Arriba la Motorada
Per la independència. L'ANC vol omplir el circuit de Barcelona-Catalunya de motos i estelades que faran un recorregut reivindicatiu fins a Montjuïc, el 19 d'octubre
En aquesta tardor decisiva, el sector de la moto, un dels trets diferencials de la personalitat de Catalunya en l'aspecte industrial, comercial, esportiu i d'usuari, també vol aportar el seu gra de sorra al procés d'emancipació nacional. Per això, i després de fer evolucionar una idea inicial de Pere Pi –vuit títols de campió d'Espanya entre motocròs, trial i velocitat i 14 de campió de Catalunya, exdirectiu de Montesa i pare d'Ot Pi–, l'Assemblea Nacional Catalana i el grup Motards per la Independència convoquen pel 19 d'octubre la Motorada per la Independència, una concentració multitudinària de motos que promet pintar d'estelades el Circuit de Catalunya, les carreteres que enllacen amb Barcelona i els carrers de la capital.
“Minoria sorollosa”
Tot l'esdeveniment està pensat pel diumenge al matí. Entre les 8 i les 10 els participants estan cridats al Circuit de Barcelona-Catalunya, que ha calculat que sobre la cinta d'asfalt de la pista hi ha espai per a unes 15.000 motos. Aquesta xifra desbordaria, de molt, les previsions més optimistes dels organitzadors, que no s'atrevien ahir a concretar però apuntaven la xifra de 1.500 com a punt de partida. Per fer temps mentre arriba tothom, hi haurà diverses activitats de cultura popular i tradicional. Després d'unes paraules de la presidenta de l'ANC, Carme Forcadell, i dels representants polítics institucionals –Ivan Tibau, secretari general de l'Esport, i representants de la Generalitat i l'Ajuntament de Barcelona–, s'iniciarà la marxa cap a la capital, a velocitat reduïda (60 km/h). A Barcelona (avinguda Meridiana) s'incorporaran els ciclomotors per, tots plegats, continuar la ruta per Aragó, Tarragona, plaça d'Espanya i fins al Palau Nacional, per omplir tota la zona fins al passeig Maria Cristina.
Els organitzadors volen promoure l'acte i aconseguit participacions de fora de Catalunya per tenir més ressò al nord dels Pirineus. En aquest sentit, les imatges del circuit de Catalunya ple de motos i d'estelades, i la dels carrers de Barcelona amb la columna motoritzada rebuda pels ciutadans –es farà una crida perquè surtin al carrer–, són d'una potència inqüestionable i enllacen, a un nivell més modest, amb les de la V de l'11 de setembre. És, en paraules d'Ignasi Termes i Lluís Reyné –que van presentar la iniciativa–,“la minoria sorollosa”, fent el joc de paraules amb el concepte de majoria silenciosa al qual apel·len els grups polítics contraris a la consulta.
L'acte va tenir el suport del circuit de Barcelona-Catalunya amb la presència del seu director general, Salvador Servià; de la Federació Catalana de Motociclisme (Josep Abad, el seu president, també hi va assistir), i del col·lectiu Súmate, amb el seu president, Eduardo Reyes.
Cal inscriure-s'hi
No hi ha cap cost ni cap requisit pel que fa a la vestimenta, però per participar en la Motorada caldrà inscriure-s'hi en el lloc web www.motorada.cat, perquè els organitzadors puguin preveure la magnitud de la concentració. Aquest requisit, juntament amb respectar les normes de circulació i les instruccions que es donaran per al trajecte per la via pública, és l'única obligació dels participants.
MULTITUD
LA CONVOCATÒRIA
L'ombra allargada dels patrocinadors
En un moment en què els esportistes estan començant a vèncer la por a pronunciar-seper la independència però, sobretot, a donar suport al dret a decidir, és rellevant saber qui farà costat a la Motorada. Amb la variable temps encara jugant en contra –tot just ahir es presentava la iniciativa i els detalls de l'activitat encara no es poden concretar–, els convocants constaten que en això encara no s'ha avançat prou. “Hem fet contactes [es va donar el nom de Jordi Tarrés i es va agrair la posició favorable a la consulta d'Aleix Espargaró], però hi ha patrocinadors al darrere que no estan per la feina.” Va sonar antic però real. Prou que es va recordar que hi ha pilots que agafen la bandera amb el seu dorsal per evitar el conflicte polític. Pensant en la presència de primeres figures, s'ha de dir que el 19 d'octubre coincideix amb l'antepenúltima prova del mundial de velocitat –no seria estrany que Marc Márquez hi guanyés el títol– i que també s'acaba el campionat d'Espanya d'enduro. De la resta de disciplines no hi ha cites de primer nivell.