Cada cop més global
La venda de marxandatge del club s’ha duplicat respecte dels últims tres cursos a primera divisió
3 de cada 10 compradors són barcelonins i les vendes i comandes internacionals no paren de créixer
El Girona està en una nova dimensió. Així es pot percebre des que aquesta temporada el conjunt de Míchel ha premut l’accelerador fins a coliderar la competició abans d’acabar aquest 2023. Només el Madrid per la diferència de gols supera els gironins a la taula. Aquest fet ha catapultat el club i la seva marca arreu del món, superant fronteres internacionals inimaginables. Des de L’Esportiu hem posat atenció als canals de venda i distribució del club gironí, sobretot després d’una campanya de Nadal i Black Friday històrica per als gironins, tot i que encara no hagi acabat. La marca del Girona cada vegada és més potent, i així ho demostren les xifres rècord de vendes d’enguany.
Més caixa que mai
Aquesta temporada és sense dubte la millor pel que fa a demanda, ingressos i interès pel producte del Girona. La demanda és tan elevada que el club ha hagut de fer fins a tres comandes extres a Puma –patrocinador tècnic oficial–, un fet totalment inèdit. Per fer-se’n una mica més la idea, en aquests primers sis mesos de competició –de juliol a desembre– el Girona ha venut tantes samarretes de joc com les que s’havien venut els últims tres cursos sencers a primera divisió: unes vuit mil en total. Ara bé, la previsió del club després de la campanya de Nadal és que se’n venguin tretze mil en total en aquest curs 2023/24. A començament de temporada la previsió era produir nou mil samarretes, una xifra que ja s’està a punt de superar.
La venda física i a través d’internet s’ha disparat a l’alça. La primera continua sent la més important per al club. Sobretot per la nova botiga a la Rambla de la Llibertat, un lloc emblemàtic i cèntric de la ciutat. Aquest establiment de 275 m² ha permès l’apropament de l’entitat gironina als socis, abonats i aficionats. Un 80% del total de la venda de marxandatge prové dels dos punts oficials: la botiga de l’estadi i la de la Rambla. Així valora la botiga del centre Aran Navarro, cap del departament de màrqueting del Girona: “L’aficionat ara té una altra manera d’apropar-se al club, així com al públic turista, a qui impactem molt directament, ja que es troba enmig de la majoria de circuits turístics de la ciutat.” La venda en línia del producte representa un 20% del total del marxandatge. Pel que fa als compradors finals, es poden percebre alguns canvis respecte d’altres cursos que fan entendre com el Girona està guanyant nous mercats, i que molts acaben simpatitzant amb la marca gironina. Així com diu l’himne: “Mira al teu costat, ara ja som dos, millor si som molts més...”.
Traspassant fronteres
Les comarques de Girona continuen sent l’origen principal de les compres –un 50% de la venda total de marxandatge–, i en què destaquen el Gironès, la Selva i l’Alt i el Baix Empordà. Ara bé, cada vegada més creix la compra lluny de la demarcació gironina. Ara mateix, la província de Barcelona ja representa un 30% de les vendes del club, i figuren per sobre de tot les comarques del Maresme, el Barcelonès, el Vallès Oriental i Osona.
Més enllà de Catalunya i la resta d’Espanya, els principals països compradors són el Regne Unit, els Estats Units i els Països Baixos –sobretot després del fitxatge de Daley Blind a l’estiu–, a més de la Catalunya del Nord, que també figura entre els compradors que estan creixent més. En aquest territori, el club hi té una penya oficial, la de Perpinyà, que és l’única d’un altre estat que està activa
Una campanya rècord
Si aquest curs està sent de rècord, la campanya des de finals d’octubre, Black Friday, fins a l’actualitat, volts de Nadal, és extraordinària. El club ha venut el doble del que va vendre en els últims tres cursos a primera divisió.
Abans de la campanya del Black Friday, el club va haver de fer una llista de reserves de samarretes del primer equip, ja que havia quedat sense estoc. La nova comanda va ser de 3.000 nous equipaments que van arribar durant la primera setmana de novembre. Ara ja s’han esgotat totes les existències que hi havia. El club confia que a finals de gener arribaran més existències, per satisfer tots els aficionats. De les segones i terceres samarretes ja no hi ha estoc, i el Girona està treballant per poder disposar-ne de més. En línies generals de vendes de marxandatge, des que es va assolir la primera l’any 2017, el club ha doblat la xifra d’ingressos, que superarà amb escreix el milió d’euros. Segons va apuntar 3Cat, un 2.400% més que l’any 2015, quan es van facturar 40.000 euros. Cal recalcar que tots aquests números són del que es ven des del club. A part de tots aquests números, Puma ven a tercers a escala nacional i, cada vegada més, a escala internacional. La informació de què es disposa fins ara és que s’han comercialitzat més de dos mil unitats fins al setembre. Es fa difícil no pensar que la venda externa al club no hagi crescut o, fins i tot, multiplicat per l’augment de comandes.
Gestionat pel Girona
Molts clubs de primera i de l’elit europea externalitzen el seu producte i deixen de tenir-ne el control absolut. Això no obstant, el Girona continua gestionant el seu producte i les botigues. Més enllà de les samarretes de joc, el Girona ha estat invertint per millorar el producte produït directament pel club, el qual fa que el tant per cent de vendes es diversifiqui cada vegada més. Els productes com dessuadores, samarretes, accessoris o joguines, entre d’altres, cada vegada són més demanats. Amb un tret diferencial: l’etiquetatge en català. Un valor més que el Girona no vol perdre. L’acord del club amb Puma també ha comportat un augment de la qualitat del producte final, i s’han trobat dissenys d’acord amb la política del club. És un bon moment per al Girona, que vol continuar creixent.