BENJAMÍ PRADES
CICLISTA PROFESSIONAL I NÚMERO 1 DE L’ASIA UCI TOUR DEL 2017
“Vaig estar quatre anys a l’exèrcit fent esquí i biatló”
El ciclista d’Alcanar no només ha aconseguit victòries de mèrit al Japó i a la resta d’Àsia, sinó que ha demostrat a Europa que està al mateix nivell que molts corredors del World Tour
Un tot terreny
Prades no és l’únic ciclista professional de la família. El seu germà, Eduard, ha signat aquesta temporada pel Murias basc després d’una trajectòria excel·lent en el Caja Rural. Benjamí, de la generació de Luis León Sánchez, es considera un “tot terreny” que pot estar al costat dels escaladors en les grans etapes de muntanya.
Benjamí Prades (1983, Alcanar) ha completat aquest 2017 la seva quarta temporada com a professional en el ciclisme japonès, en la qual s’ha mostrat com el millor ciclista del circuit asiàtic. Arribar fins aquí, tot i això, no ha estat fàcil.
Quan va decidir ‘emigrar’ al Japó?
El 2014 un ciclista japonès del Vivers Alcanar, que havia estat company meu, em va proposar anar amb ell al Matrix, un equip del qual ell seria el mànager. Buscava corredors amb una certa experiència a Europa. Vaig dubtar però les referències que em van donar altres ciclistes que havien competit al Japó van ser bones, sobretot em deien que era gent molt seriosa amb els seus compromisos i els contractes.
D’entrada, què li va semblar el ciclisme al Japó i a Àsia?
Em vaig fer la idea que el nivell seria més baix i que podria guanyar fàcilment, però em vaig equivocar. També m’havien dit que les curses eren una bogeria però vaig veure els equips molt ben organitzats des del primer dia. I, a més, en tots aquests anys el nivell ha pujat perquè han arribat més estrangers i els japonesos estan treballant molt per millorar tant en el ciclisme com en altres esports perquè faran els Jocs de Tòquio.
Acabar el 2017 com a primer del circuit asiàtic de la Unió Ciclista Internacional (UCI) suposa finalment un cert reconeixement?
Aquesta temporada no he guanyat tantes curses com el 2016 però amb el meu equip d’ara, l’Ukyo, ja no fem la copa del Japó, que són curses d’un dia, sinó voltes més exigents i proves del calendari europeu. Ara soc molt regular. No sempre guanyo, però estic al davant. He vist que el meu nivell a Àsia, per exemple quan vaig guanyar la volta a Taiwan, em permet també estar al davant en moltes curses professionals a Europa, com ara la volta a Astúries o la clàssica d’Ordizia. Això és una gran motivació. Sobretot quan estàs al costat de grans ciclistes com ara Nairo Quintana.
Les ha vist de tots colors per acabar vivint del ciclisme.
Primer em van dir que m’hi vaig posar tard, a fer ciclisme, als 14 anys, i quan finalment com a sub-23 vaig demostrar que era un dels millors d’Espanya, vaig quedar penjat sense equip. Abans havia tingut l’oportunitat d’anar a córrer al País Basc, però els meus pares no volien de cap manera que deixés els estudis penjats.
I ja fora del ciclisme, va acabar de militar. Com va ser això?
De petit sempre m’havia agradat l’esquí, havia estat a l’agrupació excursionista del poble fent escalada, BTT i aquestes coses. El 2003 vaig apuntar-me a l’exèrcit per arribar a l’equip de competició d’esquí de fons. Però arribar-hi va ser una odissea. Era un recluta més, havia de fer la instrucció i quan preguntava com s’arribava a l’equip d’esquí ningú m’explicava com fer-ho. Se’n reien a la meva cara fins que un dia vaig guanyar un duatló contra civils i militars. Llavors des de l’equip van parlar amb el meu sergent a Jaca i vaig poder anar a l’equip d’esports perquè la veritat és que no tenia cap vocació de militar.
I l’experiència a l’exèrcit com va anar?
El ciclisme el vaig deixar completament. Només fèiem curses de muntanya a l’estiu, i a l’hivern, esquí de fons i biatló. Si no hagués estat per una osteopatia potser no hauria tornat a agafar la bicicleta. M’anava bé per entrenar-me, però també m’agradava. No ho puc negar. I em vaig treure la llicència per a l’equip del poble i competia quan em donaven festa o vacances.
Quan va decidir tornar a apostar per la bicicleta?
Vaig veure que sobretot en el biatló, a la selecció espanyola, era molt complicat millorar perquè era un esport molt tècnic. Em demanaven que em quedés, però vaig pensar que era millor sortir. Volia fer les oposicions a bomber i mentrestant, és clar, podia continuar fent ciclisme.
Tot i que va tornar a ser un dels millors elit de la copa d’Espanya, el 2009 va estar a punt de tornar-ho a deixar.
Per les promeses que mai es complien de fer el salt a un equip professional. En vaig acabar fart. De fet em vaig posar a treballar en una cooperativa fins que un company em va tornar a convèncer per anar a Navarra. Després vaig tornar a Catalunya i vaig fer dues temporades bones el 2012 i el 2013, tot i que estudiava, treballava i competia. Jo mateix veia que anava més bé que mai.
Què és el que més l’ha sorprès del ciclisme japonès asiàtic?
Sobretot que estan pendents sempre de les necessitats dels corredors. Sempre intentaran aconseguir allò que els demanis, a diferència dels equips d’aquí. Fins i tot els patrocinadors pregunten per les teves necessitats.
I per al 2018 quins plans teniu?
Al març començaré amb la volta a Taiwan, després una volta al Japó i vindrem cap a Europa, a fer les voltes de Castella-Lleó, Astúries, Madrid i Aragó.
Escriure un comentari
Identificar-me.
Si ja sou usuari verificat, us heu d'identificar.
Vull ser usuari verificat.
Per escriure un comentari cal ser usuari verificat.
Nota: Per aportar comentaris al web és indispensable ser usuari verificat i acceptar les Normes de Participació.