Ciclisme

Pedala amb peus de plom

Ciclisme. Les baixes per covid-19 deixen Pogacar amb només cinc companys; qui el protegeix de més a prop, Majka, és positiu però continua i Cort guanya la primera etapa alpina a l’esprint

“Pre­nem mol­tes mesu­res i em sorprèn que hagin de ser els equips els que fan con­trols que sur­ten posi­tius. No sé si som els únics. Nosal­tres tenim màquina de PCR i surt de seguida, si hi ha un posi­tiu se l’aïlla i se’n va”, deia Marc Soler a la línia d’arri­bada de la desena etapa del Tour, mar­cada per la baixa de George Ben­nett. La del neo­ze­landès s’unia a la de Vegard Stake Laen­gen, també de l’UAE, dis­sabte. Totes dues són per covid-19. Hi ha cinc homes que han hagut de ple­gar; ahir Luke Dur­bridge tam­poc no va sor­tir pel mateix motiu, però sí Rafal Majka, l’encar­re­gat de pro­te­gir de més a prop Tadej Poga­car a la mun­ta­nya. L’actu­a­lit­zació del pro­to­col de l’UCI, després que en el Tour de Suïssa –la cursa prèvia en el calen­dari del World Tour– hi hagués 70 bai­xes, no implica l’exclusió directa dels par­ti­ci­pants que donin posi­tiu, sinó només dels que tenen una ele­vada taxa de trans­missió. És el cas de Bob Jun­gels, que començava el Tour havent donat posi­tiu i diu­menge gua­nyava l’etapa. El metge de cada equip, el de l’orga­nit­zació i el de l’UCI són els que, de manera con­junta, deci­dei­xen si un cor­re­dor surt o no.

Aques­tes cir­cumstàncies, l’endemà que no sortís cap posi­tiu en els tests de l’UCI, són les que obli­guen el mallot groc a peda­lar amb peus de plom, amb només cinc com­panys i la cursa pas­sant pels ports de més enti­tat: Gali­bier i Serre Che­va­lier avui, i Croix de Fer i Aup d’Uès –tots hors cate­go­rie– demà.

“És increïble, anava al límit tota l’estona i he mirat d’estal­viar ener­gia. He per­dut l’esca­pada un parell de cops en l’últim quilòmetre: soc un caçador d’eta­pes i el Tour és el més gran que hi ha al món”, deia Mag­nus Cort (EF) després de superar en l’esprint Nick Schultz (Bike­Exc­hange) i sumar la seva segona victòria en la cursa, després de la del 2018, en el seu debut amb l’Astana. El danès (1993), gran ani­ma­dor del Tour al seu país, gua­nyava una etapa amb dos ports de quarta, un de ter­cera i un de segona: el port de Megève, a 2,2 km de meta. L’esca­pada bona de la jor­nada tenia 25 homes i Len­nard Kämna (Bora) era el millor en la gene­ral: 21è a 8:43. L’ale­many, que ara és segon, va haver d’espe­rar que arribés el grup, un dia més encapçalat per Tadej Poga­car, a l’atac, per saber si era el nou líder. I es va que­dar amb la mel a la boca mal­grat que l’UAE veiés amb bons ulls cedir-lo –segu­ra­ment Pogi no–. Ser segon en la gene­ral a 11 segons és un bon botí. No el de Luis León Sánchez, que tenia coll avall el tri­omf d’etapa i, sense pos­si­bi­li­tats, va aca­bar llançant Cort i Schultz.

Etapa 10 (145,1 km)
1r M. Cort (EF Education) 3h18:50
2n N. Schultza (BikeExch.) m. t.
3r L. Sánchez (Bahrain) a 0:07
4t M. Jorgensen (Movistar) a 0:08
5è D. van Baarle (Ineos) a 0:10
9è F. Wright (Bahrain) a 0:22
10è L. Kämna (Bora) m. t.
20è T. Pogacar (UAE) a 8:54
21è J. Vingegaard (Jumbo) m. t.
22è E. Mas (Movistar) m. t.
23è G. Thomas (Ineos) a 0:52
24è A. Yates (Ineos) m. t.
83è M. Soler (UAE) a 14:42
General (1.643,4 km)
1r T. Pogacar (UAE) 37h11:28
2n L. Kämna (Bora) a 0:11
3r J. Vingegaard (Jumbo) a 0:39
4t G. Thomas (Ineos) a 1:17
5è A. Yates (Ineos) a 1:25
6è D. Gaudu (Groupama) a 1:38
7è R. Bardet (DSM) a 1:39
8è T. Pidcock (Ineos) a 1:46
9è E. Mas (Movistar) a 1:50
10è L. Sánchez (Bahrain) a 0:07
11è N. Powless (EF Education) a 1:55
12è N. Quintana (Arkea) a 2:13
13è P. Roglic (Jumbo) a 2:52
14è A. Vlasov (Bora) a 3:12
73è M. Soler (UAE) a 51:32
Muntanya
1r S. Geschke (Cofidis) 19 punts
2n B. Jungels (Ag2r) 18
3r T. Pinot (Groupama) 14
Regularitat
1r W. van Aert (Jumbo) 284 punts
2n F. Jakobsen (Quick-Step) 149
3r T. Pogacar (UAE) 139
Joves
1r T. Pogacar (UAE) 37h11:28
2n T. Pidcock (Ineos) a 1:46
3r B. McNulty (UAE) a 7:36
Equips
1r Ineos-Grenadiers 111h29:14
2n Jumbo-Visma a 9:48
3r Bora-Hansgrohe a 13:09

Neutralització en defensa del Mont Blanc

Alberto Bettiol (EF Education) anava sol al capdavant després d’haver-se desempallegat de la resta d’escapats, quan a 35,8 km es va trobar un reduït grup de manifestants encadenats entre ells al mig de l’asfalt. Protestaven per la massificació que pateix l’entorn de l’emblemàtic cim i els seus efectes climàtics. L’italià els va esquivar i el Tour va tenir deu minuts l’etapa neutralitzada, amb els escapats a 20 segons, peu a terra i el pilot rodant molt temps de manera lenta, a 7:25. Represa la cursa, la diferència amb els favorits va arribar a superar els 9 minuts.

Identificar-me. Si ja sou usuari verificat, us heu d'identificar. Vull ser usuari verificat. Per escriure un comentari cal ser usuari verificat.
Nota: Per aportar comentaris al web és indispensable ser usuari verificat i acceptar les Normes de Participació.
[X]

Els nostres subscriptors llegeixen sense anuncis.

Ja ets subscriptor?

Fes-te subscriptor per només 48€ per un any (4 €/mes)