Motor
Homenatge a Pere Pi en el nou saló Retro Moto
Motor. El pilot, tècnic i empresari de Lliçà d'Amunt tindrà un estand amb una selecció de les seves motos al recinte firal La Farga de l'Hospitalet
S'imaginen quin pilot podria sortir tot barrejant els gens de Toni Bou, Javi García Vico i Sito Pons, per exemple? No s'hi escarrassin. Aquest pilot ja ha existit, i es diu Pere Pi. Nascut a Lliçà d'Amunt fa 76 anys, va ser campió estatal de trial, motocròs i velocitat. Val a dir que als anys seixanta –la seva dècada màgica– l'especialització d'aquestes modalitats del motociclisme no era tan gran com fa un temps, i –si un era bo– es podien compaginar sense gaires entrebancs, sobretot les dues modalitats de fora d'asfalt. Tot i això, Pere Pi ha estat l'únic pilot català capaç de fer aquest triplet. Avui a la tarda se li retrà un merescut homenatge en el saló Retro Moto Barcelona, que es farà al recinte firal La Farga de l'Hospitalet de Llobregat.
A l'estand dedicat a l'històric pilot vallesà es mostraran algunes de les motocicletes amb les quals va competir, a banda de trofeus, fotografies, documentació i invents relacionats amb la seva trajectòria, una trajectòria que va molt més enllà de la faceta estricta d'esportista, ja que Pere Pi va ser pilot de proves i directiu de Montesa durant 25 anys, i posteriorment va fundar la marca de bicicletes Monty, especialitzada en el trialsín (trial en bicicleta), una modalitat que Pere Pi va impulsar i a la qual, de fet, va batejar. El seu fill, Ot Pi, va ser dotze vegades campió del món de trialsín (ara anomenat bicitrial) i actualment dirigeix l'empresa fundada pel seu pare. Pere Pi també va ser l'impulsor de la Motorada per la Independència al Circuit de Barcelona-Catalunya, el 2014.
Retrospectiva Cota
Un altre estand de Retro Moto oferirà una retrospectiva de la Montesa Cota, la mítica moto de trial que encara ara triomfa amb Toni Bou al manillar, amb una vintena de models exposats. Pere Pi va ser l'artífex de la primera Cota, la 247 del 1968 –fins i tot se'n va empescar el nom–, el mateix any que va ser campió estatal de trial amb la seva predecessora, la Montesa Trial 250.
Aquests no seran els únics al·licients de Retro Moto per als aficionats al motociclisme esportiu. A La Farga també s'hi exposaran una dotzena de motos campiones de velocitat, com ara la Kawasaki KR 250 amb la qual Eddie Lawson va vèncer el campionat estatunidenc d'aquesta cilindrada el 1981, abans de fer el salt al mundial de velocitat, on va guanyar quatre títols de 500 cc en la segona meitat dels anys vuitanta.
Un saló pioner
Retro Moto Barcelona és el primer saló dedicat en exclusiva a la motocicleta d'època, una iniciativa pionera a tota la península, atès que aquest tipus de fires acostumen a ser mixtes, de cotxes i motos. En canvi, Retro Moto concedirà tot el protagonisme a les dues rodes. La primera edició obrirà al públic avui, a partir de les quatre de la tarda –una hora abans de l'homenatge a Pere Pi–, mentre que demà l'horari serà de deu del matí a vuit del vespre, i diumenge el saló es clourà a les dues del migdia. El preu de l'entrada és de 8 euros, i els aficionats que s'hi desplacin amb qualsevol moto clàssica podran deixar-la en un aparcament gratuït i vigilat dins del recinte i, a més, l'entrada els costarà només 4 euros.