JOSEP LLUÍS SANTAMARIA
DIRECTOR GENERAL DEL CIRCUIT DE BARCELONA-CATALUNYA
“El govern té molt clar que som una instal·lació de país”
“Hem plantejat dos escenaris per al 2021: un amb aforament limitat, prenent com a base el 50% d’aforament del límit actual, i l’altre, sense restriccions”
“El circuit farà 30 anys i tecnològicament l’hem de posar al dia”
Abans de final d’any el contracte amb la F-1 ha de veure la llum, i vindrà associat amb els tests de pretemporada
El pitjor de la pandèmia ha estat la falta de públic. El seu escalf és un punt d’energia més per tirar endavant
Josep Lluís Santamaria (Barcelona, 1965) va quedar garratibat el 25 de setembre, quan encara no feia dos mesos que ell i Maria Teixidor havien estat nomenats, la presidenta tocava el dos un divendres de GP de Catalunya. Mesos més tard, el director del circuit s’explica.
Com va viure i com ha paït la decisió de Maria Teixidor?
Va ser una sorpresa. La cap de comunicació del circuit em va fer saber que Teixidor havia fet un tuit dient que marxava. Va ser complicat, en ple gran premi. Aquell mateix dia em reunia amb Carmelo Ezpeleta [Dorna] i ell mateix ho va dir: “Es nota que no és una persona de la competició, perquè amb un GP en marxa això no es pot fer. No hauria passat res si ho hagués fet el dilluns següent.”
Que el president sigui el conseller Tremosa és més operatiu?
Hi haurà moments que se’m girarà més feina. El president és conseller i té una feinada molt gran. Per tant, tot allò que havíem parlat que ens repartiríem, al final recau sobre el director. Però que el president sigui membre del govern també ha d’ajudar que l’accés al mateix govern sigui més senzill.
Coneix el circuit com casa seva. Això el deu haver ajudat.
Jo coneixia el circuit des del vessant esportiu. Vaig començar el 1991 com a oficial de pista i he anat passant diferents graons fins arribar a ser director adjunt dels grans premis de F-1 i MotoGP. Això et dona molta visió de la part esportiva. En els últims mesos he vist com es prepara tot perquè quan arriba la cursa estigui tot a punt. Estava acostumat a arribar dijous al GP i trobar-m’ho tot muntat. I ara no, vius com creix i com canvia un esdeveniment des de la primera reunió interna.
Què ha estat el pitjor d’aquesta pandèmia que no s’acaba?
No poder comptar amb públic. Tot i ser una instal·lació oberta i a l’aire lliure, totes les proves han estat a porta tancada. L’escalf del públic et dona un punt més d’energia per tirar endavant. Hem fet quatre campionats mundials, F-1, MotoGP, dues curses de ral·licròs i una de Superbike, i semblava que estàvem en uns entrenaments. A veure si les vacunes i la conscienciació de tothom ens permeten tornar a tenir públic.
L’únic efecte positiu de la Covid-19 serà en els comptes...
Sí, estaran millor perquè els cànons no s’han hagut de pagar. Però hi ha hagut despeses addicionals molt importants per adequar la instal·lació a les mesures anti-Covid. Durant els GP tothom havia de passar tests PCR cada cinc dies, i això ens ha assegurat que tothom qui era al circuit estava sa. I totes les proves que hem fet als treballadors han donat negatiu.
El govern actual està d’acord sobre el paper del circuit?
El govern té molt clar que el circuit és una instal·lació de país, que és necessària. Que per deficitària que sigui, l’impacte de milions que comporta de murs cap enfora és molt important. De murs cap endins no es veu el que facturen els hotels del Vallès o els cotxes de lloguer, ni els llocs de feina... Tot i ser a porta tancada, en el GP de F-1 es van moure aquí dins unes 3.000 persones. Els hotelers de la zona admeten que el 30% dels ingressos depèn del circuit.
En quin moment estan les negociacions amb la F-1?
Ja ha estat molt important figurar en el calendari 2021 sense reserves, i en la data que nosaltres vam proposar, la que ens és més còmoda, al maig, i intentant ser la primera prova europea. Ara estem polint detalls i abans de final d’any el contracte ha de veure la llum amb la signatura. Anirà associat als tests de pretemporada, que també estan molt encaminats. Al 2021 seran menys dies perquè no hi ha modificacions tècniques.
Maria Teixidor volia lligar la F-1 amb grans esdeveniments i posava el Mobile World Congress d’exemple. És una via oberta?
Tot va lligat... sempre que es puguin celebrar els esdeveniments de fora del circuit. Volem tenir un circuit tecnològicament innovador, i per això necessitem estar associats a aquests esdeveniments. Pel que fa al MWC, tampoc sabem si serà virtual, presencial o mixt. Hem de canviar la manera de pensar, però sí que sabem que el govern aposta per aquesta connectivitat. Ara mateix dotar el circuit de les tecnologies del moment és una prioritat. Aquest 2021 farem 30 anys, i tecnològicament ens hem de posar al dia.
El foc encreuat que hi ha sovint entre els socis de govern l’ha afectat en aquests mesos?
No. Pel GP de F-1 vam tenir una reunió a la qual també va assistir el vicepresident del govern i ens vam posar les piles. Van dir que el circuit és prioritari. Jo percebo que sobre el circuit hi ha acord, i les converses que he tingut amb els socis del circuit i en el consell d’administració són en el sentit que això ha de continuar i s’han de fer els esforços necessaris. Cal canviar aspectes i corregir-ne d’altres, però és molt clar que aquesta és una instal·lació de país.
Els escenaris amb què treballa el circuit pel 2021 hi ha públic?
N’hem plantejat dos. Un, amb aforament limitat, prenent com a base les limitacions que tenim ara, d’un 50% d’aforament en espais exteriors. I l’altre, sense restriccions.
Quan Alonso guanyava hi va haver més públic que mai. Ara que torna, i que Sainz ha fitxat per Ferrari, seria llàstima no poder aprofitar aquesta conjuntura.
Alonso té 40 anys però té tirada i si mirem els temps del test que va fer a Abu Dhabi, està a dalt. És molt competitiu i si la tècnica està al seu costat, estarà amunt. I el pas de Sainz a Ferrari és molt important, perquè quan el públic pensa en cotxe esportiu pensa en Ferrari. A més, el monoplaça els va anant millor i el 2021 ha de ser molt diferent, ha de funcionar. La suma d’Alonso i Sainz ens ha de permetre atreure molt públic del país.
Què ha posat a la carta als Reis per al 2021?
Moltes coses. Un revolt nou, el 10, un espai de direcció de cursa actualitzada, moderna, amb més dotació de seguretat, més càmeres i més resolució. Treballem per dotar el circuit de tecnologia 5G, que ens anirà molt bé per ajudar la indústria catalana del motor a fer proves. Al circuit s’hi han de poder fer proves dels vehicles elèctrics de competició. Estem estudiant temes de sostenibilitat, instal·lació de plaques fotovoltaiques... que han de formar part del circuit dels pròxims 30 anys. (Trobareu l’entrevista sencera a www.lesportiudecatalunya.cat).
Escriure un comentari
Identificar-me.
Si ja sou usuari verificat, us heu d'identificar.
Vull ser usuari verificat.
Per escriure un comentari cal ser usuari verificat.
Nota: Per aportar comentaris al web és indispensable ser usuari verificat i acceptar les Normes de Participació.