Dakar

NANI ROMA

PILOT DE TOYOTA I PARTICIPANT EN EL DAKAR 2017

“Els reptes em fan estar viu”

“Un dels aspectes positius del canvi és que Toyota ens ha deixat fer les coses com hem volgut”

“No penso en els problemes dels dos últims anys, tot i que trencar el motor al cap de 3 km del primer dia em va fotre molt”

Marc Coma fa dos anys encara competia i si diu que serà un Dakar molt més dur és que parla amb propietat
A nivell del mar tenim un bon cotxe, per fer curses amb els Peugeot. Però, sense turbo, a 4.700 m correrem menys
Farem el màxim, i si competim bé, veureu que arribarem als últims dies de cursa amb possibilitats de guanyar

Als 44 anys, 20 par­ti­ci­pa­ci­ons en el Dakar el con­tem­plen. Nani Roma és un dels pilots més expe­ri­men­tats de la cursa i aquest any estrena el seu ter­cer equip en qua­tre rodes, Toyota.

Acaba de fer un canvi en la seva vida espor­tiva fit­xant per Toyota. Què per­se­gueix?
Vaig dei­xar les motos i el repte va ser gua­nyar en cotxe. Ja s'ha fet. Ara és fer-ho amb una altra marca. És un repte nou, un apre­nen­tatge nou. Els can­vis sem­pre són bons, i se n'aprèn.
Encara té som­nis o amb els anys això s'apaga?
Sem­pre. No sé si tinc som­nis dia­ris però sí rep­tes dia­ris, que és el que em fa estar viu. He estat en dues mar­ques que han gua­nyat. Amb una, a més, vaig tenir la sort de gua­nyar jo. Ara, estar en una altra marca i poder aju­dar a gua­nyar seria bonic.
És millor pilot que el que va gua­nyar el Dakar?
El dia a dia ense­nya. Quan can­vies també has d'apren­dre i això et fa millor. I tant, cada dia som millors que el dia abans.
Els pilots estan molt amoïnats per l'iti­ne­rari que els pot haver pre­pa­rat Marc Coma. La can­ta­re­lla de l'edició més dura la sento cada any. Con­venci'm que aquest 2017 serà certa.
La diferència és que la cursa l'ha dibui­xat Marc Coma, que fa dos anys encara com­pe­tia. I si ell diu que serà molt dur, parla amb pro­pi­e­tat. No és el mateix que la cursa la pre­pari ell o gent a qui la com­pe­tició li queda més lluny. El dis­curs és ara més creïble, però t'ho diré després de la cursa. T'he con­vençut? Aquest Dakar sí que és seu. L'ha fet ell, amb un equip humà dife­rent.
A la prèvia, com veu el nou equi­li­bri de regla­ment tècnic?
Teòrica­ment el veig bé, sobre­tot a l'altura del mar. A poca altura tenim un bon cotxe. Més enllà de 2.000 m, el nos­tre motor atmosfèric perd molta més potència que un turbo. Pen­sem que amb els 2 mil·límetres més de brida [de l'admissió] en alçada esta­rem més a prop dels altres.
Vol dir que a nivell del mar seran més ràpids que els altres...
Al raid del Mar­roc anàvem amb brida de 36 mm [al Dakar serà de 38] i Sainz amb la de 39, i ja estàvem amb ells. Pen­sem que serem més ràpids, però també ho crèiem l'any pas­sat i la pri­mera set­mana Peu­geot ens va pen­ti­nar. Hem de ser pru­dents. Tenim un bon cotxe, la cursa és llarga i dura però ja et dic que a 4.700 m cor­re­rem menys.
Han can­viat el cotxe des del Mar­roc?
El motor és dife­rent, les sus­pen­si­ons són les matei­xes i estan vali­da­des i hem fet test amb la brida de 38 mm al Mar­roc i al banc de pro­ves simu­lant l'alçada. Sense ser un equip amb els mit­jans de Peu­geot, hem fet el millor que hem sabut.
Acaba d'arri­bar a l'equip. Ha pogut influir en el nou cotxe?
Un dels aspec­tes posi­tius del canvi d'equip és que ens han dei­xat fer les coses com hem vol­gut. Hem pogut apor­tar el que sabíem i hi ha una evo­lució. En sus­pen­si­ons hem dei­xat el cotxe a un nivell molt alt. Hem tre­ba­llat en els dife­ren­ci­als, que són mecànics, i estem con­tents.
El cotxe serà tan fia­ble com ha estat sem­pre?
Amb brida de 38 mm totes les peces patei­xen més estrès. Al Mar­roc vam tren­car trans­mis­si­ons, que abans dura­ven 4.500 km. Les can­vi­a­rem cada 3.000.
Peu­geot diu que el regla­ment els per­ju­dic, ara que gua­nyen. És la història de sem­pre.
Això és el motors­port. El mal­de­cap més gran de les fede­ra­ci­ons és que les com­pe­ti­ci­ons no siguin avor­ri­des, com la F-1. En moto el pilot influ­eix molt més que la tècnica, en cotxe és al revés i s'ha d'equi­li­brar. Peu­geot es queixa, i en els cot­xes tots ens quei­xem de mena, més que quan corríem en moto.
Un cop en cursa, li pesa­ran els fias­cos dels dos últims anys?
Quan por­tes 22 anys cor­rent, te n'han pas­sat mol­tes. Quan començava en moto volia demos­trar que jo anava amb el puny més car­go­lat que ningú. Però arriba un dia que no has de fer demos­tra­ci­ons i sí fer la feina el millor que saps. Amb l'Àlex [Haro, el copi­lot] i amb l'equip hem tre­ba­llat tot el que hem pogut a nivell físic i tècnic. No penso en el que va pas­sar, tot i que tren­car el motor al cap de 3 km [2015] em va fotre molt. L'any pas­sat vam ser menys hàbils que els altres pas­sant el fang, però això és part de les cur­ses.
Si no pot gua­nyar, amb què es con­si­de­rarà satis­fet?
Com­pe­tint bé. Només en gua­nya un. Però el més impor­tant és no tenir cap retret per fer-me. Hi ha mol­tes vari­a­bles que no con­tro­lem. És exci­tant perquè t'esti­mula a ser més llest que els altres per sor­te­jar-les però si et gua­nya algú que ho ha fet millor l'únic que pots fer és anar al podi a feli­ci­tar-lo. Farem el màxim i si ho fem bé, si com­pe­tim bé, veu­reu que arri­ba­rem als últims dies amb pos­si­bi­li­tats de gua­nyar.
On es deci­dirà el Dakar?
Sem­pre tenim eta­pes mar­ca­des. Però la pri­mera etapa de l'any pas­sat no n'estava i abans del km 200 vam per­dre una hora. Ara pen­sem que l'etapa que arriba a La Paz (527 km) serà dura. En alçada, fora de pis­tes... I en la tor­nada, Uyuni-Salta serà llarga i Salta-Chi­le­cito-San Juan també ens pre­o­cu­pen. L'alçada és una incògnita. Si no has dor­mit bé i si a 4.500 m notes com si algú t'estigués pegant al cap amb un pal, és un pro­blema. Però és per a tot­hom igual.
Serà l'any dels Loeb, Hir­vo­nen... o s'hau­ran d'espe­rar?
L'any pas­sat era més de pista, més per a ells. Ara la teo­ria diu que serà menys de pista, més de nave­gació. Més per a nosal­tres, gent de raids. L'any pas­sat, a Fiam­balá, el podi de l'etapa més difícil va ser Peter­han­sel, Desprès i nosal­tres. Gent que venim de la moto. I Peter allà va fer la diferència. Sainz va ple­gar i Loeb va tenir pro­ble­mes. Un Dakar difícil ens afa­vo­reix, segur. Ho pas­sa­rem mala­ment? Segur. Però pot­ser hi estem més acos­tu­mats.
Franco Picco, segon el 1988 i 1989 i ter­cer el 1985 s'ha ins­crit en moto als 61 anys. S'hi veu?
A dia d'avui, no, no. Picco és espec­ta­cu­lar. Haver com­pe­tit per gua­nyar el Dakar i tants anys després tor­nar-hi repe­ti­da­ment per dis­fru­tar és genial. Però quan jo corro un ral·li, trenco i em pre­gun­ten si vull aco­llir-me al súper ral·li per con­ti­nuar, dic que no. Fa dos anys al Dakar va ser molt difícil. Quan perdo l'objec­tiu de gua­nyar no tinc la moti­vació. He fet algun enduro o motocròs per dis­fru­tar i encara surto a davant, em bara­llo amb el jovent que està fent el mun­dial i fins que els braços diuen prou... Però si algú em gua­nya, m'empre­nyo molt. Encara tinc massa l'ins­tint gua­nya­dor.

Identificar-me. Si ja sou usuari verificat, us heu d'identificar. Vull ser usuari verificat. Per escriure un comentari cal ser usuari verificat.
Nota: Per aportar comentaris al web és indispensable ser usuari verificat i acceptar les Normes de Participació.
[X]

Aquest és el primer article gratuït d'aquest mes

Ja ets subscriptor?

Fes-te subscriptor per només 48€ per un any (4 €/mes)