El repte de graduar-se
Transpyr. Cinquena edició de la cursa per etapes de referència a Europa, consistent a creuar els Pirineus en BTT, amb sortida a Roses i, aquest any, amb arribada a Hondarribia i en un dia menys
Un nus a l'estómac. És la sensació que tenen avui més de 350 ciclistes abans d'emprendre el repte de la graduació en BTT. Han estudiat, s'han preparat i, demà, començaran la primera de les set etapes de la cinquena edició de la Transpyr, la prova que consisteix a creuar els Pirineus pel vessant sud i que s'ha convertit en una prova de referència a Europa pels valors intrínsecs que té i per l'encant del paisatge, canviant al llarg del recorregut, que duu els participants de la Costa Brava mediterrània a la costa cantàbrica de l'oceà Atlàntic. És la travessa de dos mars, i amb un punt menys d'etapa que en les quatre edicions anteriors: Roses, Camprodon, la Seu d'Urgell, el Pont de Suert, Aïnsa, Jaca, Auritz-Orreaga i Hondarribia, que relleva Sant Sebastià com a destinació final.
El concepte
La Transpyr té 800 quilòmetres i 18.000 metres de desnivell acumulat en un recorregut estructurat en set etapes. És la més gran travessia ciclista continental de BTT per etapes, i suposa un graduat per als que l'acaben. Una prova que van crear quatre ciclistes dels Pirineus per mostrar els encants del territori a la resta d'amants de la bicicleta, i els van marcar un repte personal i una aventura amb elements competitius i de respecte que requereixen una preparació prèvia per viure una experiència única. Superació, constància, persistència, viure en comunió amb la natura –els recorreguts no estan marcats, se segueixen mitjançant el GPS per no malmetre el territori– i aportar benefici a les comunitats que formen part del recorregut de la prova i que, al mateix temps, donen a conèixer la seva cultura. La Transpyr és el punt de trobada de persones del territori que veuen en la prova el nexe d'unió per incentivar la pràctica de l'esport, crear una xarxa entre els seus habitants i potenciar el desenvolupament econòmic als Pirineus, una marca emergent en el sector ludicoesportiu.
I, és clar, és una prova cicloesportiva per equips de dues o tres persones –per motius de seguretat i, també, per fomentar el treball en equip–, que cada dia afronten un repte de més de 100 quilòmetres i 2.500 metres de desnivell positiu acumulat durant una setmana.
Un pas més
La filosofia de la Transpyr ha dut els organitzadors a crear Transpyr Spirit. Es tracta de potenciar l'esport convidant dos ciclistes de cada població que és punt d'etapa a participar en la prova. Així mateix, la Transpyr Challenge ha creat un circuit de curses organitzades de manera conjunta amb els clubs dels municipis que reben la prova. Perquè és des de la perspectiva local que s'aconsegueix l'impacte global.
El recorregut està gestionat per minimitzar l'impacte al territori: es busquen els espais menys fràgils i els productes que es requereixen –el 2013 van ser, per citar tres exemples, més de 4.000 taronges, 2.000 plàtans i 6.000 litres d'aigua– s'adquireixen als proveïdors locals. Cada municipi que rep la Transpyr rep també un fort impacte econòmic (500 pernoctacions). Tot plegat amb motiu d'una prova seguida en directe per mitjans de comunicació –L'Esportiu n'és un– locals i internacionals i pels milers de seguidors que té Transpyr a les xarxes socials.
DISTÀNCIA
CREIXEMENT
Avui arrenca la Transpyr Road, amb pròleg Roses-Cadaqués
La Transpyr ha estat reconeguda aquest 2013 com una de les proves de BTT més exigents del món, juntament amb la Cape Epic (Sud-àfrica), la Transalp (Alemanya i Itàlia) i la Ruta dels Conquistadors (Costa Rica). I, amb la voluntat d'obrir-se al públic, la Transpyr també ofereix la possibilitat de fer la modalitat east (Roses-el Pont de Suert) o west (el Pont de Suert-Hondarribia). Aquesta mateixa filosofia va ser la que va permetre que nasqués la Transpyr Road, la segona edició de la qual comença aquesta tarda, amb un pròleg de Roses a Cadaqués, de 17 quilòmetres. El 2012 se'n va fer una primera versió de prova en la segona meitat del recorregut i, l'any passat, van ser una vintena de ciclistes els pioners de la travessa en roda prima. És una ruta dissenyada per Eliseu T. Climent i Jordi Laparra –autor el 1992 de La travessia del Pirineu en BTT i aquest 2014 de GTPC Gran Travessa del Pirineu Català (Editorial Alpina)– en format cicloturista, amb trànsit obert, si bé són carreteres poc conegudes i poc transitades, amb una mitjana de 140 quilòmetres per etapa, que inclouen un o dos trams cronometrats mitjançant els quals s'estableix la classificació. És una prova individual, amb més de 1.000 quilòmetres i 20.000 metres de desnivell positiu acumulat en la qual els participants superen 44 ports i segueixen, també, el recorregut mitjançant els GPS. En la primera edició, l'any passat, la victòria no es va decidir fins a l'últim dia, en favor del redactor de L'Esportiu Borja Sánchez, amb dinou segons de marge respecte a l'austríac Àxel Strauss. El campdevanolenc repetix participació. No hi serà l'altre ciclista de Campdevànol guanyador de la Transpyr l'any passat, Joan Llordella, que feia parella amb Pau Zamora i que aquest any van ser dotzens en la Cape Epic.