Vela

Roger Frigola

ENGINYER D’OPTIMITZACIÓ DE L’EMIRATES TEAM NEW ZEALAND

“Aquí l’onada és més gran que a Auckland i les Bermudes”

“A l’hora de navegar a Barcelona s’ha de tenir en compte aquest factor perquè pot interferir en el vol dels AC75”

“Aquests velers són els més ràpids en contra del vent i cada regata serà una partida d’escacs”

La copa Amèrica i la Fórmula 1 tenen moltes similituds, però aquí els equips són deu vegades més petits

Roger Frigola, enginyer barceloní de 42 anys, és un dels cervells de l’Emirates Team New Zealand, guanyador de les dues últimes edicions de la copa Amèrica i defensor del títol a Barcelona. És doctorat en machine learning (una aplicació dins de la intel·ligència artificial que permet a les màquines aprendre la millor manera de procedir) per la Universitat de Cambridge. Abans havia estudiat enginyeria industrial a la Universitat Politècnica de Catalunya (UPC) i aeronàutica a la Universitat de Tolosa. Frigola va fer el fer el salt al món de la vela després d’una important trajectòria en diversos equips de la Fórmula 1, passant per les files de McLaren (2007-2011), Ferrari (2012) i Red Bull Racing Team (2013-2014). Dos mons en què impera la competitivitat, la innovació i la tecnologia. Amb un currículum brillant, l’enginyer català té el repte de mantenir l’hegemonia de l’equip neozelandès i adaptar l’AC75 The Rehutai a les característiques del camp de regates de Barcelona. El primer test seran les proves preliminars, a partir del 22 d’agost.

Quina és la seva feina com a enginyer d’optimització?
Em dedico a l’optimització matemàtica dels vaixells. Els primers anys abans de la copa et dediques bàsicament a fer el disseny de l’embarcació i, a partir d’aquí, la feina és trobar la millor manera perquè navegui ràpid. Treballem amb el càlcul de l’aerodinàmica i hidrodinàmica, o fins i tot de simulació de VPP (predicció de velocitat), i busquem les eines que ens permetin optimitzar millor l’embarcació.
Després d’haver guanyat a les Bermudes i a Auckland, quin és el gran repte a l’hora de navegar a Barcelona?
Aquí potencialment hi ha una onada una mica més gran que allà on s’han fet les dues últimes edicions de la copa Amèrica, que eren zones més protegides geogràficament. Aquí a l’octubre ens podem trobar amb onades de més d’un metre. Els vaixells ja els hem provat amb aquestes onades i funcionen, però s’ha de tenir en compte, perquè la navegació serà diferent. Aquests vaixells volen [ho fan a través del foil, les hidroales], i com que l’onada suposa una interferència és més fàcil tocar l’aigua amb el casc.
Com va ser la seva arribada al Team New Zealand?
Va ser el 2014, quan jo era a Anglaterra fent un doctorat en intel·ligència artificial a Cambridge i treballant a la Fórmula 1. Vaig rebre un correu del que era director tècnic en aquell moment. Em proposava que els ajudés en el tema dels sistemes de control de vol. La proposta tenia molt bona pinta. Vaig anar cap allà tres mesos, la cosa va anar bé i aquí continuo. Ara passo més temps a l’oficina amb els ordinadors, intentant que els vaixells puguin anar més ràpids, però en la primera copa em dedicava més als sistemes de control de vol i sortia a navegar. Teníem un sistema semiautomàtic per controlar l’altura a la qual vola el vaixell. Amb el canvi de normativa, aquests sistemes de control de vol són cent per cent manuals. De cara al 2021 ja em vaig dedicar més o menys al que faig ara.
S’acostuma a dir que la copa Amèrica és com la Fórmula 1 de la vela. És realment així?
Té moltes similituds, però la diferència més gran és que aquí l’equip és bastant més petit que el d’F1. És pràcticament una desena part i, per tant, et toca fer molta més feina, a part que ets una mica menys especialitzat. Cada persona en la copa Amèrica és com si fos un grup de deu en l’F1. En clau de tecnologia és molt similar. Són esports en què intentes sempre anar al límit. També hi ha molt de secretisme. Hi ha molta innovació i no vols que els avenços te’ls descobreixin abans d’hora, que quan ho vegin ja sigui massa tard per copiar-ho.
A títol personal, el fet que la copa Amèrica sigui a Barcelona és un avantatge o té més pressió?
Fa anys que visc a cavall de Barcelona i Nova Zelanda, i ara se’m fa estrany estar treballant amb l’equip i anar-me’n a casa amb la família. Però, a part d’això, no hi ha cap més avantatge perquè els navegants són tan bons que surten un dia i ja entenen més el camp de regates que jo que soc aquí de tota la vida. I pel que fa a la pressió, no m’influeix. El que importa és guanyar la copa sigui on sigui. És un trofeu internacional.
Per l’èxit de la competició, com repartiria els percentatges entre els navegants i els enginyers?
50 a 50, així ningú s’enfada. La realitat és que si falla un dels dos aspectes no es pot guanyar. Les dues parts són molt importants.
I com es contraresta si l’altra embarcació és més ràpida?
Navegant millor pots reduir aquesta diferència. Tots els regatistes són molt bons, hi ha molt nivell, però es tracta d’un esport molt tàctic. Cada regata és una partida d’escacs i l’has de jugar bé. No tot és la velocitat pura. Com més nivell, millor pots avaluar la partida.
Els AC75 de la copa Amèrica són les embarcacions més ràpides que hi ha en el sector de la vela?
Hi ha embarcacions de vela específiques per batre rècords de velocitat, però no poden funcionar amb poc vent. Aquests AC75 són els més ràpids navegant contra el vent. Aquests vaixells naveguen quatre vegades la velocitat del vent i poden anar a una velocitat enorme remuntant el vent. Poden navegar bé en qualsevol direcció, aquesta és la gràcia. Poden superar els 50 nusos, vam arribar fins als100 km/h. I en clau de tecnologia, hi ha una feinada i un refinament enormes.
Ja som a pocs dies de les regates preliminars. Quines sensacions tenen?
Doncs que fa tres anys que ens preparem per a aquesta competició i som a les portes de l’examen final. La regata prèvia serà com un escalfament per a tots, entrar a l’aigua i veure una mica com van les coses. Aquest és l’objectiu principal.

Identificar-me. Si ja sou usuari verificat, us heu d'identificar. Vull ser usuari verificat. Per escriure un comentari cal ser usuari verificat.
Nota: Per aportar comentaris al web és indispensable ser usuari verificat i acceptar les Normes de Participació.
[X]

Aquest és el primer article gratuït d'aquest mes

Ja ets subscriptor?

Fes-te subscriptor per només 48€ per un any (4 €/mes)