Esport i política

OPINIÓ

125.000 raons per donar suport a la ILP de les federacions

Ja podem dir que el suport que hem rebut és gegantí. És, clarament, tot un èxit que ha superat altres iniciatives democràtiques

La xifra és extraordinària: ja s’han recollit més de 125.000 signatures en favor de la iniciativa legislativa popular (ILP) per una nova llei de l’esport que han impulsat el cent per cent de les federacions esportives de Catalunya i la Unió de Federacions Esportives de Catalunya (UFEC). Un procés que culminarà aquest mes de febrer després de gairebé cinc anys de reflexió, una proposta que enfortirà l’actual sector esportiu de Catalunya i que arribarà al Parlament després d’un acord amb el govern on s’incorporaran les sensibilitats de tot el sector.

La proposta legislativa es va entrar al Parlament un cop Catalunya va escollir els diputats de tot l’arc parlamentari, i la recollida de signatures per la ILP va començar l’estiu passat, després que es recuperés el control de les institucions i un cop es va aixecar el 155. Així doncs, i amb molta empenta i il·lusió, va començar un procés per demanar una llei que representi el sector, que promogui els nostres valors i que asseguri el futur de l’esport català. Avui, 2 de febrer, ja podem dir que el suport que hem rebut és gegantí. És, clarament, tot un èxit que ha superat altres iniciatives democràtiques en forma d’ILP com la de l’ensenyament (96.000) o la de la renda mínima garantida (121.000).

Amb aquesta recollida de signatures encara en marxa, que acabarà el pròxim 20 de febrer, podem dir que la ILP entrarà formalment al Parlament de Catalunya un cop superat el tràmit legal de validació. Tot el procés ha estat respectuós amb els requisits que marca la Llei 1/2006, de 16 de febrer, de la iniciativa legislativa popular, i s’ha facilitat a la ciutadania tota la informació necessària sobre la proposta, tant en els punts de signatures com a la web lleiesport.cat, per garantir una àmplia participació democràtica en la recollida de firmes. La implicació de federacions i clubs ha estat extraordinària des del primer moment, quan tots els presidents i presidentes van signar la petició com a comissió promotora, i, després, en la recerca de signatures i de suports per a la proposta. No podem més que destacar el seu immens esforç i dedicació.

D’aquesta manera, les més de 125.000 signatures que ja comptabilitzem exemplifiquen l’aval de la ciutadania. Aquestes firmes no han arribat soles, ja que la proposta de normativa fins i tot ha rebut el suport en forma de cartes d’entitats esportives estatals i internacionals. També hem rebut centenars de cartes de clubs catalans que comparteixen les raons que ens porten a renovar una llei que té divuit anys, com són la igualtat efectiva de l’esport femení, la potenciació de l’esport per a persones amb discapacitat, la conciliació entre la pràctica esportiva i l’estudi o la millora de la tecnificació dels nostres esportistes. Cal destacar que qui impulsa aquesta ILP representa el 85 per cent de l’esport organitzat a Catalunya: 69 federacions esportives, 9.008 clubs i més de 700.000 llicències, segons les dades de l’Observatori Català de l’Esport de la Generalitat de Catalunya.

La ILP és el resultat d’un ampli estudi. Després de la greu crisi econòmica que les federacions esportives van patir amb retallades en les subvencions de més del 70 per cent, el 2014 es va fer una primera reflexió general per buscar un sistema més eficient i amb més recursos. El 2015 es va publicar el llibre Sistema esportiu català. Temps de decidir. Temps de sumar, que apostava decididament per homologar el nostre sistema organitzatiu amb la resta de països europeus i garantir el futur d’un esport representatiu a Catalunya. L’any següent, el 2016, es va traslladar el text del llibre en llei però, a petició del mateix govern, les federacions van haver d’esperar a presentar-lo al Parlament perquè el Pacte Nacional de l’Activitat Física recollís el consens polític del sector. La proposta de nova llei de l’esport en forma d’ILP era una de les propostes principals, que rebrà esmenes, com en qualsevol altra proposta, i el projecte millorarà.

El pes de les entitats esportives sense ànim de lucre és palès i aquesta proposta normativa els permetrà evolucionar per garantir el creixement sostingut de l’esport a casa nostra. Així doncs, i prenent com a base la proposta legislativa en forma d’ILP, s’han assegut –amb lleialtat– a negociar amb el govern de la Generalitat. L’objectiu d’ambdós actors ha estat comú: sumar esforços i arribar al consens de tot el sector abans del debat parlamentari. En un acte de responsabilitat, ja al mes de juliol, la UFEC i la secretaria general de l’Esport van escenificar la necessitat de posar-se d’acord per garantir que la proposta del sector s’adeqüi al consens del conjunt de la societat.

Un cop finalitzin les negociacions, la UFEC i la SGE presentaran un document comú amb la voluntat de sumar la resta de sectors de l’esport. Serà un acord que mantindrà el protagonisme de l’administració en les polítiques esportives i, alhora, les entitats sense ànim de lucre seran les que executin les directrius com ja es fa actualment. Les federacions seguiran promovent tant l’esport de competició com el de base o amateur. Per fer-ho, s’acordarà buscar vies de finançament digne, permanent i estable en el temps, pel qual s’estan cercant fórmules.

En definitiva, deixarem enrere un sistema organitzatiu incoherent i obsolet, i el model sorgit del pacte enfortirà el sistema actual i serà una eina de transició cap als models esportius d’Europa. És hora de sumar, i aquells sectors més conservadors que no vinguin amb aquesta idea, que es quedin a la banqueta.

Identificar-me. Si ja sou usuari verificat, us heu d'identificar. Vull ser usuari verificat. Per escriure un comentari cal ser usuari verificat.
Nota: Per aportar comentaris al web és indispensable ser usuari verificat i acceptar les Normes de Participació.
[X]

Aquest és el primer article gratuït d'aquest mes

Ja ets subscriptor?

Fes-te subscriptor per només 48€ per un any (4 €/mes)