Més esport

CARLUS PADRISSA

CODIRECTOR DE LA FURA DELS BAUS

“Vam agafar l’altaveu del sistema per ensenyar els morts del Mediterrani”

“Tristament els temps ens ha donat la raó. Han passat 25 anys i la cosa ha anat a pitjor: abans morien a centenars i ara, a milers”, reflexiona un dels ideòlegs de la innovadora i xocant cerimònia d’obertura dels Jocs

L’espectacle el vertebrava una idea amb un ADN molt nostre: el sofriment de l’home contemporani
S’han repetit coses que vam fer, en anys posteriors. Però de contingut, mai més es tornarà a mostrar una crueltat així El poble català sempre ha tingut un sentit d’aventura que ens porta a acceptar grans reptes
L’assaig general no va anar bé i això va generar una tensió molt bona per al dia de la veritat. Quan tocava la vam clavar
Que ens sortís bé va crear un efecte parateatral, l’inici d’una utopia. I aquí som un país d’utopies

Car­lus Padrissa (Moià, 1959) és impa­ra­ble. És Fura, i quan s’hi posa no té atu­ra­dor. Just abans de mar­xar cap a Itàlia a pre­pa­rar una nova òpera, L’asset­ja­ment de Corint, deixa anar els frens per tor­nar 25 anys enrere i reme­mo­rar l’experiència de la Fura dels Baus en la cerimònia d’ober­tura dels Jocs de Bar­ce­lona. “Al prin­cipi hi va haver un debat impor­tant en el grup, però al final ens vam convèncer tots de fer-ho. Era una pos­si­bi­li­tat única, que et toca una vegada cada mil anys.”

Van estar un xic més de dos anys tre­ba­llant en el pro­jecte. Encara són a temps de fer alguna cosa per a Tòquio 2020? Hi tor­na­rien?
No, no. El millor per a aquest tipus d’espec­ta­cle és que el faci la gent del país. Si nosal­tres anem al Japó i, per dir alguna cosa, diri­gim la cerimònia perquè resulta que ja en tenim l’experiència, el que esta­rem fent és pren­dre el lloc a uns japo­ne­sos que segur que ho farien millor. Ho ha de fer la gene­ració de cre­a­tius d’allà que vol­ten els 30 anys, ja amb una certa experiència i amb la força per fer-ho. Aquí a Bar­ce­lona, nosal­tres érem la gene­ració que ens tocava.
Quan va ser la pri­meríssima vegada que els van plan­te­jar pren­dre part en la cerimònia?
Cap al 1989, 1990. El Pepo Sol, que al cel sigui, ens va dema­nar par­ti­ci­par-hi. “Som un equip”, ens va dir... Hi havia el Bigas Luna, amic seu, els Come­di­ants, el Miralda, que feia ins­tal·laci­ons, el Tri­ci­cle, el Car­los Santo, el Toni Miró...
Un molt bon equip, cer­ta­ment.
Com a pro­duc­tora de vídeo que eren, ens va dir que pre­sen­ta­rien una can­di­da­tura i que ja tenien qui he esmen­tat. I vam pen­sar: “Mira, amb tots aquests podem anar bé, no?” A nosal­tres ens havien donat el Premi Ciu­tat de Bar­ce­lona el 1987, quan ja se sabia que Bar­ce­lona seria olímpica. I a l’alcalde, que era bas­tant acces­si­ble, en el pis­co­la­bis, quan t’ani­mes una miqueta, ja li havíem dit: “Que, què hem de fer per als Jocs?”
Hi esta­ven pre­dis­po­sats.
Nosal­tres vam començar quan teníem 18 o 19 anys, i recordo que el 1982 hi va haver a Bar­ce­lona una cerimònia molt interes­sant, la inau­gu­ració del mun­dial de fut­bol. Mai ningú en parla, però jo sem­pre apro­fito per fer un home­natge al gran des­co­ne­gut, Isi­dre Prunés, que només amb un nen i una pilota va dei­xar tot­hom boca­ba­dat, fent sor­tir un colom blanc. “Quin poder!”, vaig pen­sar. Aquest gènere té pos­si­bi­li­tats de fer coses. Això ho tenia al cap des de feia anys i quan el Pepo Sol ens ho va pro­po­sar vam dir que sí.
Va ser, doncs, un sí incon­di­ci­o­nal o hi va haver reser­ves, dins la com­pa­nyia?
Va dir que sí, per bé que dins del grup hi va haver un debat impor­tant. Al prin­cipi, només jo deia de par­ti­ci­par-hi. “Però per què?”, deien. “Nosal­tres som un grup de culte... no ens podem ven­dre a això!” Efec­ti­va­ment, hi havia un rere­fons espe­cu­la­tiu. Tot té les seves coses bones i dolen­tes, però jo els deia: “Això no ens tocarà una vegada a la vida, sinó una cada mil anys! Hem tin­gut la puta llet que comp­tin amb nosal­tres per a un gènere en què es pot inno­var!” “Hòstia”, deia. “Això és una opor­tu­ni­tat per demos­trar que Cata­lu­nya, que Bar­ce­lona sap fer coses gua­pes! És una pos­si­bi­li­tat única: si ens ho tre­ba­llem farem una cosa espec­ta­cu­lar.” Al final, ens vam convèncer tots i, lle­vat de dos que esta­ven d’excedència, tota la Fura hi va tre­ba­llar.
Quina va ser la pro­posta ini­cial?
Una cosa amb un ADN molt nos­tre: el sofri­ment de l’home con­tem­po­rani. Hi ha la cosa de fer una festa i una cerimònia per dir que som els millors, molt medi­ter­rani, mos­trant les tra­di­ci­ons amb un punt cre­a­tiu, però nosal­tres vam anar per una altra banda.
Amb el punt de par­tida de la idea del viatge i dels vai­xells...
La pri­mera idea era aga­far i viat­jar. Per això també els vaig convèncer ràpid! [riu] “Com que hi haurà diners –els vaig dir–, ens n’anem cadascú de nosal­tres a un con­ti­nent i anem a bus­car cul­tu­res i ens tro­bem aquí.” Els deia: “Anem a veure món, tot pagat, i som-hi!” [riu]. Pensàvem en un vai­xell per con­ti­nent que després s’ajun­ta­ven a l’estadi... En el pri­mer pro­jecte del con­curs vam pre­sen­tar això! [riu] Van tor­nar i ens van dir: “Hem gua­nyat, però ens hem hagut d’ajun­tar amb el Bas­sat.” I totes les nos­tres boge­ries van que­dar com­pen­sa­des pel seu seny: això sí, això no... “Els de la Fura volen fer cinc viat­ges!” “Que diguin el que vul­guin, nosal­tres de viatge no n’orga­nit­zem cap: que facin la cerimònia a l’estadi i vinga!” [riu]. Deu anys després, als del Fòrum, també els ho vam dema­nar i tam­poc va colar [riu]. No hi ha manera que ens paguin el viatge tu... l’espe­rit català! [riu] Aquí teniu un asses­sor –que era molt bo, per cert [Josep Olivés]– i ja us expli­carà les cul­tu­res del món com són, ens van dir. I ens vam cen­trar en el mar Medi­ter­rani i en Grècia.
El mar com a punt de tro­bada de les cul­tu­res.
El mar Medi­ter­rani... Quan vam fer la pre­sen­tació de l’acte, al Poble Espa­nyol, s’havien donat recent­ment els premi Pulit­zer, i una de les foto­gra­fies gua­nya­do­res era d’uns nens de Pales­tina amb flors d’oli­vera al cap.​Vam dir: “Mira, la pau del mar Medi­ter­rani, que és una pau impos­si­ble, perquè si ens hi fixem bé, és un niu de con­flic­tes cons­tant, amb reli­gi­ons que se les foten entre si i dins seu mateix.” Vam fer plànols d’aquesta foto en blanc i negre per cobrir les parets de la sala on fèiem la pre­sen­tació... “Què feu?”, ens deien. La nos­tra peça es deia Mar Medi­ter­rani, mar olímpic i si la féssim ara diríem Mar Medi­ter­rani, mare mor­tum. Ara, men­tre par­lem, segur que hi ha gent que s’hi està ofe­gant. I això ha pas­sat sem­pre, des de fa dos mil anys, cinc mil anys. Sem­pre.
“Hem fet un espec­ta­cle infan­til, amb codis sen­zills, perquè havia d’arri­bar a molta gent”, van dir després de la cerimònia. Van arri­bar a tot­hom?
Sí, en gene­ral penso que sí. Hi va haver de tot, és clar. La xicota del Vidi, el nos­tre gui­tar­rista, tre­ba­llava en el depar­ta­ment de premsa de l’ambai­xada a Was­hing­ton i quan ens vam veure al cap de tres mesos ens va dir: “Nosal­tres les vam pas­sar de tots colors, perquè hi va haver mol­tes pre­gun­tes sobre què volia dir la sang i tota la pesca.” I al Japó també hi va haver una mica de rebom­bori. Nosal­tres vam treure l’ADN nos­tre, el sofri­ment de l’home actual que deia abans. Què volia dir la sang? Era la huma­ni­tat, avançant pel Medi­ter­rani, amb uns rems del vai­xell que eren les lle­tres, l’abe­ce­dari, i tro­bant-se tots els pro­ble­mes: la guerra, la ignorància, les malal­ties, l’eco­no­mia... Tot el que pro­voca el caos i divi­deix la huma­ni­tat.
Una visió en què van tenir un punt de profètics.
Sí, perquè la pri­mera era entre la classe diri­gent i els prin­gats, i el prin­ci­pal diri­gent del nos­tre espec­ta­cle era un negre. A més, era un actor que tenia el mateix tipus de pell i nas que l’Obama. Va ser pura casu­a­li­tat, però mira. Després, des del bàndol de la prole ense­nya­ven els seus morts, perquè els pobres són els que fan la guerra. Els diri­gents deci­dei­xen la guerra, venen i com­pren armes, però a la guerra no hi van mai. Aquest moment d’ense­nyar els morts i els ferits, uns paios des­sag­nant-se a més de mig món, mai més es farà de manera voluntària en una cerimònia... Ni nosal­tres matei­xos érem cons­ci­ents de l’impacte que tin­dria, perquè en els assa­jos ho fèiem amb aigua, no teníem rea­lit­zació i ho vèiem tot en petit. I després, el dia d, ho vam fer amb sang: dos pri­mers plans de qua­tre i tres segons. Una imatge forta, que cada dia veiem en les notícies. A més de tre­ba­llar esce­no­gra­fies i coses de ritme inno­va­do­res, aquests plans són l’ADN Fura que vam poder fer. Quant a gènere i tècnica, coses nos­tres després s’han repe­tit en cerimònies poste­ri­ors, però quant a con­tin­gut mai més es tor­narà a mos­trar una cru­el­tat com aquesta.
Per què?
Perquè tot i que aquest tipus de tea­tre ara torna a estar de moda, en rea­li­tat està pro­hi­bit. I és incòmode: la gent no ho fa perquè s’embruta, perquè després hi ha molta feina a nete­jar, perquè no és segur... La Fura fem òperes, però quan volem tor­nar al nos­tre llen­guatge carac­terístic dels ini­cis, propi i real, tenim pro­ble­mes. La segu­re­tat en els recin­tes mana i no pots tenir la gent dreta, per exem­ple. El des­con­trol no s’admet i la gent ha d’estar asse­guda i iden­ti­fi­cada.
Quan­tes coses es van que­dar pel camí per impos­si­bi­li­tat tècnica?
Mol­tes. Volíem posar molts més ele­ments vola­dors, per exem­ple, però ens deien que res de cables per dalt. Res de res. A nosal­tres sem­pre ens ha agra­dat molt l’home vola­dor, però al final només vam poder volar al vai­xell, seguint els 15 metres de l’asta. Volíem fer-ho i no ens van dei­xar, però després ho van fer a Sid­ney i a la Xina. Amb bona volun­tat hauríem tin­gut temps de fer-ho, però no ens ho van dei­xar fer. Teníem un pro­duc­tor, el Ric [Birch], que havia estat a la de Los Ange­les i des d’ales­ho­res l’aga­fa­ven com a pro­duc­tor exe­cu­tiu per l’experiència que tenia en tot això. Era el fil­tre amb la casa olímpica i tenia l’última paraula. Ell no ens va dei­xar posar els cables per sobre, però en els Jocs poste­ri­ors, en què ell con­ti­nu­ava de cap, veies cables vola­dors tota l’estona. Va anar apun­tant idees bones, que no ens va dei­xar fer, i després les va posar en les altres [riu]. Ho veia i pen­sava: “La mare que el va parir!” [riu]. En tot cas, vam con­tri­buir a evo­lu­ci­o­nar aquest gènere, segur.
Des del punt de vista cre­a­tiu, fins a quin punt els va emma­ni­llar el fet que també havia de ser un espec­ta­cle per a menors de 18 anys?
Nosal­tres ja havíem tre­ba­llat per a nens i coneixíem els límits: la gent tapada i tot molt sen­zill, perquè ho enten­gui tot­hom. El que dèiem abans: “Un, dos, tres, qua­tre; a, be, ce.” Tot molt fàcil d’enten­dre, perquè a més havia d’arri­bar a mig món. Vam tre­ba­llar amb idees molt clares: un vai­xell, que és la huma­ni­tat que queda divi­dida per tots els mals, però que mal­grat això hi ha espe­rança. Una espe­rança que era una nena amb pro­ble­mes de pig­men­tació, amb la pell de més d’un color, repre­sen­tant el mes­tis­satge.
Tota posada en escena és única, i en aquest cas la uni­ci­tat de l’obra era total. Sen­tien més el temut “i si passa... i no surt bé?”
I tant! Teníem una gran opor­tu­ni­tat, però si hagués pas­sat el que va pas­sar en l’assaig gene­ral! [riu] El [Ryuichi] Saka­moto anava diri­gint, es gira per veure com el vai­xell entra a l’estadi, i no surt res! [riu] Resulta que havia xocat i que el vai­xell havia que­dat engan­xat en unes cai­xes que havien dei­xat els de les teles i que obs­truïen el pas. Tot anava a temps, era pre­gra­vat, i tot s’havia de qua­drar. Teníem vint minuts i cada segon estava comp­tat. Si començaves mala­ment ana­ves sem­pre a con­tra­peu i hau­ria que­dat un nyap. T’ho jugues tot a una carta. Per sort va pas­sar en l’assaig i això va gene­rar una tensió molt bona per al dia de la veri­tat. Si la caguem en la cerimònia ja t’asse­guro que Espa­nya no gua­nya totes aque­lles meda­lles. Pos­si­ble­ment algú es va dopar, algun àrbi­tre estava com­prat, no dic que no [riu], però si no ens surt bé... Cla­var la cerimònia va crear una onada...
...I?
Hi ha estu­dis que han ana­lit­zat psi­cològica­ment què sig­ni­fica una cerimònia d’ober­tura per a l’esde­ve­ni­ment que després es fa. És un ritual, una cerimònia del poble i, si va bé, si fun­ci­ona, si hi ha emoció i sor­presa, tot ple­gat arros­sega els que venen després. I quan es tracta d’uns Jocs, passa que atle­tes que no esta­ven en els pronòstics gua­nyen. Tot­hom dona una mica més del que pot, i en aquest cas, nosal­tres vam ser els pri­mers. Com a atle­tes, els fure­ros vam tenir la sort de ser els pri­mers a com­pe­tir. I com a equip vam arri­bar els pri­mers a la meta, com si diguéssim. Vam obrir un camí, vam crear un efecte, i el de la fletxa ja va tirar d’una altra manera, i el que només pen­sava entrar en la final va gua­nyar una meda­lla... És un efecte para­te­a­tral que, a més, és molt del nos­tre poble i que a Cata­lu­nya ja havia exis­tit en els anys trenta. El poble català té un punt para­te­a­tral... Ara amb el procés també passa. És una cosa que es pot anar desin­flant o no, però que exis­teix. Nosal­tres ens vam desin­flar a l’assaig, però després, vinga, som-hi, i ens va sor­tir bé. Vam crear l’inici d’una uto­pia i aquí som un país d’uto­pies. Entre tots creem auto­es­tima i ens ho cre­iem.
La van cla­var, però també van rebre crítiques: la Fura i la seva trans­gressió al ser­vei del sis­tema...
Aquesta crítica sem­pre hi és. Una macro­ce­rimònia d’inau­gu­ració és el sis­tema, però el que dic és que dins del sis­tema hem fet una cosa que mai es tor­narà a fer. Per una vegada a la vida, teníem l’alta­veu per arri­bar a mitja huma­ni­tat. Què podíem fer? Entrar en el sis­tema i aga­far el micròfon, o no aga­far-lo. Nosal­tres el vam aga­far i vam ense­nyar els morts del Medi­ter­rani. Tris­ta­ment, el temps ens ha donat la raó. Han pas­sat 25 anys i la cosa ha anat a pit­jor: abans morien a cen­te­nars i ara, a milers. Ara fa temps que ens dedi­quem molt a l’òpera, un món també molt caspós, clas­sista, i el que fem és entrar-hi per por­tar l’òpera a la gent, al poble.
Tre­ba­llar amb el con­ven­ci­ment que es pot sac­se­jar l’ordre esta­blert.
És això de les col·lec­ti­vi­tats a Cata­lu­nya en els anys trenta que deia, en el fet que la gent es pen­sava que podia can­viar el món. Nosal­tres també ens ho pensàvem... I tots els volun­ta­ris que hi havia... És el sen­tit para­te­a­tral del poble català, el sen­tit d’aven­tura que ens porta a accep­tar grans rep­tes i a fer coses apa­rent­ment impos­si­bles. Aquest és l’espe­rit de la Fura. En aquell moment, hi havia una sen­sació que es podien trans­for­mar mol­tes coses a través de l’art, de la cul­tura... Can­viar coses per mitjà de la posició social: això és para­te­a­tre. Hi va haver un efecte de lla­vor, de pren­dre ris­cos, d’espe­rit.
“Sem­pre hem fet òperes, fins i tot quan no en fèiem”, diu sovint. Quina òpera hi havia en la cerimònia?
N’hi havia, n’hi havia... Nosal­tres vam fer un guió i en Mar­celí Miret, un noi de Bada­lona, va fer l’ani­mació. I en Manel Huerga, que era el direc­tor de tota la cerimònia, va dir: “Aga­feu el Saka­moto per a la música.” La idea ens va encan­tar, tot molt simfònic, i vam fer una pel·lícula amb l’estruc­tura dels 20 minuts, amb els nos­tres dibui­xos i la seves músiques, les que ell ja havia publi­cat. Vam anar a Nova York, li vam pas­sar el vídeo, i li vam dir que ens agra­da­ria una cosa sem­blant. Ho va veure bé, va fer tota la base musi­cal a par­tir d’això i un amic seu japonès li va orques­trar les melo­dies. La col·labo­ració amb el Saka­moto va ser molt bona. És una de les seves peces més simfòniques, i per­so­nal­ment estic orgullós d’haver-ne fet l’estruc­tura.
Amb el bagatge que té ara, què can­vi­a­ria d’aquells vint minuts?
Si ho tornéssim a fer, segu­ra­ment ho faríem dife­rent, segur. Ara per cele­brar el 25è ani­ver­sari hi havia un pro­jecte per tor­nar-ho a fer. Volien con­vi­dar els volun­ta­ris, a gent, i nosal­tres havíem de fer el que vam fer ales­ho­res en un for­mat més petit. Fer-ne una al·lego­ria, i de nit, amb més vídeo, amb map­pings, etc. Ja havíem fet el guió i tot, i hi havia un patro­ci­na­dor [Seat], però al final no es va aca­bar de tirar enda­vant.
Amb la distància, hi va haver un abans i un després dels Jocs per a la Fura?
Pel que fa a la Fura, tot temps futur és sem­pre més deca­dent, perquè la nos­tra millor època sem­pre ha estat la d’abans del 1992. Vam crear la Fura amb 18 anys, el 1979, amb 24-25 vam tri­om­far, per dir-ho així, i als 33 vam fer la cerimònia. Els anys abans dels Jocs ja volt`pavem per Europa, començàvem als Estats Units, a Austràlia... Era al·luci­nant, la millor època: la Fura jove, la Fura de culte. Érem actors, músics; érem gua­pos, lligàvem... Era una pas­sada! [riu] Després del 92, va començar la decadència, en aquest sen­tit, però d’altra banda, vam començar a rebre un reco­nei­xe­ment que abans no teníem. Els meus tiets al poble, per exem­ple, que abans dels Jocs em deien: “Què és aquesta merda que feu? [riu]. Hi va haver una accep­tació popu­lar i vam dei­xar de ser els rars.

Més de 2.500 executors, els jugadors de rugbi i els ‘xupitos’

El teatre de la Fura demana “executors” més que no pas actors. Fins a l’espectacle dels Jocs, la companyia no havia arribat mai a moure més de cent persones, i a Barcelona, expliquen les cròniques, van ser uns 1.500. Padrissa ho nega. “Més, van ser molts més! Només per fer el mar en necessitàvem més de 2.000. I uns 500 que feien de sol. No ho sé, érem molts”, assegura, abans de recordar una anècdota. “Hi havia els que es veien, però també els que no, com ara els de dins del vaixell, els jugadors de rugbi del Club Natació Barceloneta. Havien de fer molta força i passaven molta calor. Recordo que els vaig dir: “Quan acabi, si surt bé, fotrem uns xupitos.” I vinga, quan vam acabar, quan la fletxa aquella volava, nosaltres estàvem allà foten-li [riu].” Era la narració del viatge de Jason i els argonautes fins als confins del mar Mediterrani, fins a les columnes d’Hèrcules, la porta al món desconegut que un cop oberta deixava que el mar ho inundés tot, en una al·legoria de la trobada de cultures, races i pobles. “Sens dubte el més difícil va ser aconseguir que els 26 rems seguissin el ritme. Al centre de l’estadi no se sentia bé la música perquè hi havia molts ecos. Era un merder, ressonava tot i els mariners no agafaven el ritme. Ells estaven dins el vaixell, tancat, i em vaig passar la cerimònia amb un micròfon connectat a un amplificador que hi havia a dins amb ells. Jo era a fora, sentia bé la música, i els anava marcant el ritme: “Ich ni, san go! Ich ni, san go!” Als assajos es fotien unes hòsties entre els rems, que pensava: «Quedarem fatal!» [riu]. Però la vam clavar: la vegada que va quedar millor va ser en la cerimònia.”

Identificar-me. Si ja sou usuari verificat, us heu d'identificar. Vull ser usuari verificat. Per escriure un comentari cal ser usuari verificat.
Nota: Per aportar comentaris al web és indispensable ser usuari verificat i acceptar les Normes de Participació.
[X]

Aquest és el darrer article gratuït dels 5 d'aquest mes

Ja ets subscriptor?

Fes-te subscriptor per només 48€ per un any (4 €/mes)