­pi­ons cro­ata fa qua­tre anys, però en aquest tor­neig no hi és, ja s’ha reti­rat de la selecció. El sen­ti­ne­lla dels arle­qui­nats és ara Domi­nik Livako­vic, por­ter de 27 anys del Dinamo de Zagreb, que li ha seguit les pas­ses. “Vaig apren­dre de Sub­a­sic”, va dir després de guiar Croàcia cap a semi­fi­nals, el por­ter, que va ser suplent a Rússia fa qua­tre anys, va veure de pri­mera mà les exhi­bi­ci­ons del seu col·lega, i ara, com a número 1, les ha imi­tat. En els vui­tens con­tra el Japó (1-1, 1-3) va ser trans­cen­den­tal amb tres inter­ven­ci­ons en la tanda, i també en la dels quarts con­tra el Bra­sil (1-1, 4-2), en una altra. “Livako­vic ha demos­trat ser com Sub­a­sic a Rússia i la història s’ha repe­tit. És fantàstic”, va dir Dalic, que va reconèixer després de fer-la grossa eli­mi­nant la favo­rita, que ja no li espanta arri­bar als penals, al con­trari. “Sabíem que en els penals érem els favo­rits, perquè som forts, però calia arri­bar als penals”, va indi­car el pre­pa­ra­dor, que no sap, des que va aga­far les reg­nes de l’equip el 2017, què és jugar una eli­mi­natòria de mun­dial o Euro­copa i que no acabi en pròrroga o penals. De fet, des del 2008 tam­poc Croàcia ho sap, ja que sem­pre que ha superat la fase de grups, ja sigui en cita con­ti­nen­tal o mun­di­a­lista, els par­tits poste­ri­ors han tin­gut sem­pre 120 minuts. Sap què és jugar al límit.

Identificar-me. Si ja sou usuari verificat, us heu d'identificar. Vull ser usuari verificat. Per escriure un comentari cal ser usuari verificat.
Nota: Per aportar comentaris al web és indispensable ser usuari verificat i acceptar les Normes de Participació.
[X]

Els nostres subscriptors llegeixen sense anuncis.

Ja ets subscriptor?

Fes-te subscriptor per només 48€ per un any (4 €/mes)