Més esport

LAIA SANZ

PILOT OFICIAL D'HONDA. NOVENA EN EL DAKAR 2015

“M'ha sortit una cursa molt rodona”

“El rècord fa gràcia però, per mi, el que té valor és haver acabat novena”

“Ha estat un Dakar molt repetitiu. Hi havia etapes que eren gairebé clavades”

De 4.000 km d'especials potser
en vam fer 100 de dunes. Massa poc. I és una llàstima, perquè en tenen
Jo mateixa estic sorpresa de com de bé he anat aquest any. He estat molt més ràpida del que em podia esperar
Al matí [a Uyuni] ens vam posar bosses d'escombraries sota la roba; però a les mans... ho vaig passar molt malament
Anar al davant des del primer dia ajuda, et fica en una dinàmica diferent. Tot et porta a córrer una mica més, però amb seguretat
Com més corres, més risc hi ha, però
el marge de millora s'ha de buscar en altres llocs o, si no, malament

Adjec­ti­var Laia Sanz s'ha con­ver­tit en feina de risc perquè la seva pro­gressió és tan patent i tan con­ti­nu­ada que hi ha el perill d'esgo­tar aquests adjec­tius i que la pilot de Cor­bera (1985) con­tinuï sense tocar sos­tre. En aquest últim Dakar ha obtin­gut la millor clas­si­fi­cació d'una dona en motos en els 36 anys d'història de la cursa. Però tan relle­vant com el novè lloc, a tan sols dues hores i mitja de Marc Coma, és haver estat a 2:36 de la victòria en l'etapa més crítica –i cri­ti­cada– de la cursa, la de l'altiplà salat d'Uyuni.

Començo pel final. Què li va dir Shu­hei Naka­moto, vice­pre­si­dent d'HRC, en el sopar de cele­bració de l'equip?
Em va feli­ci­tar i em va dir que esta­ven molt con­tents per com havia anat tot. Va ser un sopar més de cele­brar-ho que de par­lar gaire. Em van trans­me­tre que esta­ven molt con­tents amb la meva feina i jo els vaig agrair l'opor­tu­ni­tat que m'han donat de tenir una moto tan bona. Ja vindrà l'hora de par­lar del futur. Va ser diver­tit, després de tants dies de patir tot­hom es va dei­xar anar una mica i va estar bé.
No li va ofe­rir la reno­vació, posant-hi vostè la quan­ti­tat?
No, què va, això no va mai així! El meu com­promís amb Honda aca­bava en aquest Dakar. Ara toca des­can­sar una mica i després ja par­la­rem dels plans per aquest any i el que ve.
Ara fa un any em comen­tava que amb més experiència i més entre­na­ment podria fer un pas enda­vant. I també que no seria la pri­mera dona que gua­nya­ria el Dakar en moto. Com ho veu, tot això, un any més tard?
Jo mateixa estic sor­presa de com de bé he anat aquest any. He estat molt més ràpida del que em podia espe­rar. També ha estat una mica fruit d'haver tin­gut una moto ofi­cial, de tenir més temps per pre­pa­rar-me, de tenir la moto a casa molts mesos per entre­nar-m'hi, d'estar tot l'octu­bre al Mar­roc i fer dos ral·lis. Tot això, i l'experiència, m'ha fet millo­rar molt, però espero con­ti­nuar millo­rant.
En una cursa tan llarga i com­plexa com el Dakar, sem­pre hi ha ‘el' moment. El ‘seu' moment va ser l'etapa d'Uyuni?
És el moment que ens que­darà gra­vat a tots per la seva duresa. És una de les eta­pes del Dakar més dures que he fet. No per la seva duresa en si, perquè si la mete­o­ro­lo­gia hagués estat nor­mal l'hauríem pas­sat bé, ràpida­ment i fàcil­ment. Però feia un fred hor­ri­ble. El moment? Sí, al final, perquè aca­bar cin­quena en una etapa no m'ho hau­ria ima­gi­nat mai.
Feia l'efecte que el col·lec­tiu de pilots no anava prou pre­pa­rat per a unes inclemències com aque­lles. Pot ser, quan, d'altra banda, mitja cursa es dis­pu­tava a 4.000 m d'alçada?
Sí, però no va ser un error dels pilots. Cada cop que cre­uem els Andes ens tapem molt bé en sor­tir del bivac al matí. Quan arri­bem a la sor­tida de l'espe­cial, l'orga­nit­zació ens recull la nos­tra roba d'abric i ens la tras­llada amb una mot­xi­lla fins al bivac de final d'etapa. Però ja havíem cre­uat els Andes el dia abans i aquest, cop, ens vam que­dar sense la roba d'abric perquè era etapa marató i no ens la van por­tar al ves­pre. Ens vam que­dar amb la roba que portàvem, mullada. Per sor­tir l'endemà no anàvem prou equi­pats, però va ser un error de l'orga­nit­zació, més que dels pilots.
I com s'ho van fer? Perquè van arri­bar a 10 sota zero...
Això va ser un altre dia, que sí que anàvem ben equi­pats. A Uyuni estàvem a 2 graus, però feia molt fred, plo­via molt, l'altura... Al matí, veient com es pre­sen­tava, ens vam posar bos­ses d'escom­bra­ries a sota la roba, a les cames... vam fer el que vam poder. Però a les mans... jo ho vaig pas­sar molt mala­ment.
En aquest Dakar ha anat ràpida des del pri­mer dia, a diferència d'edi­ci­ons ante­ri­ors.
Sí que és veri­tat. Jo em plan­te­java el Dakar de menys a més, sense córrer massa els pri­mers dies. Però aquest cop, sense arris­car i por­tant un ritme bo, em vaig tro­bar més enda­vant del que m'espe­rava des del prin­cipi. Això va molt bé perquè et fica en una dinàmica dife­rent des del prin­cipi. Surts més enda­vant, tro­bes menys pols, tro­bar el ritme és més fàcil, és una cadena. Els pilots de davant fan menys errors, la pista està millor, amb menys rode­res, menys trin­xada. Sí que ajuda, sor­tir a davant... Tot et porta a córrer una mica més, però amb segu­re­tat. I en la pri­mera set­mana, poder fer un vuitè a Copiapó i arri­bar al dia de des­cans la 14a de la gene­ral, no m'ho espe­rava.
Durant la cursa dema­nava que arri­bes­sin les dunes i la nave­gació...
... I no va arri­bar cap de les dues coses.
Però ha aca­bat novena. Això vol dir que va bé en tots els ter­renys. Puntuï's.
És difícil que em puntuï jo mateixa. Però no era un Dakar per mi, a pri­ori. El de l'any pas­sat ho era més, era més tècnic, més tri­a­ler. Hi havia més diferències entre pilots. Aquest any ha estat molt ràpid, molt a l'esprint, s'ha cor­re­gut molt, sobre­tot la pri­mera set­mana. I les diferències eren de pocs minuts. Després d'una set­mana, entre el 12è i el 17è hi havia qua­tre minuts, i això és molt estrany en un Dakar. M'hau­ria agra­dat un Dakar amb més nave­gació, perquè, els pocs dies que n'hi va haver, molta gent es va per­dre. I amb més dunes. De 4.000 km cro­no­me­trats de tot el Dakar, pot­ser en vam fer 100 de dunes. Molt poc. És una llàstima, perquè ja en tenen. En vam fer una mica a Iqui­que i a Copiapó, però prou. Es diu que l'any que ve n'hi haurà mol­tes més. A veure si és així, perquè molts pilots les hem tro­bat a fal­tar.
Pel que veig, el sen­ti­ment gene­ral dels pilots és d'una certa decepció amb el recor­re­gut.
El pro­blema és que ha estat molt repe­ti­tiu. Jo havia fet qua­tre Dakar i hi havia eta­pes d'aquest any que eren pràcti­ca­ment cla­va­des a les d'anys ante­ri­ors. Havies d'estar atent amb el lli­bre de ruta i la nave­gació perquè els punts de pas no eren al mateix lloc, però sí que pas­sa­ves per indrets i deies “aquí ja hi he estat”. Amb els quilòmetres i llocs dife­rents que hi ha, repe­tir eta­pes és una mica...
L'any pas­sat va cedir 3h30 en dues eta­pes. Aquest any, el dia que ha per­dut més han estat 40 minuts i gai­rebé no ha comès erra­des.
Millo­rar serà cada vegada més difícil perquè cada vegada estic més al límit. Inten­taré dedi­car-m'hi encara una mica més, si puc, anar apre­nent i anar aga­fant experiència. Aquest any m'ha sor­tit una cursa molt rodona, molt per­fecta, però s'inten­tarà millo­rar una mica.
Cinc Dakar en la sor­tida, cinc Dakar a l'arri­bada. Això és òptim.
És una de les coses que té més mèrit. Hi ha pocs pilots que ho hagin acon­se­guit perquè sem­pre pot pas­sar alguna cosa i que no puguis aca­bar. En un vaig tren­car el motor de la moto i vaig arri­bar tard, però vaig arri­bar, de manera que valoro molt haver-los aca­bat tots.
En aquesta lluita per millo­rar està dis­po­sada a assu­mir un punt més de risc en el pilo­tatge o la millora ha de venir d'altres aspec­tes?
Com més cor­res, més risc hi ha, però el marge de millora s'ha de bus­car en altres llocs o, si no, mala­ment. S'ha de bus­car per millo­rar la tècnica, entre­nar la nave­gació... Més ris­cos ja els hau­ria pogut pren­dre aquest any. Crec que vaig fer una cursa intel·ligent, sense caure fins l'últim dia [en el fang de la dar­rera espe­cial] i crec que he de con­ti­nuar així. S'ha de millo­rar en altres coses, no arris­cant més.
Aquest any no li ha fet falta fer de mecànic, però com porta això de la caixa d'eines?
Sí, la moto s'ha por­tat molt bé i no s'ha hagut ni d'obrir. He tin­gut sort perquè sóc cons­ci­ent que és un dels meus punts febles. Ha estat una mica una lote­ria i m'ha anat tot bé, però no sem­pre serà així. S'ha de saber de mecànica i s'ha de tenir tot més con­tro­lat del que ho tinc.
Em pre­gunto si no hem de dei­xar de refe­rir-nos a Laia Sanz com a dona i par­lar-ne només com a pilot. Que el fet de ser dona deixi de ser un reforç per als seus resul­tats. Seria injust?
Aquest any no estic con­tenta per haver fet el millor resul­tat d'una dona en un Dakar. Fa gràcia el rècord, és maco, però per mi, el que té valor és haver aca­bat novena. Entrar dels deu pri­mers, siguis home o dona, és molt com­pli­cat i és el que més con­tenta em fa.
Estar en un equip ofi­cial fa des­a­parèixer totes les man­can­ces que tenen les dones?
Estar en un equip ofi­cial t'ajuda molt, siguis home o dona. Tens una bona moto i cada dia surt nova del bivac, cosa que mai no m'havia pas­sat.
Per­cep menys sim­pa­tia dels pilots, sobre­tot dels que deixa al dar­rere?
Hi ha de tot, amb algun notes més tensió perquè abans et veia lluny i ara veu que et vas apro­pant i no li fa tanta gràcia. Però la majo­ria s'ho pre­nen molt bé. Molts m'han feli­ci­tat perquè veuen que he fet un pas molt gran. Fins i tot el pilot amb qui em jugava el vuitè lloc fins l'últim dia [Ivan Jakes] em feia broma i em deia que més valia que el deixés pas­sar o la seva dona no el dei­xa­ria tor­nar a casa... i al final ha pogut tor­nar. Hi ha bona sin­to­nia, amb la majo­ria de pilots.
Dels pilots ofi­ci­als d'Honda, vostè va ser qui va tenir menys pro­ble­mes. Com es vivien els con­tra­temps al bivac?
No són moments agra­da­bles. El dia d'El Salar, l'equip va tenir una dava­llada impor­tant perquè Bar­reda es va que­dar sense opci­ons i quan passa això és un cop molt fort. Aquell dia l'equip va que­dar tocat, però va tor­nar a llui­tar amb Paulo Gonçalves. Arriba un moment que t'has d'aïllar i fer la teva cursa. Amb el Paulo també vam fer molt bona feina, tot i que el resul­tat no va ser el que s'espe­rava.
Ha aca­bat sense cap pena­lit­zació. Molts pilots en reben.
En nave­gació, havia fallat un parell de vega­des, però aquest any no. Hi havia un parell de punts de pas difícils on molts van tenir pro­ble­mes i jo vaig tenir la sort de tro­bar-los de seguida. Estar al Mar­roc entre­nant-me m'ha anat molt bé per la nave­gació. I també he tin­gut la sort que no m'he hagut de parar ni dos segons per la moto.
Què van pen­sar quan es van ado­nar que la sal d'Uyuni els estava fent mal?
Espe­res que no et toqui a tu! Vaig arri­bar al punt de fer gaso­lina i vaig veure que les motos no arren­ca­ven. De seguida vaig enge­gar la meva i vaig tirar aigua al radi­a­dor perquè no es tapés amb aque­lla pasta salada i vaig cre­uar els dits perquè no pas­ses res. Perquè les motos por­ten molta electrònica i era una lote­ria. Hi va pro­ble­mes a Honda però també a KTM. I en les Yamaha, que es van parar. Motos de tots les mar­ques i tipus, sen­zi­lles i menys sen­zi­lles.
Quan van tenir clar que aque­lla etapa no s'anul·laria?
Estàvem tots una mica rebel·lats i vam anar a par­lar amb ASO [l'orga­nit­za­dor]. Ens van dir que anéssim al prin­cipi de l'etapa a par­lar amb l'Étienne [Lavigne, el direc­tor de cursa]. Vam anar-hi ambla idea que no sor­tiríem. En la pri­mera part del Salar hi havia tanta aigua que havíem d'aixe­car els peus dalt la moto per no mullar-nos. Vam arri­bar a la sor­tida i vam veure tot el xou que hi havia, amb Evo Mora­les a punt per donar la ban­dera de sor­tida, sis o set helicòpters, l'Étienne dient que 50 km enda­vant tot estava bé i feia sol... Ja vam veure que no ens esta­ven escol­tant gaire i que ens toca­ria sor­tir.
Quan Bar­reda va tren­car el mani­llar, va pen­sar que li toca­ria el rebre i li hau­ria de cedir el seu?
Hi estava expo­sada. El fet d'estar en un equip ofi­cial a vega­des té aques­tes coses però per sort també estava fent una bona cursa i a dar­rere hi havia altres pilots que podien fer aquesta feina. I li va tocar a un pilot d'Honda a Sud-amèrica.

Identificar-me. Si ja sou usuari verificat, us heu d'identificar. Vull ser usuari verificat. Per escriure un comentari cal ser usuari verificat.
Nota: Per aportar comentaris al web és indispensable ser usuari verificat i acceptar les Normes de Participació.
[X]

Els nostres subscriptors llegeixen sense anuncis.

Ja ets subscriptor?

Fes-te subscriptor per només 48€ per un any (4 €/mes)