L'espectacle s'enganxa
Prop de 30.000 espectadors gaudeixen de la màgia del ral·licròs al Circuit de Barcelona-Catalunya
Ekström s'imposa en la màxima categoria i desbanca Solberg al capdavant de la general del mundial
Un quilòmetre dóna molt de si. El traçat del Barcelona RX fa encara no mil cent metres de corda, però l'espectacle que s'hi va viure semblava que no acabava mai. Un total de 28.000 espectadors van donar color a les tribunes de la zona de l'estadi del Circuit de Barcelona-Catalunya i van xalar amb les filigranes dels 80 pilots participants en totes les categories, a banda de les exhibicions de derrapatge controlat del campió mundial de l'especialitat, Vaughn Gittin Jr. –amb un Ford Mustang de 700 CV–, i dels cotxes clàssics de ral·lis, incloent-hi el Mitsubishi Lancer Evo 5 de fa vint anys del pluricampió català Josep M. Membrado.
El gran triomfador va ser Mattias Ekström, un enamorat del Barcelona RX per l'excepcional ambient que s'hi respira. Amb la victòria en la gran final –la quarta en les nou proves disputades del curs–, el pilot suec d'Audi s'ha enlairat fins al primer lloc de la general, al davant de Petter Solberg (Citroën), que va ser quart en la seva semifinal i no va passar a la final. Val a dir que el programa principal del pilot suec és el DTM, i ara haurà de decidir si sacrifica l'última cita del curs, a Hockenheim, per ser a Estering (també a Alemanya), i lluitar per la corona de RX. “En quinze anys només m'he perdut una cursa del DTM. És una decisió prou important i n'hauré de parlar amb els meus caps”, va explicar. Mattias ho hauria de preguntar al públic del circuit i se li esvairien els dubtes.
El límit de l'esportivitat
Ekström va bastir el triomf amb una extraordinària sortida en la semifinal que li va permetre superar Timmy Hansen i assolir la posició preferent en la final, que va dominar de punta a punta. En aquella semifinal va caure Sébastien Loeb (Peugeot). El pilot alsacià sortia tercer, però en el primer revolt el van superar Robin Larsson (Audi) i Petter Solberg (Citroën). Tots dos van fer la volta llarga –151 metres extres que suposaven 4.4 segons afegits a la volta– abans que el nou cops campió del món de ral·lis, que ho va fer en la quarta (de sis). Va desbancar Solberg i es va emparellar amb Larsson, però va topar amb una protecció de pneumàtics i va haver de plegar.
En l'altra semifinal, l'heroi va ser Timur Timerzianov (Ford). Cinquè a la graella, es va col·locar segon en el segon revolt, rere Johan Kristoffersson (VW), que s'havia imposat en les dues mànegues de qualificació disputades al matí. El pilot rus va fer la volta llarga en el penúltim gir i va tenir a ratlla Kristoffersson quan el suec la va fer en la sisena i última volta i va anar llarg.
En la final, Timur sortia segon, al costat d'Ekström, però Hansen el va desbancar en el pas per les voltes llargues. En l'últim gir, Kristoffersson va veure la possibilitat de venjar la derrota en la semifinal, quan el rus es va embarbussar en la forquilla. Es van emparellar i el suec el va superar abans del salt, després de clavar-li un copet. Johan va acabar tercer, però els comissaris esportius el van relegar a l'últim lloc per la maniobra al límit de l'esportivitat i Timerzianov va aconseguir el primer podi en dos anys. Tanmateix, el pilot rus no el va poder assaborir, perquè quan es va saber la decisió dels comissaris el Circuit ja feia hores que era buit i l'espectacle viscut només era un record que el públic català espera reviure l'any que ve.
PROTAGONISTES
Objectiu: la consolidació
“Ens falten dos o tres anys més i un pilot d'aquí.” El president del Circuit de Barcelona-Catalunya, Vicenç Aguilera, explicava ahir al secretari general de l'Esport, Gerard Figueras –a peu de pista–, el que necessita el Barcelona RX per consolidar-se com una prova fixa del calendari de la instal·lació vallesana, que acaba de fer 25 anys. D'una banda, el ral·licròs encara no és prou conegut entre l'afició catalana, per bé que els nostàlgics de Sils no hi estaran d'acord; de l'altra, un gran nom de casa ajudaria a abarrotar les tribunes. L'any passat Laia Sanz va córrer en RX Lites, i aquest any ho ha fet Albert Llovera, però el promotor treballa per tenir un pilot al volant d'un Supercar.
Llovera gaudeix i Sordo té un bon detall
Albert Llovera va arribar a les semifinals de la categoria intermèdia, RX Lites, però no va poder arribar a la final. “Per entrar en la final, cal ser molt murri amb els contactes!”, explicava ahir al matí. En la seva tercera participació en una prova de RX –però la primera amb la pista seca–, l'andorrà va gaudir de valent. “El tacte del cotxe és com el d'un S2000, però més potent.” En la categoria Car Cross, Dani Sordo ocupava la posició preferent en la final, però va arrencar malament i Marc Batlle i Jordi Puigvert el van superar en el primer revolt. El pilot de Hyundai en el WRC ja no va poder recuperar el lloc. Va acabar tercer rere Batlle i Puigvert –el de Manlleu va repetir el triomf de l'any passat en el Barcelona RX– i va tenir un bon detall amb la família del Car Cross. El pilot de Castellar del Vallès Pol Pujol – que és el pilot més jove del grup, amb només divuit anys–, que no s'havia classificat per a la final, va ajudar desinteressadament Sordo a resoldre un problema amb el seu Speed Car, i el càntabre li ho va agrair regalant-li el trofeu del tercer lloc, dedicat.