Vela

Roger Frigola

ENGINYER D’OPTIMITZACIÓ DE L’EMIRATES TEAM NEW ZEALAND

“Aquí l’onada és més gran que a Auckland i les Bermudes”

“A l’hora de navegar a Barcelona s’ha de tenir en compte aquest factor perquè pot interferir en el vol dels AC75”

“Aquests velers són els més ràpids en contra del vent i cada regata serà una partida d’escacs”

La copa Amèrica i la Fórmula 1 tenen moltes similituds, però aquí els equips són deu vegades més petits

Roger Fri­gola, engi­nyer bar­ce­loní de 42 anys, és un dels cer­vells de l’Emi­ra­tes Team New Zea­land, gua­nya­dor de les dues últi­mes edi­ci­ons de la copa Amèrica i defen­sor del títol a Bar­ce­lona. És doc­to­rat en mac­hine lear­ning (una apli­cació dins de la intel·ligència arti­fi­cial que per­met a les màqui­nes apren­dre la millor manera de pro­ce­dir) per la Uni­ver­si­tat de Cam­bridge. Abans havia estu­diat engi­nye­ria indus­trial a la Uni­ver­si­tat Politècnica de Cata­lu­nya (UPC) i aeronàutica a la Uni­ver­si­tat de Tolosa. Fri­gola va fer el fer el salt al món de la vela després d’una impor­tant tra­jectòria en diver­sos equips de la Fórmula 1, pas­sant per les files de McLa­ren (2007-2011), Fer­rari (2012) i Red Bull Racing Team (2013-2014). Dos mons en què impera la com­pe­ti­ti­vi­tat, la inno­vació i la tec­no­lo­gia. Amb un currículum bri­llant, l’engi­nyer català té el repte de man­te­nir l’hege­mo­nia de l’equip neo­ze­landès i adap­tar l’AC75 The Rehu­tai a les carac­terísti­ques del camp de rega­tes de Bar­ce­lona. El pri­mer test seran les pro­ves pre­li­mi­nars, a par­tir del 22 d’agost.

Quina és la seva feina com a engi­nyer d’opti­mit­zació?
Em dedico a l’opti­mit­zació matemàtica dels vai­xells. Els pri­mers anys abans de la copa et dedi­ques bàsica­ment a fer el dis­seny de l’embar­cació i, a par­tir d’aquí, la feina és tro­bar la millor manera perquè nave­gui ràpid. Tre­ba­llem amb el càlcul de l’aero­dinàmica i hidro­dinàmica, o fins i tot de simu­lació de VPP (pre­dicció de velo­ci­tat), i bus­quem les eines que ens per­me­tin opti­mit­zar millor l’embar­cació.
Després d’haver gua­nyat a les Ber­mu­des i a Auck­land, quin és el gran repte a l’hora de nave­gar a Bar­ce­lona?
Aquí poten­ci­al­ment hi ha una onada una mica més gran que allà on s’han fet les dues últi­mes edi­ci­ons de la copa Amèrica, que eren zones més pro­te­gi­des geogràfica­ment. Aquí a l’octu­bre ens podem tro­bar amb ona­des de més d’un metre. Els vai­xells ja els hem pro­vat amb aques­tes ona­des i fun­ci­o­nen, però s’ha de tenir en compte, perquè la nave­gació serà dife­rent. Aquests vai­xells volen [ho fan a través del foil, les hidro­a­les], i com que l’onada suposa una inter­ferència és més fàcil tocar l’aigua amb el casc.
Com va ser la seva arri­bada al Team New Zea­land?
Va ser el 2014, quan jo era a Angla­terra fent un doc­to­rat en intel·ligència arti­fi­cial a Cam­bridge i tre­ba­llant a la Fórmula 1. Vaig rebre un cor­reu del que era direc­tor tècnic en aquell moment. Em pro­po­sava que els ajudés en el tema dels sis­te­mes de con­trol de vol. La pro­posta tenia molt bona pinta. Vaig anar cap allà tres mesos, la cosa va anar bé i aquí con­ti­nuo. Ara passo més temps a l’ofi­cina amb els ordi­na­dors, inten­tant que els vai­xells puguin anar més ràpids, però en la pri­mera copa em dedi­cava més als sis­te­mes de con­trol de vol i sor­tia a nave­gar. Teníem un sis­tema semi­au­tomàtic per con­tro­lar l’altura a la qual vola el vai­xell. Amb el canvi de nor­ma­tiva, aquests sis­te­mes de con­trol de vol són cent per cent manu­als. De cara al 2021 ja em vaig dedi­car més o menys al que faig ara.
S’acos­tuma a dir que la copa Amèrica és com la Fórmula 1 de la vela. És real­ment així?
Té mol­tes simi­li­tuds, però la diferència més gran és que aquí l’equip és bas­tant més petit que el d’F1. És pràcti­ca­ment una desena part i, per tant, et toca fer molta més feina, a part que ets una mica menys espe­ci­a­lit­zat. Cada per­sona en la copa Amèrica és com si fos un grup de deu en l’F1. En clau de tec­no­lo­gia és molt simi­lar. Són esports en què inten­tes sem­pre anar al límit. També hi ha molt de secre­tisme. Hi ha molta inno­vació i no vols que els avenços te’ls des­co­brei­xin abans d’hora, que quan ho vegin ja sigui massa tard per copiar-ho.
A títol per­so­nal, el fet que la copa Amèrica sigui a Bar­ce­lona és un avan­tatge o té més pressió?
Fa anys que visc a cavall de Bar­ce­lona i Nova Zelanda, i ara se’m fa estrany estar tre­ba­llant amb l’equip i anar-me’n a casa amb la família. Però, a part d’això, no hi ha cap més avan­tatge perquè els nave­gants són tan bons que sur­ten un dia i ja ente­nen més el camp de rega­tes que jo que soc aquí de tota la vida. I pel que fa a la pressió, no m’influ­eix. El que importa és gua­nyar la copa sigui on sigui. És un tro­feu inter­na­ci­o­nal.
Per l’èxit de la com­pe­tició, com repar­ti­ria els per­cen­tat­ges entre els nave­gants i els engi­nyers?
50 a 50, així ningú s’enfada. La rea­li­tat és que si falla un dels dos aspec­tes no es pot gua­nyar. Les dues parts són molt impor­tants.
I com es con­tra­resta si l’altra embar­cació és més ràpida?
Nave­gant millor pots reduir aquesta diferència. Tots els rega­tis­tes són molt bons, hi ha molt nivell, però es tracta d’un esport molt tàctic. Cada regata és una par­tida d’escacs i l’has de jugar bé. No tot és la velo­ci­tat pura. Com més nivell, millor pots ava­luar la par­tida.
Els AC75 de la copa Amèrica són les embar­ca­ci­ons més ràpides que hi ha en el sec­tor de la vela?
Hi ha embar­ca­ci­ons de vela específiques per batre rècords de velo­ci­tat, però no poden fun­ci­o­nar amb poc vent. Aquests AC75 són els més ràpids nave­gant con­tra el vent. Aquests vai­xells nave­guen qua­tre vega­des la velo­ci­tat del vent i poden anar a una velo­ci­tat enorme remun­tant el vent. Poden nave­gar bé en qual­se­vol direcció, aquesta és la gràcia. Poden superar els 50 nusos, vam arri­bar fins als100 km/h. I en clau de tec­no­lo­gia, hi ha una fei­nada i un refi­na­ment enor­mes.
Ja som a pocs dies de les rega­tes pre­li­mi­nars. Qui­nes sen­sa­ci­ons tenen?
Doncs que fa tres anys que ens pre­pa­rem per a aquesta com­pe­tició i som a les por­tes de l’exa­men final. La regata prèvia serà com un escal­fa­ment per a tots, entrar a l’aigua i veure una mica com van les coses. Aquest és l’objec­tiu prin­ci­pal.

Identificar-me. Si ja sou usuari verificat, us heu d'identificar. Vull ser usuari verificat. Per escriure un comentari cal ser usuari verificat.
Nota: Per aportar comentaris al web és indispensable ser usuari verificat i acceptar les Normes de Participació.
[X]

Els nostres subscriptors llegeixen sense anuncis.

Ja ets subscriptor?

Fes-te subscriptor per només 48€ per un any (4 €/mes)