Honda va fent els deures
Motociclisme. Pedrosa encapçala una taula de temps per primera vegada des de l'octubre i Márquez, que cau en la primera volta, es veu amb cor d'esprémer més la moto
A Assen les curses són dissabte, i pel mig hi ha una qualificació, però en un circuit de pilotatge, si en el segon lliure bats el rècord de la pista, és que la moto funciona.
I no, no va ser cap Yamaha. Ni tan sols una Ducati, en un moment exuberant. Va ser la discutidíssima Honda RC213V, i en mans de Dani Pedrosa, que no s'enfilava a dalt de tot d'una taula de temps completa des del 24 d'octubre passat, quan va ser el més ràpid en el primer i el tercer entrenament lliure a Sepang. Ahir, Pedrosa va ser el millor en el còmput del dia, amb el premi de superar el vell rècord de posició preferent de Casey Stoner (2012), que estava en 1:33.713. El català el va deixar en 1:33.450, però és que Márquez, Rossi i Iannone també el van millorar.
Assen s'adapta com un guant al pilotatge de Pedrosa. Circuit de fluir entre revolt i revolt, de llargues inclinacions i canvis de direcció, no seria en principi l'escenari ideal per a la brusca Honda, però ahir els japonesos van veure una escletxa de llum.
Pedrosa va provar de tot i més, i Márquez –sortida de pista i petita caiguda en la primera volta del dia– va assajar una combinació de xassís 2014 amb basculant 2015 i un nou escapament per mitigar la violència de l'entrega de potència. Més tard, va provar tot el conjunt 2015 i va acabar el dia amb la configuració anterior. També amb èxit estrenava evolució de xassís Jorge Lorenzo (l'havien provat a Motorland), que va destinar la sessió del matí –dominada per Rossi– a convèncer-se que valia la pena fer el canvi, tot i els seus habituals renecs contra el compost més dur que ha seleccionat Bridgestone.
Fins a Aleix Espargaró (vuitè) arriba el bloc de pilots que sembla que s'estalviaran la Q1. A partir d'aquí (Viñales i Pol inclosos), hi ha més incertesa.
Àlex Márquez va ser la gran sorpresa d'ahir. Amb el pneumàtic tou va fer un salt endavant espectacular i va acabar cinquè, amb Tito Rabat vuitè –amb goma dura al darrere i bon ritme– i Àlex Rins novè.
Assen es passa als diumenges a partir del 2016
Adéu a 60 anys de tradició. El GP d'Holanda, l'únic GP del mundial que disputa les curses els dissabtes, s'homologarà amb la resta a partir del 2016. Les curses seran els diumenges a partir de l'any vinent. Les raons són comercials, ja que els organitzadors tenen un estudi que diu que vendran més entrades si fan les curses l'últim diumenge de juny i no l'últim dissabte.