SÉBASTIEN LOEB
PILOT DE RAL·LICRÒS
“Em diverteixo molt més en l'RX que en el WTCC”
El pla de Loeb era seguir competint en el mundial de turismes, però ara està content d'haver canviat al ral·licròs
“Faig dues coses ben oposades: la cursa a l'esprint més curta i la cursa de resistència més llarga, el Dakar”
Amb tanta potència, el pilotatge del cotxe de ral·licròs ofereix una diversió intensa, i a més tens la lluita amb els altres cotxes
Solberg és molt regular i sempre
és ràpid. Quan tot li va bé, és imbatible.
A més, és força net en les lluites
és ràpid. Quan tot li va bé, és imbatible.
A més, és força net en les lluites
L'alsacià Sébastien Loeb (26-2-1974) és una de les grans estrelles del Barcelona RX, que avui es clou al Circuit de Barcelona-Catalunya. Nou cops campió del món de ral·lis (WRC), el 2014 va fer el salt al mundial de turismes (WTCC), sempre amb Citroën. Aquest any ha tornat a canviar d'especialitat... i de marca. Ara és pilot de Peugeot en el Dakar i en el mundial de ral·licròs (RX), dues modalitats totalment oposades, com explica en aquesta entrevista.
A Barcelona ha començat l'últim quart de la temporada de ral·licròs. Quin balanç en fa?
Hem tingut alts i baixos. En algunes curses som allà, lluitant pels llocs capdavanters, i en altres tenim més dificultats, no acabem de trobar el ritme ni els millors reglatges per al circuit. No puc dir que estigui del tot satisfet amb els resultats fins ara. Ara mateix sóc el cinquè de la general, no gaire lluny, però encara he de millorar.
Ha aconseguit alguns podis, però cap victòria. Veu molt llunyà el seu primer triomf?
En molts circuits ens ha faltat una mica de velocitat. L'any passat, el meu company [Timmy Hansen] va guanyar setze mànegues de qualificació; aquest any, cap [abans de Barcelona]. Així, doncs, estem treballant per desenvolupar el cotxe. Tant de bo pugui guanyar ja aquest any, però després de cada cursa tinc una oportunitat menys!
És més difícil guanyar una final de RX o una cursa del WTCC?
Ara com ara hauria de dir que una final de RX. Ho has d'ajuntar tot durant el cap de setmana. El que passa de vegades en el ral·licròs és que el sorteig et dóna una posició dolenta de sortida i entres en una espiral negativa; o et toca un bon lloc, comences bé, fas una bona primera mànega i tot va bé. Per guanyar la final tot ha d'anar rodó.
Pensa que té alguna assignatura pendent en el WTCC?
És un capítol tancat. És clar que el pla no era aquest, sinó seguir almenys un any més en el WTCC, sobretot quan es va saber que el 2016 seria l'últim de Citroën en el campionat. Però ara estic content de com va tot. És molt més senzill fer els dos programes amb una sola marca. Fer el Dakar amb Peugeot podia fer que Citroën estigués gelosa. Prefereixo el que faig ara, perquè em diverteixo molt més en el ral·licròs que en el WTCC.
Peugeot tot just ha presentat el nou 3008 DKR. Què li sembla?
Té molt bona pinta. Està basat en tota l'experiència acumulada amb el cotxe anterior, amb un xassís evolucionat. La setmana que ve el provaré [al Marroc].
Farà alguna cursa amb el cotxe abans del Dakar?
No. Pensàvem fer el ral·li del Marroc, però coincideix amb una cursa de ral·licròs.
L'actitud mental per a una prova de llarga distància, com un raid, i una cursa a l'esprint, com una mànega de ral·licròs, deu ser del tot diferent.
Faig les dues coses més oposades: la cursa a l'esprint més curta i la cursa de resistència més llarga. Canviar és divertit. M'agraden les dues coses. El pilotatge del cotxe de RX ofereix una diversió intensa, i a més tens la lluita amb els altres cotxes. El Dakar és com un ral·li, però amb trams molt més llargs i certa dosi d'aventura.
Què li resulta més útil en el
ral·licròs: la tècnica de la lliscada controlada dels ral·lis, o la traçada fina dels circuits?
ral·licròs: la tècnica de la lliscada controlada dels ral·lis, o la traçada fina dels circuits?
Crec que he de mirar de no fer lliscar gaire el cotxe. En les parts de terra l'instint em fa pilotar com en un tram de terra del WRC, de costat, i de vegades no és el més efectiu. És millor pilotar de manera més fluida, com en un circuit. Tanmateix, amb tanta potència, de vegades això és frustrant: el circuit és ample i relliscós, i podries fer grans lliscades, però has de mirar de ser més suau.
Els cotxes de RX són els més excitants que ha pilotat mai?
No. Va ser el del Pikes Peak [el Peugeot 208 T16, de 875 kg de pes i 875 CV de potència!].
No fa gaire va conduir un 205 T16 de 1985. Els RX Supercar són els grup B del segle XXI?
Potser sí. Assegut en el 205 de seguida notes que és un cotxe de fa 30 anys. Prefereixo els cotxes moderns. Estem acostumats als cotxes de WRC o RX, que són el màxim dels cotxes de competició. Ara bé, va ser una experiència molt interessant.
L'equip Peugeot Hansen és un equip oficial amb un ambient familiar. Com s'hi ha adaptat?
Sí, l'equip és una gran família. L'àvia fa el menjar, l'avi dóna un cop de mà, el pare n'és el cap, la mare és la directora esportiva i els dos fills corren. Al principi m'hi sentia una mica desplaçat, pensava que no estava en el meu lloc, però de seguida m'hi vaig trobar bé. No fan cap distinció entre Timmy i jo. Es nota que senten la passió del ral·licròs molt a dins, perquè hi han estat sempre.
Quin és el rival més dur que ha trobat en el ral·licròs?
Petter [Solberg] és molt regular i sempre és ràpid. Quan tot li va bé, és imbatible. A més, és força net en els lluites. Hi ha topades, és clar, això és normal en el ral·licròs, però la veritat és que entre els sis o set millors tothom mostra molt de respecte.
Amb Solberg ja hi va córrer en el WRC. Li agradaria tornar a competir amb Sébastien Ogier, si acaba fart dels ral·lis?
Tant me fa. Si vol venir, és benvingut.
Creu que té raó de queixar-se de la normativa de l'ordre de sortida en el WRC?
La veritat és que sí.
Escriure un comentari
Identificar-me.
Si ja sou usuari verificat, us heu d'identificar.
Vull ser usuari verificat.
Per escriure un comentari cal ser usuari verificat.
Nota: Per aportar comentaris al web és indispensable ser usuari verificat i acceptar les Normes de Participació.