La lluita és contra els elements
Un temporal provoca esllavissades que impedeixen a la caravana arribar al campament de Salta per la ruta prevista
Les pluges torrencials ja han provocat l'anul·lació del 42% de les especials, incloent-hi la d'avui
Joan Barreda (Honda) i Sébastien Loeb (Peugeot) van ser els vencedors de la vuitena etapa del Dakar en motos i cotxes, respectivament. La jornada va dur els vehicles supervivents de tornada a l'Argentina, en la segona part de l'etapa marató, sense assistència. Però la notícia no va ser la lluita esportiva –Barreda contra tots; Loeb contra Peterhansel–, sinó l'inacabable combat de l'organització contra els elements. Ahir, un temporal a la regió de Jujuy va provocar greus esllavissades en la ruta d'enllaç cap al campament de Salta. El bloqueig de les carreteres va obligar la caravana a fer una feixuga volta de 300 quilòmetres extres per arribar al bivac, la qual cosa també va forçar l'anul·lació de l'etapa d'avui.
A banda de les afectacions que està fent patir la població local, el temps inclement està condicionant el desenvolupament de la prova molt més enllà de l'anècdota puntual. La dada que ho il·lustra és que dels 3.288 quilòmetres cronometrats que els pilots haurien d'haver fet fins avui, ni més ni menys que 1.395 –un 42%– s'han hagut d'anul·lar. Tots, a causa del terreny impracticable per les pluges.
Roma i Farrés baixen
Enmig de tot plegat, Loeb i Peterhansel miren de mantenir el seu duel d'alta volada. Ahir, el nou cops campió del món va vèncer la seva tercera especial –escurçada 75 km, fins als 417– i va recuperar el primer lloc. Monsieur Dakar va pagar el fet d'obrir la pista i, a la pràctica, li va fer la navegació gratis a l'alsacià. Loeb sortia tres minuts rere seu, el va empaitar i va guanyar amb aquest marge exigu però suficient. Avui li tocarà a ell fer la feina bruta, en una especial un 90% fora de pistes. Nani Roma no va poder seguir el ritme dels Peugeot i va perdre el tercer lloc davant l'escomesa del tercer home del lleó, Cyril Despres.
En motos, Barreda va treure suc de la seva posició de sortida (quart) per dominar l'especial en tots els punts intermedis. El castellonenc encara és només novè en la general, però si més no ha estat el primer pilot de motos capaç de repetir una victòria parcial. Al capdavant, Sam Sunderland ha agafat el testimoni de cap de files de KTM i cada dia que passa és una mica més líder. Ahir va esgarrapar tres minutets més a Pablo Quintanilla, i ja l'avantatja de vint-i-un. El millor català del dia va ser Joan Pedrero, cinquè, mentre que Gerard Farrés va aconseguir sumar un altre top 10, però sense poder parar els peus al pilot oficial de KTM Matthias Walkner, que li ha pispat el quart lloc. Entre els camions (amb una especial de només 174 km), els Kamaz de Sotnikov i Nikolaev van desbancar del primer lloc l'Iveco de De Rooy, amb Moi Torrallardona a càrrec del llibre de ruta.
Sou llegenda
“El que hem viscut és per fer-ne una pel·lícula.” Així resumeix José Luis Criado les 43 hores que el camió 6x6 de KH-7 va esmerçar des que va prendre la sortida de la cinquena etapa, divendres al matí, fins que va arribar a La Paz, la matinada de diumenge, quan el bivac de la jornada de descans encara dormia. En una especial que es va haver d'escurçar pel mal estat del terreny, el notari de la Roca i els seus companys Jordi Juvanteny –el pilot, distingit la setmana passada com a Llegenda del Dakar– i Enric González no van dubtar a ajudar a sortir del fang tothom qui ho va necessitar... fins a quedar-s'hi ells enganxats catorze llargues hores, a 4.000 metres d'altitud. L'anul·lació de l'etapa de dissabte els va permetre reenganxar-se a la cursa i rebre l'abraçada del director esportiu del raid, Marc Coma. “«Coses com aquestes representen el veritable esperit del Dakar», ens va dir”, afegeix Criado.